Få ett Asus A8n-sli deluxe att lira med gentoo/ubuntu/debian , med fler än 6 sata hd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2002

Få ett Asus A8n-sli deluxe att lira med gentoo/ubuntu/debian , med fler än 6 sata hd?

Hej

Följande :

Har ett Asus a8n-sli deluxe kort kör som filserver

Problem blir när man slänger in mer än 6 sata diskar så får os/moderkort spel ,
Går inte att ladda in grub hur jag än vänder o vrider på det här
Allt stannar precis efter efter bios check

Trodde först det var debian som strulade , men gick igenom gentoo , ubuntu och får samma fel .

Satt o googlade på det och hittade

http://www.unixadmintalk.com/f8/cannot-boot-linux-hard-disk-a...

Någon som sett eller hört hur man får det o lira ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Well, kan det vara som så att (precis som din länk beskriver) enhetsids har mappats om? Testa att ändra boot-device i grub. Om det löser problemet kan det även vara klokt att antingen ändra default boot device i grub manuellt eller köra grub-install på den aktuella disken, och se om det hjälper.

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jul 2001

Hade ett A8N-SLI Premium som betedde sig ungeför likadant, datorn "hängde" sig efter att hårddiskar osv hittats. Hände bara när man hängde på 6st(om jag minns rätt) eller fler hårddiskar.

Det visade sig vara dom senaste BIOS-versionerna som muppade, efter en nedgradering till en äldre version så gick det som smort igen.

ASUS P8P67 Pro B3 - Intel Core i7 2600K @ 3.4GHz - 16GB G.SKILL DDR3 1600MHz - GeForce 8600 GT - hp f2304 23" - Intel 520 180GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback