24 kärnor och 48 gigabyte minne i IKEA-byrå

Permalänk
Medlem

Rena rama värmecentralen...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
För 6 år sen fick jag EN P3'a för 25 000:-

Priserna har sjunkit nåt så enormt!

Vad är det för skojare du köpt ifrån? För 6 år sen köpte jag en hel PC (i delar) med en AthlonXP på 1,5GHz och ett GF4ti4200 för och lite annat för 5-6000:- tror jag. Passade bra till Morrowind som lanserades just sommaren 2002.

Tuff renderingfarm för övrigt. Jag kollade lite mer på hans sida och såg att han även hade byggt en vindmätare av bl a en PS/2-mus.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Woooooooooooooow ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Sötast

Inte illa!
Kör den patiens tro?

Permalänk
Avstängd

Häftigt.
Jag undrar hur man fixar med mjukvaran, är det svårt att få allt att lira ihop eller?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Rena rama värmecentralen...

Citat:

The most amazing is that this machine just cost as a better standard PC, but has 24 cores that run each at 2.4 Ghz, a total of 48GB ram, and just need 400W of power!! This means that it hardly gets warm, and make less noise then my desktop pc.

Permalänk

Fyfan vad åbäket lär låta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLM
men den som har lite distans kan skratta gott åt den kommentaren!

Jag satte mig tre meter ifrån men jag skrattar fortfarande inte.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Hur gör man rent hårdvarumässigt för att koppla ihop så många enheter?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Hur bygger man en sådan då...hur kopplar man ihop alla dessa datorer till en central enhet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Hur gör man rent hårdvarumässigt för att koppla ihop så många enheter?

Med vanligt LAN, ju snabbare desto bättre...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Hur bygger man en sådan då...hur kopplar man ihop alla dessa datorer till en central enhet?

Det är inte en central enhet som gårdagens superdatorer utan ett kluster. Man måste ha ett OS som kan lägga olika jobb på olika processorer och datorer över nätverket.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Schysst uppgradering också.. från en natt till 10-15 min.

Permalänk
Medlem

Grymt

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Med vanligt LAN, ju snabbare desto bättre...

Det är inte en central enhet som gårdagens superdatorer utan ett kluster. Man måste ha ett OS som kan lägga olika jobb på olika processorer och datorer över nätverket.

Kan man använda ett kluster, och ett lämpligt OS, för att köra spel på?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Hedersmedlem

Fortsättning på MBYs inlägg:

Om ni kollar hans egen artikel så ser ni att samtliga system har Fedora 8 installerat. Alla monterar en gemensam utdelning på en NAS enhet (i det här fallet FreeNAS) med exakt samma parametrar. Sedan använder han följande för att samköra beräkningar: http://drqueue.org/cwebsite/

DrQueue arbetar med den gemensamma utdelningen på NAS enheten som sin root-mapp. På så sätt agerar ett system DrQueue master därifrån beräkningsuppgifter kan läggas ut och administreras på samtliga slavar (även mastern har en slavrutin av DrQueue).

Enkelt som en plätt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Med vanligt LAN, ju snabbare desto bättre...

Det är inte en central enhet som gårdagens superdatorer utan ett kluster. Man måste ha ett OS som kan lägga olika jobb på olika processorer och datorer över nätverket.

Men vad ställer det för krav på nätverket? vilket är den minsta hastigheten på nätverket? går det köra kluster med olika cpu´r?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

men öh? den funkar väll inte som en dator?

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem

woho.... håller själv på med 3d renderningar så den hade jag vela ha

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xion_drifter
woho.... håller själv på med 3d renderningar så den hade jag vela ha

vore fint till video redigering!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Moderator
Testpilot

800W full load är inte mycket att hetsa upp sig för. Funderar på vilken prestanda man kommit upp i med hårdvarurendering på samma Watt-tal. Vet att han inte vill hårdvarurendera men bara en nyfiken tanke.

Förresten den som kan sådant här lite mer ingående. Är det detta som kallas virtualisering eller?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Är det möjligt att distrubera alla former av beräkningar med DrQueue? Skulle jag tillexempel kunnan använda der för att kunna beräkna harshar?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
Är det möjligt att distrubera alla former av beräkningar med DrQueue? Skulle jag tillexempel kunnan använda der för att kunna beräkna harshar?

Skulle ju vara rätt fint o ha ett program som tex password pro, som kan dela upp uppgiften och ta flera hashar samtidigt, då skulle man kunna ta 1-11 tecken och det skulle inte ta 10935823567 År..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

riktigt smart och såg ju även hyffsat ut ju.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Jag satte mig tre meter ifrån men jag skrattar fortfarande inte.

Öhhh? LoL...?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Öhhh? LoL...?

Välkommen till forumet.

Permalänk
Medlem

Snyggt? Nej
Hårdvaruporr? Japp

Funderar på om man skulle kunna få det hårddisklöst genom pxe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Låter mycket trevligt. Hur kan softawar renderer bli bättr eän hardwrae om de renderar samma sak? Låter lite ologiskt.

Det gör dom inte, mjukvarurenderare har mäktigt många olika funktioner och parametrar som inte finns i hårdvara (inte ens programmerbar sådan, idag i alla fall). De går dessutom att utöka med olika plugins mm. med mycket stor frihet.
Den klarar väldigt stora datamängder (läs: stora 3D-scener, texturer, shaders, ljussättning) och då blir det väldigt stora krav på beräkning.

Det sker givetvis inte i realtid, men du har enorma möjligheter att skapa precis den (realistiska) grafik du vill.

Alltså, att hårdvaruaccelerera spel och previews i CAD t.ex. är en sak, allmän 3D-rendering en helt annan.

--
Kolladu just in byggloggen, störtskön grej, och kabedragningen är inte super men sen så hela klabbet litet och billigt, principen går fram jättebra.
Klart kreativt bygge!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

En sak jag ej förstår är dock hur man får allt att hänga ihop? För den arbetar som en dator antar jag? Har inte direkt sett en HDD med xx antal satakontakter för att kunna köra samma os på flera moderkort. hmm.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Självklart fungerar de inte som en enhetlig dator, man installerar ett separat OS på varje av dessa datorer, och sedan valfri programvara för klustring. Genom denna programvara kan man sedan fördela tunga arbetsuppgifter mellan de separata datorerna; varje dator behandlar en del av problemet, och skickar tillbaka sitt resultat. Notera att långt från alla uppgifter kan delas upp i bitar på detta vis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krafs
Självklart fungerar de inte som en enhetlig dator, man installerar ett separat OS på varje av dessa datorer, och sedan valfri programvara för klustring. Genom denna programvara kan man sedan fördela tunga arbetsuppgifter mellan de separata datorerna; varje dator behandlar en del av problemet, och skickar tillbaka sitt resultat. Notera att långt från alla uppgifter kan delas upp i bitar på detta vis.

Jahaaa! Lite otur för alla DH stammisar då som inte kan få 40000 fps i Crysis. Men tackar och bockar för förklaringen! Dagens lärdom:)

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090