Kostnadseffektiv superdator med åtta grafikprocessorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HavoX
Hört talas om sarkasm?

Det handlar om ren okunskap när folk skriver så. Bara för att den har 8 GPU'er så betyder det inte att Crysis ens startar. De som skriver så tar Crysis V High för givet på dessa datorer.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Det handlar om ren okunskap när folk skriver så. Bara för att den har 8 GPU'er så betyder det inte att Crysis ens startar. De som skriver så tar Crysis V High för givet på dessa datorer.

"Klapp Klapp" Precis vad jag menar...framgick nog inte i förra posten

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland

För det första kostar ju det chassit över 3000, och för det andra så säger jag bara grattis om du hittar ett 1500w nätaggregat för 1500 spänn. Ett bra 850w agg brukar ju kosta runt 1500.

Jaja jag höftade ju lite bara
de nätagget går på ca 2800 nu när jag kollar, uppskattade ju bara priserna Men bra att du rättade mig !

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

Varför kör de inte med 3870X2?
Är cuda enklare eller bättre?
Är 128>320

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Cuda är C liknande medans CTM var mer assambler. Men CTM ska göras om till C och kanske ännu högre nivåspråk.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd

Vilket gnäll om att köra på bätre CPU, märker att det är intel-fanboys som gnäller högst.

För det första så användes GPU:na till beräkningarna.. så vad fan har en intel CPU att komma med här?

Sen att det råkade sitta en AMD CPU där skiter jag i, för nyheten handlar om... vad? just ja, nu kan du klappa dig själv på axeln

Ontopic: undrar om dom uppdaterar när ATI 4870 kommer, fler steam eller stream processors än vad nVIDIA har

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Satan i gatan, vilekt monster. Crysis på max, here i come:P

Men hur i helvete tänkte de att de två grafikkorten i mitten alls ska få någon luft. Det är ju helt tätt(inte rätt)! Dålig konstruktion utav Nvidia, iaf, då detta inte fungerar!

Crysis på max kommer den inte att köra med sina 12000 3dm 06 och icke aktiverade SLI. (Förresten finns inget octa-SLI).

Ni borde läsa på lite bättre innan ni börjar gnälla i den här tråden era fjantar. Processorn behöver inte vara kraftfull för detta och den enda socketen som moderkortet stödjer är AM2(+?) och det fanns inget intel mobo med de PCIe platser som behövdes (och en slots mellanrum mellan dem).
Förresten så används just det där nätagget för att det var bland det enda som hade 4 stycken PCIe 6+2 och fyra PCIe 6 kablar som behövdes.

Permalänk
Medlem

Awesome...

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
det fanns inget intel mobo med de PCIe platser som behövdes (och en slots mellanrum mellan dem).

håller absolut med om att phenom borde klarar av det där men msi har ett liknande kort för s775 som borde klara 4*9800gx2

MSI p6N Diamond*
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=144553

Permalänk

Tomografi är väl egentligen inte röntgen eftersom ingen strålning är involverad. Korrigera artikeln kanske?

Permalänk

För ni som whinar om att det inte finns något mellanrum imellan dem, så vill jag bara påpeka. Main insuget sitter ovanpå kortet (alltså samma sida som PCI-E strömkablarna sitter, fast motsatt sida) och luft utrsprutet ligger ut ur själva chassiet, allså genom grafikkortets IO platta. Det finns endast ett litet insug på sidan som korten blockerar när de står så här. Denna är hur som helst är inte nödvändig för att bi-behålla en lagom temp.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk

CUDA är på frammarch.
Bra!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
håller absolut med om att phenom borde klarar av det där men msi har ett liknande kort för s775 som borde klara 4*9800gx2

MSI p6N Diamond*
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=144553

Har redan postat ett inlägg om detta en sida bakåt i tråden.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

brutalt, varmt, dyrt, snyggt u name it:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Tomografi är väl egentligen inte röntgen eftersom ingen strålning är involverad. Korrigera artikeln kanske?

Kan du då berätta för oss vad det involverar då?
Beställde i fredags mini-CT och där ingick det lite röntgenstrålning.
Du kanske ska kolla upp det du säger innan du ens föreslår ändringar i artikeln...

Jag är väldigt nyfiken på vad dessa 8-kärnor är bättre på jämfört med traditionella klusterservrar. Är de bra på en begränsad typ av beräkningar eller är de generellt snabbare? Kan vara väldigt intressant om man ska bygga en renderfarm i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Tomografi är väl egentligen inte röntgen eftersom ingen strålning är involverad. Korrigera artikeln kanske?

CT är i allra högsta grad röntgen, man tar flera (2D) röntgenbilder för att mha. en dator bygga ihop en 3D-bild. Kallas även skiktröntgen på svenska. Läsa på kanske?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
håller absolut med om att phenom borde klarar av det där men msi har ett liknande kort för s775 som borde klara 4*9800gx2

MSI p6N Diamond*
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=144553

Jo men dom kanske föredrar stabilare moderkort än MSI, datorn ska vara för forskning inte spel

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Första jag tänkte var "WTF?!" när det var 4st 9800GX2 på ett MSI K9A2 Platinum

Men på en seriös sida, det moderkortet (som jag själv har) klarar bara av att allokera 8GB totalt, så med 4st 9800GX2 1GB, borde dom inte få ut mycket mer än 3,5 - 3,75GB ur sina 8GB Minne eller har jag fel?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jo men dom kanske föredrar stabilare moderkort än MSI, datorn ska vara för forskning inte spel

Dom kör med ett MSI kort idag.....

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Inaktiv

Smartidiot89, du har nog fel vill jag tro. Men det är väl bara att testa, köp på ett set nya ram minnen och berätta för oss hur det gick

I övrigt känns det konstigt att man inte gjort något liknande tidigare. Det har väl länge varit känt att de traditionella CPU'erna egentligen har en rätt usel prestanda. Både ati/nvidias GPU'er, cell processorn mfl klår ju intel/amd cpu'er med hästlängder.

Men det kanske är svårt att programera för sådana processorer? Vad vet jag, kan bara använda mig av programmen inte bygga dem.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedishbanshee
För ni som whinar om att det inte finns något mellanrum imellan dem, så vill jag bara påpeka. Main insuget sitter ovanpå kortet (alltså samma sida som PCI-E strömkablarna sitter, fast motsatt sida) och luft utrsprutet ligger ut ur själva chassiet, allså genom grafikkortets IO platta. Det finns endast ett litet insug på sidan som korten blockerar när de står så här. Denna är hur som helst är inte nödvändig för att bi-behålla en lagom temp.

Tack för inormationen, då skall det inte vara någon fara.
Mycket snyggt bygge som sagt.
Jag rekomenderar alla att klicka på länken, finns fler fina bilder.
http://fastra.ua.ac.be/en/index.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Första jag tänkte var "WTF?!" när det var 4st 9800GX2 på ett MSI K9A2 Platinum

Men på en seriös sida, det moderkortet (som jag själv har) klarar bara av att allokera 8GB totalt, så med 4st 9800GX2 1GB, borde dom inte få ut mycket mer än 3,5 - 3,75GB ur sina 8GB Minne eller har jag fel?

Mitt mobo klarar max 8GB och jag får tillgång till allt minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tack för inormationen, då skall det inte vara någon fara.
Mycket snyggt bygge som sagt.
Jag rekomenderar alla att klicka på länken, finns fler fina bilder.
http://fastra.ua.ac.be/en/index.html

Mitt mobo klarar max 8GB och jag får tillgång till allt minne.

Ok hur fungerar det då egentligen? Du har ju 8GB minne och 512mb på Grafikkortet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam

Minnet och hårdvaran har helt enkelt olika addresser.
Sammanlagt blir det över 8GB det är sant, men det krävs bara att dom drar ut en extra ledning för att kunna addressera tex 16GB, 8GB till minne och 8GB till resten (krävs mindre än så iofs).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Aha ok då vet jag tack

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Så jädra trött på dessa "crysis datorer", denna duger nog till att driva/köra vad som helst med. But please....
Sluta med "tror ni crysis fluter bra på den här?" kommentatorer.
Är ju inte så att det redan finns ett par hundra såna kommentarer här inne på swec...dessutom var ju inte spelet så bra.
Snyggt förvisso, men för min del räcker Call Of Duty betydligt längre.
Plus jag spara pengar då jag kan lira spelet på en "standard" dator.

Coooouldn't agree more with you! ^^

Permalänk
Medlem

En lite off-topic fråga.

Det verkar ju som om en GPU är överlägsen en CPU i beräkningar, vad har egentligen en CPU för stora fördelar gentemot en GPU?

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en sak! Varför använder de inte ett Intel Skulltrail system? Var det för att hålla priset nere? För dubbla Quad Cores hade ju kunnat hjälpa till lite.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Har redan postat ett inlägg om detta en sida bakåt i tråden.

Fixar den x16 på alla fyra PCI-E platser samtidigt då?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Nu kom jag på en sak! Varför använder de inte ett Intel Skulltrail system? Var det för att hålla priset nere? För dubbla Quad Cores hade ju kunnat hjälpa till lite.

Det får inte plats 4x9800GX2 på den, titta avståndet mellan den nedersta pci-x platsen och den över den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Nu kom jag på en sak! Varför använder de inte ett Intel Skulltrail system? Var det för att hålla priset nere? För dubbla Quad Cores hade ju kunnat hjälpa till lite.

Återigen missade du att alla beräkningar sker på GPU, inte CPU så det spelar ju ingen roll om du har 10 CPU's om du ska använda CUDA. Dock så kan man ju bygga en annan typ av kluster där man anväder sig av CPU istället för GPU: http://www.sweclockers.com/nyhet/7778-24_karnor_och_48_gigaby...

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||