Permalänk
Medlem

H/W Monitor = bios hänger sig!

Hej, har satt ihop en ny dator med följande:

Msi k9n neo v2
amd athlon 64 5000+ x2
5gb ddr2 667
Nvidia geforce 8600GT 512 mb silent
250gb hhd
Chieftec chassi och ett antal chassi fläktar!

När jag ska gå in under fliken H/W Monitor i bios så hänger bios sig. Den blåa rullande färgen i överkanten fortsätter att flytta fram och tillbaka, men kan inget göra med tangenterna, den har lixom hängt sig men ändå inte!?! Under alla andra fliker i bios så funkar allt normalt. Har provat att lägga in senaste bios versionen, men fortfarande samma resultat. Under fliken H/W monitor ska man kunna se varvtal på fläktar samt temperaturer etc,

hoppas på svar så fort som möjligt!

// Linge

Permalänk
Hedersmedlem

Det är någon sensor på mobot som inte gör vad den skall, antagligen kan detta avhjälpas med en biosuppdatering
Funkar datorn bra annars? Jag tänkte på att du använde fem GiB minne, vilket är lite ovanligt?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej Tack för svar, hmm något knas med sensorerna säger du...jag kan inte göra en bios uppdatering av mitt bios nu skulle jag tro, kör med vista nu och har inte hittat någon bios uppdaterings tjänst från msi till vista för mitt moderkort ( K9N Neo v2). Tycker det är så mysko att bios hänger sig så man inte kan ändra något med hjälp utav tangenterna, medans den blåa rullande kanten fortsätter att flytta på fram och tillbaka!? Datorn funkar perfekt i övrigt, kör med 5gb ram för att det var rea på pccity, så passade på :P, kör 3 st, 1gb och 1st, 2gb...

//Linge

Permalänk
Medlem

Ingen dual channel för dig då med andra ord!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det där med att HW monitor låser sig är mycket vanligt på en mängd moderkort från olika tillverkare och har själv haft två kort som haft detta problem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det där med att HW monitor låser sig är mycket vanligt på en mängd moderkort från olika tillverkare och har själv haft två kort som haft detta problem.

MSI K9A2 Platinum AM2+ här samma problem... Men när jag uppdaterade till senaste BIOS slutade det hänga sig.

Men man blir ju livrädd när det hänger sig i BIOS haha

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
MSI K9A2 Platinum AM2+ här samma problem... Men när jag uppdaterade till senaste BIOS slutade det hänga sig.

Men man blir ju livrädd när det hänger sig i BIOS haha

Ja första gången det hände mig så trodde jag att helat datorn hade krachat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM