Hilfe! Ominstallation av Ubuntu på disk med Vista!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

Hilfe! Ominstallation av Ubuntu på disk med Vista!

Tjena!

Jag installerade förra releasen av Ubuntu på en dator med Windows Vista. Vista ligger på första partitionen och Ubuntu på 2:a och Swap på 3:e.
Jag har haft massa probelem med tangentbordet vid inloggning på Ubuntu så jag tänkte installera 8:an för att testa om det blev bättre. Provade att uppgradera direkt inifrån Ubuntu men det fungerade riktigt dåligt så jag tänkte blåsa hela skiten.
Hur gör man bäst? Ska man köra manuell partitionering eller? Jag bara FÅR inte sabba Vista-installationen. GRUB? Vad händer med den?
Gärna utförliga instruktioner då jag inte känner mig hemma på Linux för fem öre.

Tack på förhand!

/M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Det är bara att välja manuell partitionering, och sen välja dina partitioner och säga till var de ska monteras. Dvs. du vill montera ubuntu-partitionen som / och swap-partitionen som swap. Jag har för mig att man även får välja om man vill formatera partitionerna innan man installerar också. Håller du bara koll på vilken partition som är vilken så är det nog ingen fara. Och GRUB kommer väl förmodligen att installeras om av Ubuntu-installationen.