Försöker igen... problem med mitt kort

Permalänk

Försöker igen... problem med mitt kort

Okay... som sagt, försöker med detta igen.

Har nu suttit sen i vintras nångång och slitit som ett djur med ett problem jag har. Det hela är att 80% av program (spel eller andra .exe filer) inte funkar. Låt oss säga att jag ska starta tex. Google-earth, så blir skärmen svart i ca 3-4 sekunder, sen återgår det till skrivbordet. Exakt samma sak händer med tex alla battlefield spel, trackmania, swat4 osv osv.

Snackade med nån kille som trodde att det kunde vara något med direct3d, själv har jag ingen aning. Notera nu att jag är ingen dataguru... men hajjar det mesta (really!). Somsagt har jag ingen aning om vad felet skulle kunna va, har självklart testat att installera om grafikkortet men utan framgång.

Så kanske, någon här har en miiiinsta lilla ide om vad mitt fel kan vara?
Sitter på ett radeon x1600 (Series).

Kom igen nu =/, bara minsta lilla ide. tack

Edit:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=809...
Andra tråden jag gjorde, totaldissad obviously.

Permalänk
Medlem

kan ju vara att du helt enkelt har problem med Windows...
Du kan ju pröva stoppa in ett annat grafikkort och se om det hjälper...låna av nån kompis.

Om det inte hjälper så är det ju inte fel på grafikkortet.

Kan ju oxå vara så att din ström källa inte räcker till (ger kanske snart upp) eller liknande...

jag hade en gång problem med att flertal spel krashade. Formaterade om och allt funkade...

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat och moderkort? Kan även vara bra att veta mängden minne på ditt grafikkort samt mängden RAM du har.

Så länge kan du prova att avinstallera Microsoft Visual C++ 2008 Redistributable via Lägg till/Ta bort program i kontrollpanelen. Om du har en äldre version också, som t ex 2005, avinstallera den med så du inte har någon visual C++ installerad.

Installera sedan den senaste versionen härifrån: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=9B2D...

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk

nätagget vet jag faktiskt inte vad det är för något, men minnet på grafikkortet är 512mb

Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional (5.1, build 2600)

Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+, MMX, 3DNow (2 CPUs)

Minne: 2046MB RAM

DirectX-version: DirectX 9.0c

Permalänk
Hedersmedlem

Länge sedan du installerade XP? Plocka hem everest Ultimate Edition och kolla lite mer ingående vad du har för grejer i burken skriv sedan här

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du kanske borde kolla stabiliteten. Troligen minnet som inte riktigt är stabilt. Jag vet när jag höll på att överklocka minnet och pillade med timings så kan vissa program/spel vägra starta om det inte är riktigt stabilt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Det låter som problem med windows och directx.
En reparation av windows skulle kunna hjälpa till.
Annars är det bara att blåsa om burken och installera XP på nytt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Kommer förbi imorgon och kollar på det grabben

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!