Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Dec 2003

Installera Ubuntu frågor

Hejsan, har kört Ubuntu tidigare på min gamla dator, tror det var 5.10 eller någon sådan version. Vill testa Ubuntu igen, så nu har jag några frågor.

Har 3st HDD:s i min dator;
* en raptor på 74gig där WinXP ligger. (NTFS)
* en disk med semester bilder på 400gig (NTFS)
* en disk med semester filmer på 500gig (NTFS)

Hade tänkt mig så här, att på hårddisken men 400gig så har jag över 120gig ledigt som jag hade tänkt göra en partion på 90gig att installera Linux (Ubuntu) på.
Så nu till min fråga; Om jag partionerar upp hårddisken och installerar linux på den, kommer jag att kunna se mina andra hårddiskar då?

Det vill jag inte, ifall linux skulle skriva över viktiga bilder/dokument och förstöra innehållet? Så jag vill inte att dom 3 övriga diskarna (partionerna med NTFS) skall synas i linux, går det att fixa eller?

Vill även att Windows skall vara första boot alternativet och att man ska ha ca 5 sek att ändra till ubuntu under uppstarten.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

//Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2008

Linux har inga problem med att läsa och skriva till NTFS i dessa dagar, och från början så ordnar en Ubuntuinstallation så att även Ubuntu kan se dessa partitioner (de monteras automatiskt vid systemstart). Det är dock bara en fråga om att redigera en liten textfil (/etc/fstab) och kommentera ut/ta bort några rader text, så kommer enheterna inte monteras automatiskt.

Bootmenyn går också att ändra på samma sätt, meka i en textfil. Kommer dock inte ihåg på rak arm vad den filen hette eller hur den såg ut.

Men det är hur som helst inga problem att åstadkomma det du vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Boot menyn finns i /boot/grub/menu.lst

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008

För att utveckla på ovanstående: det du ska ändra i /boot/grub/menu.lst är default, ändra den till windows-partitionen. (och observera att den första partitionen är 0, andra 1, etc)
För att få 5 sekunders timeout så ändra timeout till 5.

Om du väljer att partitionera manuellt i installationen så har jag för mig att du kan välja vilka partitioner du vill mounta. Då är det bara att checka av NTFS-partitionerna i den listan och behöver inte gå in i /etc/fstab.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Dec 2003

Tack för alla svar. Har legat borta och jobbat, men i går så tog jag mig tid att mecka in Ubuntu i datorn, och det fungerar helt felfritt..