Svenska ord: stavning, böjning, betydelse, meningsbyggnad m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad händer här egentligen? Är det någon form av exempel på tvetydighet eller är det otydligt av någon annan orsak?

Nej, det han skriver, om än lite förvirrat, är att det inte är p.g.a. likadan stavning som folk skulle blanda ihop de två orden. Utan snarare folks oförmåga att läsa vettigt alt. folk som är kassa på att skriva.

Faktum är att dom är, och har varit ett bra tag, en acceptabel form av de/dem, och det kan man ju inte direkt ändra för att du tycker att det är jobbigt att två ord stavas likadant.

Även om jag nu själv försöker hålla mig till de/dem då jag anser att det ser snyggare ut så.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Vänta, pratar ni om ordet dom; som i dommare högsta domstol osv? ordet som uttalas annorlunda och i skriftspråk bara finns ett tvivelaktigt fall av tveksamhet (exempel 1 och 3 går det inte använda dom i betydelsen de/dem).

Vad är det för dem? = Fråga om vad något betyder för ett antal individer.

Visst, de flesta skriver "betyder" istället för "är" men varför göra det krångligare.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

Glöm inte att "dom" också kan betyda domkyrka.

Permalänk

Jag har en fråga. Att dammsuga, igår dammsög jag och jag har dammsugit? Är det rätt? Jag vet jättemånga som säger "jag har dammsugat" och kanske t.o.m. "igår dammsugade jag" (lite osäker på om jag verkligen hört den senare). Är det verkligen rätt? Det låter ju jättekonstigt. Det verkar som att jag har rätt enligt lexin. Hur kommer det sig att så många säger dammsugat?

Permalänk
Medlem

Troligtvis handlar det om okunskap eller någon dialektal variant.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Bryter mig in lite här.

Jag och Elgot hamnade i en diskussion huruvida denna meningen är korrekt eller ej.

Citerar mig själv:
"Man bara skriver under på sin egen idioti om man lägger någon som helst tillit till den här grafen."

Vad säger ni övriga.

Tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Bryter mig in lite här.

Jag och Elgot hamnade i en diskussion huruvida denna meningen är korrekt eller ej.

Citerar mig själv:
"Man bara skriver under på sin egen idioti om man lägger någon som helst tillit till den här grafen."

Vad säger ni övriga.

Tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Grammatiskt är den en fullt korrekt mening. Språkligt har den en betydelse om man vet vad metaforer, eller rättare sagt ideomatiska uttryck, är för något.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag citerar mig själv..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Meningen är förvisso syntaktiskt korrekt, men semantiken lämnar en del övrigt att önska. Får man använda andra egenskaper än idioti, till exempel? "Jag skriver på min egen längd/ålder"?

Normalt används substantiv som i alla fall kan associeras till något som verkligen går att skriva under, till exempel i "skriva under sin egen dödsdom", men när andra typer av ord börjar användas blir det märkligt. Ett fint exempel som gavs i den andra tråden var
"skriva under sin egen barndom".

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag citerar mig själv..

Normalt används substantiv som i alla fall kan associeras till något som verkligen går att skriva under, till exempel i "skriva under sin egen dödsdom", men när andra typer av ord börjar användas blir det märkligt. Ett fint exempel som gavs i den andra tråden var
"skriva under sin egen barndom".

Fast det man får ta i beaktning är vad jag syftar till.

Jag försöker målande beskriva att om man skall tro på något liknande så skriver man på sin egen idioti. Mer korrekt hade förmodligen varit att skriver under på sin egen idioti. Det jag syftar är att man skriver under på att man är dum i huvudet helt enkelt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Här är en riktig tungvrickare som faktiskt är korrekt (diskussion uppstod över en öl, kontrollerades sedan med Institutionen för svenska språket på GU som gav tummen upp): Om något är typiskt för västkusten så är det "typiskt västkustskt".

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Usch! Jag hade nog sagt/skrivit "typiskt västkustigt".

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.