Permalänk
Medlem

Kemifråga, behöver hjälp!

Hej!

Jag behöver hjälp med en fråga på mitt hemprov i kemi,

frågan lyder : vad får jag om jag blandar en karboxylsyra med C3H5(OH)3 och vad används det till?

tack på förhand

//1mike20

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

C3H5(OH)3 googla på det... sen ska det inte vara så svårt att googla sig vidare..

Permalänk
Medlem

Jo. Jag har provat det. Men det enda svar jag hittat var att blandningen blev ''fett''. Och sidan sag inte sarskilt serios ut. So derfor fragar jag.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk

Kopplar du en karboxylsyra till en glycerol får du en monoacylglycerol, koppar du ännu en så får du en diacylglycerol och en tredje ger en triacylglycerol (triglycerid).

Googlar du det så kan du läsa vad det är.

Permalänk

Glycerid/ol/whatev. kan väl användas till tvål?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Glycerid/ol/whatev. kan väl användas till tvål?

Nja... det är snarare en restprodukt från gammaldags tvåltillverkning. Det är vad som blir över när man blandar lut med oljor/animaliska fetter och får tvåljoner.

Idag används dock helt andra tensider som är framställs på helt andra sätt. Främst natrium laureth sulfat som är bättre på att tvätta, mer miljövänligt och billigare.