Hjälp! Datans fläkt blir helvild! går på max, iskall dator!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Datans fläkt blir helvild! går på max, iskall dator!

Hej på er clokers!

Jag har precis installerat en 8800GTS på min Dell Dimension 9200.
Funkar skitbra, men chassitfläkten går automatiskt upp till max när jag kör Age of Conan. Datorn blir iskall och den låter utav bara helsike.

Grafikfläkten går på 70% och är 58C Idle, och 65-67C med AoC på höga grafiker. Har en PSU på 375W, fast kortet ska egentligen ha 400W.

Vet någon varför psu fläkten får spelet? Bör jag skaffa en bättre?

-

Kan fläkten ha pajjat? Jag stoppade tillbaka min gammla 7900GS nu. Men samma problem, fast det verkar som om datorn blir varmare nu. Jag vet inte om det är farligt, men processor tempen har varit uppe i 85C. Tror dom borde ligga på max 70C. Fast fläktarna går mental.

Senaste mätning med speedfan:
Idle: Load:
GPU: 62C 82C
Core 0: 48C 75C(varit uppe i 85C, efter nån minuts spelande)
Core 1: 46C 74C(samma här, ofc)
Core: 61C 82C
Ambitient: 0(?)

Permalänk
Medlem

fel inget är fel?

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Presis, Dell 9200 är inte så där jättebra kyld från början, har en gammal dell som jobb dator igång ibland, en 4550, och när den blir lite varm och arbetar hårt överröstar fläkten/fläktarna allt i rummet, och hela chassit står och vibrerar och skramlar
Finns 2 fläktar i den där 9200 dels CPU fläkt dels nätaggregatets fläkt, och skulle tro att det är nätaggets fläkt som går max. PGA den höga belastningen på det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej

Okej tack för svar, men med mitt 7900GS gick inte chassit fläktarna igån. Jag frysar fan om benen efter 5 minuter nu.

Jag har en fråga till, jag har bara ett PSU på 375W. Och 8800GTS kräver minst 400W, fast det funkar ju i alla fall. Detta kan inte vara något problem? :s
Har köpt ett nätaggregat på 520W, men gg Dell, skiten passar inte datorn.

När jag tänker efter, fick fläktarna spelet efter jag hade försökt installera ny PSU. Kan jag ha kommit åt någonting? Jag kanske har förstört CPU fläkten, därav den högra tempen på coren, och därav PSU fläkten försöker hjälpa.

Men jag tycker ändå inte den är varm, när jag öppnar och kollar, fast speedfan säger 85C... nMonitor och RivaTuner säger samma sak.

Är mycket tacksam för svar!

Permalänk

Har du ingen på platsen support lr nåt? Trodde det va därför man köpte Dell, för att de har bra service och garanti på grejerna. Skulle ju själv aldrig köpa en Dell då jag tycker de kostar mer än de smakar.

Permalänk
Medlem

Jo, men garantin gäller väl inte om jag själv har varit inne i datorn och spökat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldasar
Jo, men garantin gäller väl inte om jag själv har varit inne i datorn och spökat?

Garantin gäller bara datordelarna som kom med datorn. Den gäller inte för extra grejer du har köpt senare.
Din garanti upphör inte ifall du grejat inne i datorn, förutsatt att du inte orsakat att den har gått sönder.

Man skall kunna förvänta sig att uppgradera sin egen dator utan att garantin ryker.