VIA lanserar processorn Nano

Permalänk
Melding Plague

VIA lanserar processorn Nano

Mycket har hänt sedan VIA presenterade sin 64-bitarsprocessor Isaiah som har fått mycket uppmärksamhet i media världen över. Intel har bland annat kontrat med lanseringen av Atom-familjen processorer och helt plötsligt har en marknad skapats för strömsnåla elektronikprodukter som behöver relativt stor processorkraft. VIA har idag officiellt lanserat Isaiah-processorn och namnet på familjen blir Nano.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur den presterar jämfört med celeron och sånt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Spännande. 0,1W i viloläge är ju högintressant.

Perfekt för en mini-HTPC eller om man vill bygga en egen router etc.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är något som jag skulle vilja ha i en båtdator som ska byggas. Fast intels atom var väl ännu mer strömsnål?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Hade viljat ha en bärbar dator med linux och den processorn. Behöver endast en bärbar dator för att surfa lite och skriva lite.

Permalänk
Medlem

Vill gärna se hur denna blir ihop med ett nvidia kort. Väntar fortfarande på en liten bärbar utan en massa onödigt skit, webbkameror och fingeravtrycksläsare kan dem slänga, en skärm tangentbord och pad/pinne är allt jag behöver, 2 st usb och DP ut så är det ett givet köp.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Lustigt: högre modellnummer men lägre processorhastighet.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Lite synd att strömsförbrukningen tar ett sådant hopp, en ökning med 80% klockfrekvens medförde mer än 3 gånger så stor energiförbrukning, något säger mig att de kommer behöva optimera kärnan om de vill åt högre frekvenser.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Den verkar tyvärr skala otroligt kast i W/prestanda över 1 ghz. Men presterar 1 ghz bra så är det ju lugnt.

Atom driver xp bra och hd-film med gpu´n så det kan bli svårt hitta nån större marknad för Isaiha då den snarare kommer att gå upp mot Atom dualcore(kommer äga) senare om man ser till W. Mycket hänger nog på nvidia.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

The Nano will be available in both standard voltage (desktop) and ultra low voltage (notebook) SKUs to satisfy a large range of products. Standard voltage chips include the 1.8GHz Nano L2100 (25W) and 1.6Hz Nano L2200 (17W). The ultra low voltage lineup will consist of the 1.3GHz Nano U2300 (8W), 1.2GHz U2500 (6.8W), and the 1.0GHz U24000 (5W). All Nano processors include 1MB of L2 cache and an 800MHz FSB.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Låter bra om priserna blir de rätta

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Sen är ju fragan hur VIA:s TDP relaterar till Intels, vi vet ju sen tidigare att Intel och AMD:s TDP inte är jämförbara. effekten på styrkretsen är ju även den viktig, om VIA:s kombo processor och styrkrets tillsammans drar mindre eller likvärdigt som Intels motsvarande i vardagligt användande så har de en bra chans!

Tidigare släppta siffror pekar ju iaf på att Nano har högre prestanda/Ghz än Atom, Nano är väl out of order också till skillnad mot Atoms in-line arkitektur.

Synd att inte VIA har tillgång till 45nm produktin nu, för de verkar ju ha fått ut mer prestanda ur likvärdig storlek som Intel (har dock inte riktigt koll på hur många transistorer det är i Nano?)

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Sen är ju fragan hur VIA:s TDP relaterar till Intels, vi vet ju sen tidigare att Intel och AMD:s TDP inte är jämförbara. effekten på styrkretsen är ju även den viktig, om VIA:s kombo processor och styrkrets tillsammans drar mindre eller likvärdigt som Intels motsvarande i vardagligt användande så har de en bra chans!

Tidigare släppta siffror pekar ju iaf på att Nano har högre prestanda/Ghz än Atom, Nano är väl out of order också till skillnad mot Atoms in-line arkitektur.

Synd att inte VIA har tillgång till 45nm produktin nu, för de verkar ju ha fått ut mer prestanda ur likvärdig storlek som Intel (har dock inte riktigt koll på hur många transistorer det är i Nano?)

Det är 94 miljoner transistorer i Nano, i Phenom är det 450. Isaiah är lite mindre än 1/4 del av Phenom vilket är ett steg i rätt riktning. Fixar de bara flerkärninga processorer så bådar jag gott!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Som sagt, synd att Intel har ensamrätt på 45nm för närvarande, med det hade ju Atom och Nano varit väldigt lika i storlek!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Go Nano! Om jag köper en minisak komemr det vara från AMD eller VIA, dels för att jag gilalr AMD mest, men jag känner även att man ska stödja mindre företag som VIA.

Har intel ensamrätt på 45 nm? Varför?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Go Nano! Om jag köper en minisak komemr det vara från AMD eller VIA, dels för att jag gilalr AMD mest, men jag känner även att man ska stödja mindre företag som VIA.

Har intel ensamrätt på 45 nm? Varför?

han menar nog att Intel är den enda som använder sig utav det idag, inte att ingen annan får ha 45nm
______________________________________________________

skulle vara roligt att se hur den presterar emot intel atom och celeoron

Permalänk

Svullo: Okej, tänkte väl. Men x86 arkitekturen, är det Intel som har ägarrätten till den? För vad jag har förstått så har de det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Lite synd att strömsförbrukningen tar ett sådant hopp, en ökning med 80% klockfrekvens medförde mer än 3 gånger så stor energiförbrukning, något säger mig att de kommer behöva optimera kärnan om de vill åt högre frekvenser.

Att det är så beror på fysikens lagar och inte så mycket på hur Isaiah är konstruerad. En uppskattning av den dynamiska energiförbrukingen hos en CMOS krets kan göras med följande formel:

P ~ C * Vdd^2 *f

där P är effekt, C är den totala kapacitans som drivs, Vdd är matningsspänning och f är frekvens. Man skulle nu lätta kunna tro att P skalar linjärt med f men så är inte fallet. Som de flesta som lekt lite med överklockning vet så ökar den maximala möjliga frekvensen ( f_max ) med matningsspänningen. Så för låga frekvenser kan de köra en låg spänning och för höga måste de höja den. Om vi låtsas att förhållandet mellan Vdd och f_max är linjärt (förmodligen är det en lite väl positiv aproximation) och kollar på formeln för effekt igen så kan vi skriva om den till följande:

P ~ C * f_max^3

Nu ser det alltså inte så roligt ut längre... Det kostar alltså väldigt mycket effekt att öka max frekvensen.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

En stor fråga är ju också hur förbrukningen skalar med användningen, det hade varigt intressant att se en sådan jämförelse på dagens processorer.
Det är ju inte särskilt ofta som man utnyttjar en processor fullt och i praktiken kan säkert en mer strömhungrig processor vara strömsnålare än en som har lägre TDP (även om man mäter TDPn på samma sätt).
Eller?

Jag gillar VIAs krypteringsstöd
Men hur utbrett är stödet för det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
En stor fråga är ju också hur förbrukningen skalar med användningen, det hade varigt intressant att se en sådan jämförelse på dagens processorer.
Det är ju inte särskilt ofta som man utnyttjar en processor fullt och i praktiken kan säkert en mer strömhungrig processor vara strömsnålare än en som har lägre TDP (även om man mäter TDPn på samma sätt).
Eller?

Jag gillar VIAs krypteringsstöd
Men hur utbrett är stödet för det?

Jag läste iofs bara om det när det var nytt men då stöddes det bara på windows XP. Nu kansk enågon linux nörd har gjort något bra?

Permalänk

Åh, något sånt här vill jag ha när jag ska bygga min egen router!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Att det är så beror på fysikens lagar och inte så mycket på hur Isaiah är konstruerad. En uppskattning av den dynamiska energiförbrukingen hos en CMOS krets kan göras med följande formel:

P ~ C * Vdd^2 *f

där P är effekt, C är den totala kapacitans som drivs, Vdd är matningsspänning och f är frekvens. Man skulle nu lätta kunna tro att P skalar linjärt med f men så är inte fallet. Som de flesta som lekt lite med överklockning vet så ökar den maximala möjliga frekvensen ( f_max ) med matningsspänningen. Så för låga frekvenser kan de köra en låg spänning och för höga måste de höja den. Om vi låtsas att förhållandet mellan Vdd och f_max är linjärt (förmodligen är det en lite väl positiv aproximation) och kollar på formeln för effekt igen så kan vi skriva om den till följande:

P ~ C * f_max^3

Nu ser det alltså inte så roligt ut längre... Det kostar alltså väldigt mycket effekt att öka max frekvensen.

Eh... Öh... Alltså... Nä det var inget.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
Lustigt: högre modellnummer men lägre processorhastighet.

Skulle gissa att de har valt att ju högre nummer, ju mindre förbrukning, då detta förmodligen är deras främsta avsikt med nano.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en sån här i min nästa laptop. 1,3ghz med 8w TDP, det är ju knappt så att man ens behöver en fläkt. Tillsammans med ett geforce 8400 (via och nvidias samarbete) skulle det faktiskt bli en riktigt mångsidig maskin.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

och med en fin batteritid förhoppningsvis

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti