Nya Catalyst ger bättre prestanda med Radeon HD 3000

Permalänk
Melding Plague

Nya Catalyst ger bättre prestanda med Radeon HD 3000

AMD har idag släppt maj månads version av grafikkortsdrivrutinen Catalyst. Version 8.5 av drivrutinen bjuder på en hel del nya multimediafunktioner. Vissa spel har dessutom fått prestandaförbättringar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rätt stora prestandaförbättringar på en del spel faktiskt.
HD3870 torde ligga rätt jämnt med 8800 GT nu..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

när jag har dualscreen i vista ultimate x64 så krashar drivrutinen ibland . blir fett less

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Rätt stora prestandaförbättringar på en del spel faktiskt.

Jepp, inte illa alls. Man måste ge ATI lite cred att de lyckas kräma ur så mycket mer prestanda efter så lång tid. NVIDIA har oftast bra drivrutiner när de släpper nya kort, medan ATI jobbar sig ikapp några månader senare.

De har väl hälften så många drivrutinsknackare som NV har, så det tar väl längre tid helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag ska slänga mitt 7900GS och skänka min själ till AMD/Ati

Prestandan förbättringen var ju faktiskt riktigt bra. Verkar som att Radeon kort är att föredra när det gäller multimedia också, kul att dom inriktar sig på annat än bara spelprestanda.

Cheers

Permalänk

Japp. Detta var en bättre nyhet från den röda sidan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Hoppas bara det är riktig optimering och inte någon försämring av bildkvalitén.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Lite vid sidan om ämnet, men dock om ATi:s drivrutiner (8.5 släppt ju även för Linux):

AMD FireGL V8600 är helt klart inte ett grafikkort som gemene man kör, men följande artikel är intressant (inte Catalyst 8.5, vilken inte var släppt när testet genomfördes): http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_firegl...

Av hävd har ATi:s drivrutiner för Linux varit halvtaskiga, men resultaten i testet visar på något nytt. Faktiskt är ATi:s drivrutiner för Linux bättre än för Windows i ovan tester! I och för sig kan man ju undra varför vissa test inte ens fungerar i Windows.

Permalänk
Medlem

Jo det var intressant att ATI har kommit ikapp nvidia nu i drivrutins utvecklingen till Linux, förut var det enda valet om man vill köra Linux, nvidia kort.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Ursäkta en förmodligen lite dum (ganska troligt faktiskt) fråga, men är denna version av Catalyst även till för äldre Radeon-kort? Jag sitter själv med ett Asus Radeon X1950 Pro och förmodar att Catalyst 8.5 även kan köras till detta kort.. Men lite osäker är man ju ändå, så det är därför jag frågar.

/ mvh the "d00rk"

Edit: Eh.. Öh... Jag kollade lite på http://ati.amd.com/support/driver.html, och det ska ju av allt att döma vara Catalyst 8.5 även till mitt kort. Ursäkta att jag tog upp utrymme här...

Visa signatur

PC (specs fully satisfying, to me)

Permalänk
Medlem

Tja, kan säga att mitt 9800 Pro i en extraburk fungerar klockrent nu med 8.4.
(det gjorde det inte med en (mkt.) äldre driver)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Mums.. kanske jag kan få bort all flimmer ifrån Crysis... (1950XTX)

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Vad vore en Catalyst release utan procentuell prestanda ökning med avsaknad av test miljö de gjordes i.

Annars är det bra att ATI klämmer ur sig något.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Suck...

Sådana här prestandaökningar har ju dykt upp tidigare men visat sig vara små i verkligheten. Ofta ökar fps på från 9 fps till 13 fps i 2560x1650 eller nåt.

Men det finns ju en liten chans att denna är den första riktiga. Men fler mediafunktioner är riktigt nice.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Notera att dessa drivrutiner kommer med förbättrad DX10-prestanda för alla DX10/DX10.1 kort (det är alltså inte bara invdividuella spel/kort som tar nytta av detta, utan det är generella förbättringar). Detta förklarat av sireric han själv över på rage3d.com.

Permalänk
Medlem

Prestandarapporter som kommer från tillverkaren själv är ju inte piss värt ens. Det kommer som vanligt visa sig att det handlar om någon procent eller så i verkliga fall.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk

har laddat ner 8.5 drivisarna till mitt x1950pro nu

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk

Jag fick ett jäkla boost med mitt 8800GTS...

Permalänk

har du laddat hem katalyst drivrutiner till din 8800?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag fick ett jäkla boost med mitt 8800GTS...

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag fick ett jäkla boost med mitt 8800GTS...

Nu skojar du väl? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edwaard
Nu skojar du väl? ^^

Omflashat till HD3870 antagligen...

*ironi*

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Hedersmedlem

Lite nytt som kommit fram efter releasen: I koden hittar man raderna -

ATI Radeon HD 3410" = ati2mtag_RV610, PCI\VEN_1002&DEV_94C3&SUBSYS_30001458

ATI Radeon HD 3550 " = ati2mtag_RV610, PCI\VEN_1002&DEV_95C5&SUBSYS_3001148C

ATI Radeon HD 3730" = ati2mtag_RV630, PCI\VEN_1002&DEV_9598&SUBSYS_3000148C

Sapphire Radeon HD 3750" = ati2mtag_RV630, PCI\VEN_1002&DEV_9598&SUBSYS_3001174B

Som skvallrar lite om att AMD ganska snart borde erbjuda korten: HD 3690, HD 3410, HD 3550, HD 3730 och ett HD 3750.

Permalänk

Coolt, blir att flasha om mitt 8800GTS direkt jag får det från posten imorrn. Blir skönt att få Ati´s bra mediafunktioner.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Prestandarapporter som kommer från tillverkaren själv är ju inte piss värt ens. Det kommer som vanligt visa sig att det handlar om någon procent eller så i verkliga fall.

http://rage3d.com/articles/vantage-hotfix/index.php?p=2

Jasså? Där går spelet från ospelbart till fullt spelbart (18fps vs 45fps). En 250% förbättring "i verkliga fall".

Du kan bläddra igenom fler resultat i det lilla testet. Som jag sa, det är stora förändringar i DX10-delen av catalyst drivrutinerna.

Permalänk

Det är sant, men dessa spel var å andra sidan trasiga i x2 och crossfire läge. Drivrutinen optimerar alltså inte utan får det att överhuvudtaget fungera normalt. Vilket de skulle ha gjort från början, men bra ändå. Det blir intressant att se hur single kort reagerar på drivrutinen.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Vad vore en Catalyst release utan procentuell prestanda ökning med avsaknad av test miljö de gjordes i.

Annars är det bra att ATI klämmer ur sig något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Suck...

Sådana här prestandaökningar har ju dykt upp tidigare men visat sig vara små i verkligheten. Ofta ökar fps på från 9 fps till 13 fps i 2560x1650 eller nåt.

Men det finns ju en liten chans att denna är den första riktiga. Men fler mediafunktioner är riktigt nice.

"Running the WiC benchmark at 1920x1200 resolution....the tank drive by part increased to 70fps, while the last part B52 bombing run peaked around 110 fps...previously around 88fps...readings from FRAPS. Very nice.
__________________
Latest Hoot - GeCube HD 3870X2 X-Turbo Dual"

Saxat från Hardwarezone.com forum. Någon snubbe som testat WiC med sitt Hd3870x2.

Så visst är det stor skillnad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Som vanligt rätt sena, snart kommer ni med den här också:

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/05/21/amd-pu...

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Så visst är det stor skillnad.

Låter mer som att hans max FPS ökade.

Kan man får en länk?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Låter mer som att hans max FPS ökade.

Kan man får en länk?

Here you go:
http://forums.hardwarezone.com.sg/showthread.php?p=30213722

Han uttrycker sig rätt luddigt så...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt