Permalänk

Eluträkning

Ännu en tråd om att räkna på saker i en krets.

På den här bilden:

Kort sagt, räkna ut... allt som man kan tänkas vilja beräkna.

Några av de formler jag kommit på:
U = Z * I
X_c = 1/(2*pi*f*c)
X_L = 2*pi*f*L

Spänningstrianglar: (det ska finnas fyra, tre som ska användas nu, vad är den sista?)

Då I är samma i hela kretsen, så kan man beräkna U_r, U_c och U_L (spänningen över varje komponent).
I = U / Z
U_r = R * I
U_c = X_c * I
U_L = X_L * I

Z kan man ju beräkna med Z = sqrt((X_L och X_C)^2 + R^2), alltså
Z = 11,18
vilket gör att
I = 10 / 11,18 = 0,89
U_r = 4,45 V
U_c = 17,8 V
U_L = 8,9 V

cos fi kan man få fram ur första triangeln: cos fi = R/Z = 5 / 11,18 = 0,447
(om vi utgår från att frekvensen är 50)
C = 1/(2*pi*f*X_c) = 1/(2*pi*50*10) = 3,183e-4 = 318,3 µF
L = X_L / (2*pi*f) = 20 / (2*pi*50) = 64 mH

Är det något som är fel, och vad är det jag har glömt?
Och sist, hur gör jag för att få cos fi = 1?
Vad jag har förstått så måste man ändra frekvensen från 50 till något lägre (runt 40 i det här fallet), men jag vet inte riktigt hur jag beräknar det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Aktiv-, Reaktiv- och Skenbareffekt borde vara den tredje triangeln

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.K
Aktiv-, Reaktiv- och Skenbareffekt borde vara den tredje triangeln

P, S och Q, eller hur ser den ut nu igen?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Du har väl kanske listat ut det redan men : http://pici.se/269744/

Enligt mina gamla papper iaf. Vad är det du läser?

Permalänk

hordac: Tack, den är det.
Jag tror att detta motsvarar ellära på gymnasienivå eller något i stil med det?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag tror att detta motsvarar ellära på gymnasienivå eller något i stil med det?

Jag har en känsla av att det var många år sedan gymnasieelläran var så här avancerad.

Permalänk

*edit4* Jag slängde ihop en j-omega och fick samma resultat som du fast med förskjutningen. T.ex Strömmen fick jag till 0.89e-63.6 grader A (vid 10V 50Hz). Dvs att strömmen är 0.89 A och ligger 63.6 grader före spänningen. Nå bättre fråga någon som räknar på samma sätt, jag förstår mig inte på ett ej på din lärares metod och vad det ger en om man ej vet när i tiden ens värde gällde.

Svaret hade då blivit i= 0.89*sin(50t-63.5grader)A, om jag minns rätt. -Jag har ej någon elektronik bok här för tillfället, så lita ej heller på att förskjutningen är korrekt, men att det blir en kan man ju se enligt figur.
Iaf så kan man plotta ut strömmen för olika tider med svaret jag skrev ovan.

gammalt inlägg.. trodde det var likspänning

Jag gillar inte beräkningsmetoden som du använder, utan skulle i detta fall använda J-omega-metoden/laplace istället.
Nu kör vill din lärare med den du använder och då är det lättast och bäst ur betygsynpunkt att använda den samma. (talen på tentan är anpassade efter metoden)

Om man bara tittar på kretsen ovan och använder sina kunskaper om kretsarna upptäcker man detta.
En ideal kondensator är samma sak som ett avbrott för likspänning, vilket innebär att spänningen över resistorn och spolen är 0v vid stationärtillstånd. (det blir en strömrusning först som sedan minskas med tiden) Spänningen över kondingen är 10v och strömmen genom kretsen är 0A.

Exakt vad felet i din metod är vet jag ej, då jag ej använder det sättet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ellära B på gymnasiet handlar om det här.
Tänkte om det var något eftergymnasialt som innehöll samma saker.

Permalänk

Jag har velat lite nu. Iaf dina svar stämmer, dock gillar jag ej din lösningsmetod, som garanterat kommer från din lärare/böcker.
Ett tips är att du kan dra hem multisim och kontrollera resultat, här är en kontroll av dina beräkningar.

Men när du inte vet förskjutning av strömmen, så kan du ej räkna ut effekten över komponenterna.

30 dagars demo av multisim finns här:
https://lumen.ni.com/nicif/us/academicevalmultisim/content.xh...
Det finns andra program som OrCad spice, fast de vet inte vad ordet användarvänlighet betyder. (annars ett bättre program enligt mig)

För att få bort förskjutningen så kan man sätta dit en större induktans, då så att den totala blir lika stor som kapacitansen.

** Jädra va svårt ja hade att lägga in en bild. hehe**

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

bud_bundy: Du har säkerligen rätt i att lösningen på inget sätt är bra.
Läraren jag har är rent generellt inkompetent, jag frågade lite mer kompetenta lärare, och de hade svårt att förstå varför läraren lärde ut på det sättet.
Det är lite tragikomiskt att den inkompetenta läraren i fråga är arbetsledare och har betydligt högre lön än de andra..

Vill du lägga in en bild, använd www.pici.se

Jag har använt multisim, men i det här fallet är det viktiga inte att uppgiften löses, det viktiga är att man förstår hur man kan lösa uppgiften. För att få en bra förståelse är det ingen större hit att börja dra fram väldigt specifika formler.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!