Bråket mellan Asus och Gigabyte fortsätter

Permalänk
Melding Plague

Bråket mellan Asus och Gigabyte fortsätter

Hårdvarutillverkaren Asus har tidigare varnat sina konkurrenter om att sprida i deras tycke falska påståenden. Nu har man gått ett steg längre och helt enkelt stämt ett företag som man påstår har smutskastat dem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja herrejävlar. Men rätt ska va rätt!

[yaaay jag var först! :D]

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk

Usch! Vad jag hatar när företag smutskastar varandra med falsk info Skulle där emot vara kul att se vad ASUS gör emot detta, ifall de tänker göra det samma eller ta det den juridiska vägen.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Åh, onödigt, onödigt. Bara för gigabyte att inse att Asus är bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan

[yaaay jag var först! :D]

Fy fan vad jag stör mig på sånna inlägg.

Har det inte börjat bli mycket smuttskastning mellan företag inom ITbranschen på senaste tiden? Jag läser inte särskilt mycket om IT och datorer längre men nu på senaste tiden tycker jag iallafall att företag smuttskastar varandra mer än förut (då alltså som vi får höra om).

Permalänk
Medlem

Det är rätt av ASUS att ta ett steg längre och dra Gigabyte inför rätta tycker jag,

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

fyfan vad onödigt om dem... om det är sant varför sånt jävla bråk? om de nudå är sant är de bara att inse att deras grejer är billigare på deras moderkort och kanske i med det lite sämre. men såklart dom vill tjäna pengar...

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Ja herrejävlar. Men rätt ska va rätt!

[yaaay jag var först! :D]

Undrar om First Post blir okej här på Sweclockers

Undrar om det ligger nåt i det där med kondensatorerna, ingen som har koll på det?
Mitt moderkort högst upp i signaturen började pipa efter ett halvår, ett år nånting, är väl just kondensatorer som gör det.
Inte speciellt roligt när datorn var knäpptyst när jag först monterat ihop den.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jeej Jag e sist!!

Aa men hur som helst, Gigabyte ftw Tror inte det blir några enorma summor i spel... hoppas iaf

Permalänk
Inaktiv

Men gigabyte använder väl bättre kondensatorer

Sen spelar det väl ingen roll om asus eller någon annan har knåpat ihop något med kralliga komponenter... Spela roll liksom.. (asus har säkert gjort något med dåliga kondensatorer)

Permalänk
Medlem

Billigare men bättre...

Det komiska är att AsRock gör saker som funkar bättre.

Fan också, nu kommer dom stämma mej med =P

Permalänk
Medlem

trotts att det gigabyte säger är sant bör man inte sprida rykten.
har byggt många datorer och använde endast ASUS i början, men då diverse problem började uppstå med ditten och datten gick jag över till gigabyte numera. Inget har strulat ännu så länge, peppar peppar.

det va ett snedsteg, men som intel smutskastat AMD sedan flera år tillbaks och det ännu ej har utretts kommer säkerligen inte detta vara över förrns tidigast 2055 haha
ASUS - våra moderkort har fler hattifnattar än era höhö sug *** då
gigabyte - våra moderkort har större *** än era newbs

i slutändan är det väl ändå samma korrupta svin som kammar hem vinsten oavsett vilket företag som klättrar högst och längst.
men inget varar för evigt - undra vilket företag som skulle rå hem titeln "Flest smutskastningar genom tiderna"

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
undra vilket företag som skulle rå hem titeln "Flest smutskastningar genom tiderna"

Jag nominerar Nvidia!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Under ett internt pressmöte tidigare i år passade tillverkaren Gigabyte på att ge sin bild av några av de funktioner som konkurrenten Asus implementerat i sina moderkort. Något som man inte hade räknat med var att denna information skulle läcka ut på Internet och att deras påståenden skulle bli tillgängliga för alla att se.

Smutskastning... Det är väl nånting man ägnar sig åt offentligt, vad är annars poängen? Det har var väl kanske inte meningen att folk skulle se utanför konferensrummet...

Jag vet inte om Gigabyte var arroganta och tyckte att deras egna produkter äger de från Asus, eller om de kanske bara gjorde en ärlig kommentar? Hur som helst va det väl som sagt något mellan Asus och Gigabyte egentigen, och inget som var medvetet designat för att starta ett flamewar på internet. Å andra sidan kanske Gigabyte läckte informationen med avsikt, vad vet jag

Nån som känner till hur kvaliteten på Asus respektive Gigabytes produkter står sig (läs: moderkort)?

Personligen:
Har aldrig haft ett Asus, är skitnöjd med mitt GA-P35-DS3, men varje gång jag läser om någon ultimat rigg eller nya överklockningsrekord så tycker jag nog ofta att det finns ett Asus moderkort med i bilden -> de kan ju inte vara crap direkt. Jag har alltid haft intrycket att Asus är lite highend - men de brukar vara för dyra för min smak.

Mina 2 öre.

EDIT: Va tusan kan jag aldrig skriva korta kommentarer för? lol

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min Asus P5W DH Deluxe. Fast det luktar en ny då den här är Cross-Fire men är ute efter SLI. Dock klockar korten grymt bra C2D.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

jag kan inte säga annat än att Asus har gjort ett skitbra jobb med dom moderkorten jag har använt mig av.

sen har jag dock alldrig använt mig av Gigabyte för dom har tyvär inga nvidia kretsar så vitt jag vet.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
jag kan inte säga annat än att Asus har gjort ett skitbra jobb med dom moderkorten jag har använt mig av.

sen har jag dock alldrig använt mig av Gigabyte för dom har tyvär inga nvidia kretsar så vitt jag vet.

Kanske inte är så konstigt då nVidia kretsar bara medför en massa problem.
Men jag har hittat två moderkort från Gigabyte som har nVidia kretsar. Men det är dock billiga varianter. Några baserade på de mer exklusiva kretsarna från nVidia har jag inte hittat än.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd

nån som vet om Gigabytes påstående var sant eller inte? verkar vara delade åsikter om det.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Personligen:
Har aldrig haft ett Asus, är skitnöjd med mitt GA-P35-DS3, men varje gång jag läser om någon ultimat rigg eller nya överklockningsrekord så tycker jag nog ofta att det finns ett Asus moderkort med i bilden -> de kan ju inte vara crap direkt. Jag har alltid haft intrycket att Asus är lite highend - men de brukar vara för dyra för min smak.

Nja, finns väl för tillfället 'endast' 54 st (om jag nu räknade rätt) ASUS moderkort för socket 775 på komplett.se :). Som varierar i pris mellan 400-3400 typ, så inte är det väl endast highend. Men kan nog vara bra grejer hur som helst.

I övrigt så är jag personligen lite smått skeptisk till Asus efter mitt S939 nForce4 A8N SLI-Premium moderkort, men kan mycket väl vara pga nvidia kretsarna, för har inte heller varit 100% tillfredställd med mitt DFI Ultra-D moderkort. Så ska väl egentligen inte döma Asus pga det, för mitt fina Asus 440BX till P3-600:an funkar fortfarande bra så vitt jag vet, var dock ett år sedan jag sist använde den datorn som tv-spelsdator :).

Kör med Gigabyte för tillfället, vilket jag iofs också haft problem med, på nf2 tiden, då den tvingade på min 2000+ 0,1 volt extra i vcore. skräpbios där det inte gick att undervolta osv, Var ett nForce2 GA-7N400 Pro2 (vet ej vilken rev.), slutade med att det moderkortet fick smaka på hammaren. dock så vågade jag mig prova på Gigabyte nu igen och det verkar funka än så länge.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

ASUS har alltid använt billiga/sämre komponenter för att spara pengar.

Se bara på hur de använde samma defekta ljudchip på moderkort efter moderkort, trots att skiten inte fungerade från början. Ljud gav den visserligen men ett uselt sådant. Ville du sedan använda en mikrofon.... så var det bara till att köpa ett ljudkort då det inbyggda chippets ljudinspelningsfunktion var defekt direkt från fabriken.

Det positiva som kan komma ur detta är att folk uppmärksammas på att Asus verkligen inte förtjänar sitt relativt goda rykte. Utöver det faktum att de släpper ut produkter som de vet är defekta så har de den absolut sämsta supporten i hela branschen.

Permalänk
Medlem

Nej dom använder inte billiga komponenter. Möjligtvis på de billiga korten men det är just för dom är billiga.

Nästan alla använder realtek's ljudkort, ja det suger, men det suger på alla och inte bara asus. Micken fungerar bra, har ägt 6 asus mk och micken har fungerat varje gång utan strul.

Asus support kan därimot skita ner sig.

Permalänk
Medlem

Jag körde tidigare med ASUS mycket för att de hade en smart layout som lämnade plats för konstiga och stora kort. Jag gick dock över till Gigabyte på grund av att Asus korten faktiskt inte höll så länge så till viss del kan jag hålla med Gigabyte, i alla fall när det gäller fläktarna på moderkorten jag hade.

Permalänk
Medlem

Varför är vi vakna så här dags för?

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

För att vi inte lagt oss?

För övrigt så brukar inte kondensatorer pipa... däremot spolar!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Avstängd

Det där med strömsparsfunktionen stämde ju, det fungerade ju inte som de skulle.

Vilka crybabies!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker personligen att Asus har tappat sitt brand.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Själv tycker jag att gigabytes kort ser ut som cirkusar (varför har dom så många färger på korten egentligen?)

Och varför gnäller alla om livslängden är det någon som har planerat att behålla ett moderkort i mer än 1,5 år?

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk

Ägande

Äger inte Asus 49% av Gigabyte? Dumt att stämma ett företag man har investerat i.

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Själv tycker jag att gigabytes kort ser ut som cirkusar (varför har dom så många färger på korten egentligen?)

Och varför gnäller alla om livslängden är det någon som har planerat att behålla ett moderkort i mer än 1,5 år?

Ja, de allra flesta gör det.

Alla är inte mega-end och byter komponenter så fort något lite bättre kommer ut.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Sitter på varken Gigabyte eller Asus..

Men har mycket erfarenhet med Asus.
Inte stött på den så kallade korta livstiden vissa har hämnt här i kommentarerna?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10