Permalänk
Medlem

Hur många Volt ur en usb port?

Ja, hur många volt går det att få ut ur en usb-port ?

Jag har ingen anning, men jag skulle tro att det går iaf att få ut ett par volt..

Tänkte mäta detta genm att ta en gammal mus, klippa o skala av sladden sen mäta på de två kablarna, men har någon redan gjort detta så räddas ju ännu en mus till livet

Så, någon som vet?

/Tack för svar

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

USB-portar tillhandahåller en matningsspänning på 5 volt och lämnar upp till 500 milliampere.

Enligt Wikipedia

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Avstängd

Annars vänder man på musen och kollar input... står 5V på alla mina USB möss

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Annars vänder man på musen och kollar input... står 5V på alla mina USB möss

haha, ehh ja, så kan man ju oxå göra..

Konstigt att det enklaste sättet alltid är det bästa ^^

Tack allihop!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

de vanliga är 5v men har hört att det finns vissa "högspännings" usb på 12v vet dock inte om det är sant.

Permalänk
Medlem

Inte på vanliga persondatorer iaf.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImTrying
de vanliga är 5v men har hört att det finns vissa "högspännings" usb på 12v vet dock inte om det är sant.

Nej en usb lämnar alltid 5v och brukar kunna ge 200mA dock 'smarta' produkter säga kunna nyttja 500mA

De produkter du isf snackar om är 2 st 5vusbkablar med lite transisterer som de pumpar upp det till12v och några hundra mA.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Det är PoweredUSB som även kan lämna 12V och 24V, jag skulle bli väldigt förvånad om de inte tar den högre spänningen direkt från nätaggregatet utan trixa eller köra via moderkortet.
Det finns ett Powered USB Card att köpa här:
http://www.pccitybusiness.se/m4n?cat1id=815&famid=0&manid=0&c...
Där jag tycker mig se 2st molexkontakter som går ut från kortet. Det står 4 usb portar och 4 finns externa finns redan, så det borde inte vara interna usb kablar.
Och detta kort kan kanske lämna 12V resp 24V, men bäst är att ta reda information innan. Dåligt att pccitybusiness har så lite information om kortet.

Information om poweredusb:
http://www.poweredusb.org/whatispusb.html

Annars så är problemet enkelt löst genom att själv dra en strömkabel från nätaggregatet med önskad spänning.

*edit*
USB Powered och poweredusb betyder nödvändigtvis inte samma sak, så om man vill köpa ett poweredusb kort ska man verkligen kontrollera före att det inte bara är en extern strömförsörjd usb adapter. Då det just finns väldigt gott om kort som heter något med usb2 powered. Likaså poweredusb och powered usb behöver ej betyda samma sak. (pccitybusiness.se särskrev)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

min usb pajade min N95 tror den typ grillade den

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Lånar tråden!

Någon som vet om ett USB-uttag alltid ger 5V, eller om en USB är ''smart'' och känner av vilken volt/ström apparaten man pluggar in vill ha?
Anledningen att jag undrar är för att jag vill ha med mig en portabel laddare: http://www.teknikmagasinet.se/produkter/el-o-batteri/batterie... Till min Gopro för att förlänga batteritiden, men enligt gopros hemsida så står det ''Rechargeable lithium-ion battery , Rated at 1180mAH, 3.8V, 4484mWh. Med andra ord så ger ju den portabla laddaren 1.2V mer än vad gopron ska ha, om nu inte laddningen anpassas efter vad som ''dras''?

Hoppas att ni förstår!

Mvh Andreas

.
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

normalt 5v utgå från det. Allt annat är special..
En vanlig lithiumcell har 3,7v som nominell spänning men laddas med en högre spänning än så...

Din kamera har garanterat en inbyggd regulator som sköter detta precis som alla mobiltelefoner...

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av adde318:

Lånar tråden!

Någon som vet om ett USB-uttag alltid ger 5V, eller om en USB är ''smart'' och känner av vilken volt/ström apparaten man pluggar in vill ha?
Anledningen att jag undrar är för att jag vill ha med mig en portabel laddare: http://www.teknikmagasinet.se/produkter/el-o-batteri/batterie... Till min Gopro för att förlänga batteritiden, men enligt gopros hemsida så står det ''Rechargeable lithium-ion battery , Rated at 1180mAH, 3.8V, 4484mWh. Med andra ord så ger ju den portabla laddaren 1.2V mer än vad gopron ska ha, om nu inte laddningen anpassas efter vad som ''dras''?

Hoppas att ni förstår!

Mvh Andreas

Alltid 5 V. Enda undantaget är nya USB 3.1 som kan förhandla till sig 12 V och 20 V men har inte sett några sådana moderkort ute i det vilda än.

Vad batteriet är har för spänning och vad laddaren tar för spänning är helt olika saker. Det sitter massa elektronik i en laddare för du ska ofta ladda med olika spänning och ström beroende på var i laddcykeln du är. Det varierar mellan olika typer av batteri. Till exempel ska ett li-ion-batteri först laddas med konstant ström och varierande spänning upp till en viss nivå. Sedan laddar man med konstant spänning. Men det sitter som sagt redan massa elektronik som löser det. Inte ovanligt att det är integrerat direkt i batteriet. Go Pro laddas väl bara rakt av med en USB-sladd? Då sitter redan all elektronik integrerat i kameran. Det enda du behöver tänka på är att ge den 5 V och tillräckligt mycket ström. Så den där fickladdaren ska fungera utan problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tackar båda två för klockrena svar!! Uppskattas!

Permalänk

Alla powerbank laddar alla usb enheter, och kan användas för att utöka batteritid på actionkameror som stödjer användning av kameran när usb är inkopplad.
Använder det själv när jag cyklar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB