Montera eller installera om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2004

Montera eller installera om?

Hejsan! Jag kör för närvarande Ubuntu 8.04 på en ext3 partition på 5GB och en swap på 600MB (används knappt pga. 4GB RAM). Alla mina andra partitioner kör NTFS. Nu har jag köpt en ny hårddisk och tänkte partitionera 25GB från den och "ge" till Linux-systemet.

Vilket är det bästa sättet att göra detta. Kan man montera den så att systemet lägger filer där (program, systemfiler, whatever) eller bör jag installera om/flytta över (om det nu går) hela operativet till den nya 25GB partitionen?

Det som oroar mig lite är att jag bara har 4GB till systemet just nu och det skulle kännas onödigt om den blev full när jag installerade något program, hade någon stor fil i någon cachemapp eller liknande.

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

I Linux kan en partition monteras på valfri plats i filsystemet. Jag föreslår att du använder den nya partitionen för användardata och monterar den på /home. Montera den först på en tillfällig plats och kopiera innehållet från nuvarande /home. Töm därefer nuvarande /home och avmontera den nya partitionen för att sedan montera den på /home. Ändra /etc/fstab så att den nya partitionen monteras automatiskt på /home vid uppstart.

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2004

Det låter som en bra idé. Det finns alltså ingen risk att "systempartitionen" blir full vid t.ex. uppdateraringar eller installation av program så länge /home har ledig plats?

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001

Jo.. home innehåller, ska innehålla, bara dina personliga filer och inställningar. inget som har med systemet att göra.
Eftersom den del av systemet som troligast kommer ta mest plats är /usr, skulle jag rekommendera att det blir den du byter ut, kanske också skapar en /usr/home och lägger en symlänk i /. Så får du mer plats åt dina egna filer också.

es en zp rz lw ho wc az em sc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Jo.. home innehåller, ska innehålla, bara dina personliga filer och inställningar. inget som har med systemet att göra.
Eftersom den del av systemet som troligast kommer ta mest plats är /usr, skulle jag rekommendera att det blir den du byter ut, kanske också skapar en /usr/home och lägger en symlänk i /. Så får du mer plats åt dina egna filer också.

Det låter småpilligt och inte riktigt foolproof. Även om jag nu gör detta, finns det inte risk att systempartitionen fylls upp på något sätt i alla fall?

Det är inte så förfärligt jobbigt att installera om hela operativet men jag undviker det helst. Det känns ju dock jobbigt att det en dag helt plötsligt säger stopp och jag inte har koll på vad jag ska göra åt det...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Det låter småpilligt och inte riktigt foolproof. Även om jag nu gör detta, finns det inte risk att systempartitionen fylls upp på något sätt i alla fall?

Det är inte så förfärligt jobbigt att installera om hela operativet men jag undviker det helst. Det känns ju dock jobbigt att det en dag helt plötsligt säger stopp och jag inte har koll på vad jag ska göra åt det...

Jag har gjort precis så i BSD. Jag har inte 100 koll på att ubuntu inte lägger stora mängder skit nån annan stans, men 4GB borde vara fullt tillräckligt för system, tmp och allt annat om man exkluderar /usr. Kolla med "du --max-depth=1 /" och se vad som tar mest plats. hyffsat säker på att det är /usr.

es en zp rz lw ho wc az em sc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

En systempartition på 5 GB låter bara som problem tycker jag. Det enklaste är nog trots allt att installera om. Om du vill spara dina personliga inställningar så är det bara att zippa ihop din home-mapp och spara den någonstans, och sen återställa den efter att du installerat om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007

Psychocats har en bra guide hur man flyttar sitt /home, blir troligen standrd i framtiden för Ubuntu med
ett separat /home

http://www.psychocats.net/ubuntu/separatehome

Skulle något crascha i systemet så är man igång på 10 minuter via en nyinstallation.

Man väljer då manuell partionering och definierar med ett klick att den partitionen är /home
osv med de andra partitionerna man har.

Sen kollar man NOGA ev formateringsbockar.... plus det här med backuper...

sudo apt-get clean är ett kommando man bör köra lite då och då för att
rensa systemcachen.

ASUS K56CB i7, W10.
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: http://imgur.com/VYJjrzL Bild https://imgur.com/a/njFUnlC