Permalänk
Medlem

Kärnorna är olika varma?

Jo, det är så mina cores är olika varma. Det skiljer 8°C mellan dem och det är alltid två stycken som är lika varma t.ex

core 0; 44
core 1; 44
core 2; 36
core 3; 36

Men ibland så ser det ut så här:

core 0; 44
core 1; 36
core 2; 36
core 3; 44

Byter kärnorna adresser eller vad är det frågan om, fallet är ju att det är en temperaturskillnad på nästan exakt 8°C _alltid_.

I coretemp är temperaturerna som ovan men i Realtemp så är de lägre

core 0; 39
core 1; 31
core 2; 31
core 3; 39

Jag har en Zalman 9500AT, innan dess hade jag stock och då var det också en skillnad på 8°C... Jag börjar nästan tro att det är något fel på sensorerna( inte så ovanligt kanske).

Vad tror ni?

Permalänk

det är vanligt att det skiljer några grader mellan kärnorna. det beror förmodligen oftast på att de inte har samma kontakt med ihs:en och att ihs:en i sin tur inte har helt jämn kontakt med kylarbasen.

angående dåligt kalibrerade eller trasiga sensorer så kan det naturligtvis hända. men det vanligaste felet i så fall är att en sensor hänger sig vilket inte verkar vara fallet för dig.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Det har jag också förstått att det skiljer mellan kärnorna men då bara med några få grader, vad tror ni om skillnaden mellan coretemp och realtemp då? Vilken ska man lita på? Eller ska man inte lita på någon utav dem?

Permalänk
Moderator
Moderator

Som jag skrivit i en del tidigare trådar...

Tempdioderna i Intels processorer anger över huvud taget inte vilken temperatur de ligger på, utan hur långt ifrån maxtemp kärnan ligger.
Då Intel inte specar detta värde för varje modell utan för en hel processorfamilj (E8XXX, Q9XXX etc.) vet utvecklarna av monitorprogrammen inte vilket värde de skall använda utan de gör helt enkelt kvalificerade gissningar.
RealTemp och Coretemp använder olika värden för denna maxtemperatur och visar således olika aktuella temperaturer, men eftersom de läser av samma tempdiod visar båda programmen rätt.

För övrigt är det väldigt vanligt med tempdifferenser mellan kärnorna, jag har konstant en diff på 10 grader. Så länge temperaturförändringar registreras är det inget att oroa sig för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör en E8400 som har visar 13-14C skillnad på kärnorna det gäller även i load.
I idle ligger den på 46/33 och i load 63/49 dessa värden är från coretemp

Jag undrar vilken av dessa jag ska lita på?

Nu är cpun klockad till 3.6Ghz med en Vcore på 1.27V
Kylaren är en TRUE.

Temperaturen i idle är nästa den samma som den var o klockad

Visa signatur

E8400|Asus P5E| 2*2gb Corsair XMS Extreme| Spinnpoint 500gb| SAPPHIRE HD3870X2||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit

För övrigt är det väldigt vanligt med tempdifferenser mellan kärnorna, jag har konstant en diff på 10 grader.

Precis samma för mig. Ser att du har samma klock som jag också, dock lite skillnad på vcore, får man fråga vad din temp är på kärnorna?

Permalänk

Oroa dig inte, datorn stängs av automatiskt om prollen blir för varm. Om du har den funktionen aktiverad

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

jag har olika tmeps jag med.. med org kylare och med freezer 7.. ..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag kör med everest, mycket bra program som visar all information jag behöver om datorn utan att behöva gå in i bios. Och som svar på din topicfråga, det är helt normalt med några graders skillnad.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650W | ATI HD 4870 | Gigabyte EP45-DS4 | Corsair 2x2048MB RAM
Samsung 500GB Powerspin | Intel E8400 Dual Core | Logitech MX 518 | Samsung 943NW