Permalänk
Medlem

Tips till filserver

Hej

Tänkte sätta upp en filserver här hemma men jag skulle vilja ha lite tips på program och metoder.

Jag hade tänkt att köra med rtorrent + screen men finns det någon smidigare lösning? Torrentflux-b4art har jag testat men blev inte riktigt kompis med det. Finns det ingen trevlig torrentprogram där man kan ansluta själva "skalet" på torrentprogrammet till servern från en annan dator? Skulle vara grymt smidigt. Det jag tycker är jobbigast är att man måste hela tiden ladda upp torrent filerna till filservern innan man kan ladda hem.

Hur löser ni det på era filservrar om du vill tanka torrentfiler?

Sen skulle jag vilja ha tips på kryptering, det jag helst skulle vilja ha är att man måste skriva i ett lösenord om man vill montera en krypterad volym. Någon som kan rekommendera ett program, truecrypt? Har aldrig pysslat med kryptering förr så det skulle vara kul att testa

För övrigt tänkte jag köra Debian Etch som dist.

mvh Andreas

Permalänk
Medlem

såhär gör jag på min windows arbetsstation för att automatiskt flytta torrentfiler till filservern.

skapa en fil och döp den till [passande namn].cmd och lägg till denna rad i den :

MOVE %1 \\[ip till filserver]\[sharenamn]

sedan så är det bara att välja i din webläsare att .torrentfiler automatiskt skall öppnas med ditt nya "program" som flyttar filen till rtorrents watch katalog på filservern.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Har monterat mappen där torrentmappen och downloads finns som en nätverksdisk på min xp burk, har även ordnat så att opera automatiskt tankar ner torrents i just den mappen när jag klickar på en torrentlänk.

Tror även rtorrent har webguin, borde gå att komma åt dom via nätverket också tycker man.

Själv kör jag rtorrent (irssi och en hel del annat också) med screen och tycker det är enormt smidigt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Kör både torrentflux-b4rt och rtorrent på olika burkar och har inte riktigt bestämmt mig för vilket jag gillar bäst, men tror det lutar åt rtorrent + wtorrent ( http://www.wtorrent-project.org/trac/ ). Var hur enkelt som helst att få igång när man kör lighttpd, fixade det dock inte under apache.
Har även rtorrents "watch-mapp" monterad på desktopen så jag bara kan slänga in .torrent-filer där.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips Fixade en liknade lösning du kör med maniak, funkar riktigt smidigt. Bara en liten grejj, skulle man kunna göra så att om man lägger torrentfilerna i mapp A så laddas det hem till mapp B, och om man lägger torrentfilerna i mapp C så laddas det hem till mapp D?

Lite jobbigt när allt kommer till samma mapp, vill ha lite struktur på det hela

Permalänk
Medlem

såhär ser raderna i .rtorrent.rc som styr vilken katalog den bevakar och vart den lägger färdigt nedladdade filer:

Raden som styr vilken katalog den bevakar :

#Look For Torrents In Specified Directory schedule = watch_directory,5,5,load_start=/home/[user]/tmp/*.torrent

Raden som styr vilken katalog den lägger färdigt nedladdade filer i:

#Move Finished Torrents on_finished = move_complete,"execute=mv,-u,$d.get_base_path=,/home/[user]/incoming/ ;d.set_directory=/home/[user]/incoming/"

Det borde inte vara några större problem att ha olika kataloger som den bevakar, men att få den att "minnas" skillnaden på färdigneddladdade filer och flytta dem i rätt katalog kan vara knepigare.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Hittade en lösning på mitt problem. Sen version 0.7.7+ på rtorrent kan man köra

schedule = watch_directory_1,10,10,"load_start=/torrentfiler/*.torrent,d.set_directory=/där/jag/vill/ha/det" schedule = watch_directory_1,10,10,"load_start=/torrentfiler/*.torrent,d.set_directory=/där/jag/vill/ha/det"

läs mer på --> http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentCommonTasks

Då kan man lägga torrentfilerna i olika mappar och få att det laddas hem till önskande mappar. Grymt smidigt.

rtorrent är lätt den bästa torrent jag har använt.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit perfect med en webmin modul ttill rtorrent?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Hade det inte varit perfect med en webmin modul ttill rtorrent?

Finns en del riktigt bra web-guin till rtorrent redan där ute.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Jag kör rTorrent och Screen. Tycker det är helt oslagbart.
På min miniserver har jag en mapp rTorrent letar efter torrenter i så jag bara drar över (tunnlar med SFTP) torrentfilen från min workstation till den mappen via SSH så tickar den igång. Fixar man ihop en fin config sköter den sig själv och vill man göra småjusteringar är det ju väldigt enkelt också.

Smidigt som fasen, bra fart och prestanda. I like!

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."