Litet problem med lm-sensors/ksensors.

Permalänk
Medlem

Litet problem med lm-sensors/ksensors.

Hej!

Fram tills 2 dagar sedan så hade jag en Intel Dual-Core E2200. För att se CPU-tempen körde jag med lm-sensors och ksensors, ksensors som visade tempen. Men när jag installerade lm-sensors så var jag tvungen att lägga in coretemp och it87 med modprobe för att CPU-tempen skulle visas och när jag gjorde det så funkade det perfekt.

Men förrigår så fick jag hem min nya processor, en Intel E8400. Men nu visas inte CPU-tempen i ksensors längre. Har provat att installera om både lm-sensors och ksensors, men hjälper inte.

När jag hade min E2200 så stod det att jag var tvungen att lägga in it87 och coretemp när jag installerade lm-sensors. Men nu när jag installerade om lm-sensors med min E8400-processor så stod endast it87. Så jag la in it87 med modprobe men fortfarande visas inte CPU-tempen.

Vill verkligen få detta att fungera, men vet inte hur. För att jag har valt i en inställning att CPU-tempen ska visas vid klockan.

När jag försöker lägga till coretemp så får jag detta medelande:

FATAL: Error inserting coretemp (/lib/modules/2.6.22-14-generic/kernel/drivers/hwmon/coretemp.ko): No such device

Har hållt på nu i 1-2h utan att komma fram till någon lösning.

Så är det någon här som kan hjälpa mig lite eller kan komma med någon ide?

Tack på förhand!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.