Något irriterad av behandlingen från komplett.se

Permalänk
Medlem

Något irriterad av behandlingen från komplett.se

Ursäkta det långa inlägget, men "historien" sträcker sig över flera månader. Har försökt hålla det så kort som möjligt.

Den 24 mars beställde jag ett par Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P från komplett.se och fick dem såklart ganska snart efter. Dessvärre var minnena defekta och jag skickade en RMA som blev godkänd 4 april. Den 16 april fick jag ett par nya, men till min besvikelse har Crucial ändrat utförandet på minnena (single leded) vilket gjorde att de inte var kompatibla med mitt moderkort längre (ASUS P5W-DH). Otur eftersom jag har samma minnen sen tidigare i burken som fungerar utmärkt. Jag skickade en ny RMA och valde "Ej kompatibelt med mitt system" och fick den godkänd den 21 april. Tyvärr blev det något missförstånd och ärendet behandlades som att de var defekta fast än jag pratat med support i telefon och sagt till om att så inte var fallet, de skickades tillbaka i vilket fall. Så jag la in en ny RMA som blev godkänd 28 april där jag bad om att få byta till ett par Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL4 2GB Dimm's, E.P.Pand DHX. När jag väl fick dem visade det sig att den ena modulen inte fungerade, så RMA igen som godkändes 15 maj och fick förtur för att det skulle gå snabbare. Felet jag hade var att de gav error på steg 5 och 7 och vid överklockning av min processor vid steg 3,4 och 6. Returavdelningen kunde dock inte reproducera felet och skickade dem därför tillbaka den 20 maj.

I mailet jag fick från dem stod det att de skulle finnas i hämtbutiken i Stockholm den 22 maj, men jag hade varken fått meddelande om att de skickats eller kommit fram den 23, så jag mailade dem i fredags och frågade vad som hänt, fick inget svar, mailade igår igen, inget svar då heller. Så idag ringde jag och då sa de att de inte skickats till hämtbutiken utan via post, men paketet kunde inte hittas. Support skulle återkomma via mail om några minuter när de visste. En timme senare hade jag inte fått något och ringde därför igen. Pratade med en annan person som sa att paketet var borta och att han inte visste varför det stod att de skulle komma till hämtbutiken och att det skulle ta 2-3 veckor innan jag kunde få någon ersättning. Det enda jag kunde göra var att beställa ett par nya minnen och hoppas på att mina ursprungliga inte kom fram för då skulle jag inte få ersättning.

Jag mailade därför personen som gav mig förtur och frågade om jag kunde få någon ersättning för det här, men har inte fått något svar. Nu har de förstås stängt så det kan ju komma något imorgon, men det känns inte så lovande.

Men faktiskt, behandlar man en kund på det här sättet? Om jag ska vänta 2-3 veckor innan det händer något och sen vänta på att nya minnen kommer så har det nästan gått ett kvartal sen jag först la ut mina 990 kr.
Finns det något jag kan göra, eller är det bara att hålla god min?

Permalänk
Medlem

Verkar ju egentligen som om att det blivit ett strul en gång i reklmationen då de skickade tillbaka minnena till dig en gång till då det icke var kompatibelt. Annars verkar det ju nästa som om att det kan va nåt vajsing med dit moderkort? Funkar andra minnen I den setupen som du använder nu? Deras behandling av dig har ju ändå gått ganska snabbt. Och att de inte hittade något fel på minnet så verkar det ju som om att det funkar.

Vad feltestade du minnena med? Och Hur kontrollerades de hos komplett? Ärligt talat så känss det mer som om att du har haft otur i detta fallet och att komplett into gjort något större fel trots allt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag håller med jonazz,

det verkar som du har haft mer otur än komplett gjort något större fel.

Men visst, det kan bli irriterande efter ett tag när man har en vara som inte fungerar.
Dock så kan du ju se saken på det här sättet: Komplett vill ju att du ska bli nöjd, så dom försöker göra sitt bästa för att ställa allt tillrätta. Det hade varit värre om dom hade struntat i dig.

Jag skulle hålla ut ett tag till och se vad komplett kommer fram till.

Permalänk
Medlem

Det har blivit strul vid tre reklamationer. Andra minnen fungerar, har ett par BallistiX av samma modell jag ursprungligen beställde som fungerar utmärkt, har kört memtest på dem över flera nätter och inget fel. Har testat alla kanaler också. Anledningen till att jag trodde Corsair-minnena var defekta var att endast ena modulen gav strul medan den andra fungerade perfekt.

Jag har testat memtest på alla minnen i alla slotar och i olika kombinationer samt var för sig med inställningarna som specificeras samt med auto på timings.
Komplett har utfört en loop i memtest.

Ganska snabbt vet jag inte, eller brukar det ta längre tid än tre månader?

Vad gäller hurvida de struntar i mig eller inte känns det faktiskt som att de gör det lite grand, jag får inga svar på mina mail och har fortfarande inte fått det. Jag har heller inte fått något mail från när jag ringde dem igår och då de sa att de skulle maila mig inom några minuter och ge besked.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Du har uppenbarligen haft mycket otur plus att det är Crucial som du borde vara förbannad på eftersom dem har ändrat om sina minnen, plus att du kanske hade kunnat få dem kompatibla med en BIOS-update.

Dock håller jag med dig om att du ska kunna kräva kompensation för allt strul. Att du betalar dagspris för minnena hade varit mer rimligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag har senste bios, och det hjälpte inte. Och det är klart att jag väl är sur på det, men det känns som att det är ganska lönlöst att försöka påverka dem

Det som jag irriterar mig på är att supporten säger en sak och att de ska ordna det, så går informationen inte vidare utan jag får göra om allt igen. Jag fick tex skicka in Crucial-minnena två gånger fast än jag innan hade pratat med dem både via mail och telefon och fått klartecken från dem. Ena gången fick jag ett svar som löd "vi kan ej byta ut produkter med bruten förpackning" hur ska jag kunna kontrollera kompitabilitet om jag inte testar minnena? Det var på nåder att jag ens fick byta minnena och köpa de dyrare samt betala ny frakt osv, och dessa minnen är nu borta.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Iofs rätt värdelöst kan jag hålla med om.

Häv köpet och beställ från annan butik är mitt bästa tips. Detta är helt klart oskäligt att du ska behöva vänta så länge.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt