Intel Nehalem ger ordentlig prestandaskjuts

Permalänk
Melding Plague

Intel Nehalem ger ordentlig prestandaskjuts

Idag öppnar datormässan Computex men redan innan portarna slås upp har information börjat läcka ut till allmänheten. Det handlar om de första testerna med Intels kommande processor Nehalem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nice, dock känns det som amd är rejält efter nu! :/

Permalänk
Medlem

Skönt att de fördelat arkitekturen på så sätt att man får tweaka med flera trådar samtidigt på Nehalem. Enskild volt IMCH, Quickpath, L3 cache och också varje enskild core som styrs av en central frekvens som kallas för "reference clock". Bara att tweaka med multiplikatorn och volten. Känns mer avancerat men samtidigt så mycket enklare...och 45% bättre prestanda per mhz..."dreglar"

Lägg till kompressor och pumpa ut det maximala hos framtidens prestanda. Long live technology and computers!

Permalänk

nice.. nu börjar jag känna att mitt system känns ordentligt föråldrat när man ser dom där siffrorna

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Stämmer verkligen 0.856V vCore?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Jag som slog mig mest är faktiskt volt-talet. 0.856V är ruskigt låg!

Gramner, var lite snabbare XD

Permalänk
Medlem

Jag tror inte vCore stämmer. Det tog ganska lång tid innan CPUZ visade rätt vCore för C2D också. Intressant är den låga FSB tycker jag.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Jag tror inte vCore stämmer. Det tog ganska lång tid innan CPUZ visade rätt vCore för C2D också. Intressant är den låga FSB tycker jag.

Jag har inte jättebra koll, men vad jag har förstått så kommer FSB inte spela så stor roll längre, pga den nya arkitekturen!

Jag måste erkänna att jag är imponerad över prestandan i ett så pass tidigt test!

Permalänk

Jag vet ganska många som kommer få äta upp det dom har sagt om Intels "framtida" processorarkitekturer och prestanda från dom jämfört med dagens Conroe.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

AMD ligger illa till

Permalänk
Medlem

Den kommer säkert att prestera jättebra, men vad som är mer oroande ur ett klockarperspektiv är att det ryktas att Intel har låst dem för klockning genom att lägga in "walls" dvs det hjälper inte att ha ett klockar-moderkort med alla tänkbara klockarfunktioner, man kommer inte mycket över nominell frekvens ändå. Det enda funktionerna kan användas till i praktiken, och är anledningen till att de finns, är för att spara energi. Vilket iofs är bra. Men tråkigt.

Man kan bara hoppas att ryktena har fel, framförallt när det gäller den mer rimligt prissatta Lynnfield när den kommer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastisk! Min huvudsyssla är ju att köra 3DMark.

Mer seriöst: 3DMark är nog bland de sista som jag sätter något direkt värde på, så för mig blir det till att vänta in lite mer intressanta och dessutom bekräftade siffror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Den kommer säkert att prestera jättebra, men vad som är mer oroande ur ett klockarperspektiv är att det ryktas att Intel har låst dem för klockning genom att lägga in "walls" dvs det hjälper inte att ha ett klockar-moderkort med alla tänkbara klockarfunktioner, man kommer inte mycket över nominell frekvens ändå. Det enda funktionerna kan användas till i praktiken, och är anledningen till att de finns, är för att spara energi. Vilket iofs är bra. Men tråkigt.

Man kan bara hoppas att ryktena har fel, framförallt när det gäller den mer rimligt prissatta Lynnfield när den kommer.

Om det du säger är rätt är det ju en smart grej av Intel, många köper idag en billigare Intel och klockar upp den tills den får liknande prestanda av en dyrare, genom att se till så att man bara kan klocka Bloomfield gör blir detta inte längre möjligt.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

@POMAH: jo, skitsmart för oss konsumenter, det gör i princip halva syftet med den här siten överflödig

om man är datorspelare fattar jag inte riktigt varför man ska göra sig upphetsad över nya processorer..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Vilken klockfrekvens kommer bloomfield gå i??
Det spelar inte så stor roll om den ger en prestandaökning på 45% i samma klockfrekvens om den sen inte kommer upp i höga frekvenser. Testet görs ju på 2,66 och ger således en ökning på ungefär 20% jämfört med QX9775.

Ingen "ordentlig prestandaskjuts" i mina ögon, men det kan ju ändras om dom släpps med högre klock.

Permalänk
Medlem

Rykterna om att de försvårar överklockning gäller enbart budgetprocessorerna (<300$?) för att folk inte ska köpa de billigaste processorerna och dra upp frekvensen 50-100%.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Fantastisk! Min huvudsyssla är ju att köra 3DMark.

Mer seriöst: 3DMark är nog bland de sista som jag sätter något direkt värde på, så för mig blir det till att vänta in lite mer intressanta och dessutom bekräftade siffror.

vore roligare att se tester på spel eller renedering/konvertering eller dylikt.

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Vilken klockfrekvens kommer bloomfield gå i??
Det spelar inte så stor roll om den ger en prestandaökning på 45% i samma klockfrekvens om den sen inte kommer upp i höga frekvenser. Testet görs ju på 2,66 och ger således en ökning på ungefär 20% jämfört med QX9775.

Ingen "ordentlig prestandaskjuts" i mina ögon, men det kan ju ändras om dom släpps med högre klock.

Det finns engineering samples av Nehalem på 2.93 GHz.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Jag tror inte vCore stämmer. Det tog ganska lång tid innan CPUZ visade rätt vCore för C2D också. Intressant är den låga FSB tycker jag.

Det finns ingen FSB på Nehalem. Det du ser är väl nån referensklock som allt annat baseras på.

Alltid intressant med brutal prestanda. Synd bara att Intel ska låsa den så det inte går att överklocka. Lite synd också att AMD inte har nåt att sätta emot riktigt, men å andra sidan är ju Phenom rätt billig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
AMD ligger illa till

Ja.. eller kanske inte. Bloomfield kommer att kosta skjortan, samt att fylla 6 slottar med bra DDR3 minne... det blir dyrt. Så 45% mer prestanda i prestandatester som tenderar att inkludera allt nytt och ge poäng för sånt, är nog en hel del mkt mindre i applikationstester. Priset är dock inte 45% högre utan snarare 300% även när det kommer budgetprocessorer till plattformen.

Lägg sedan till att de använder sitt övertag på marknaden att pressa mer pengar ur kunderna genom att låsa överklockningen.

Lägg även till att de tjafsar med nvidia om styrkretsar, eftersom de inom en snar framtid kommer att konkurera med nvidia på alla plan.

AMD har ett guldläge! Gör en snabb plattform för DDR2, 6 eller 8 slottar.
45% för att gå över till integrerad minneskontroller är inte så mkt, var väl nått sånt mellan AMD XP och S939 64'an? AMD är de enda som i dagsläget erbjuder hela plattformen men både Nvidia och Intel ska dit, sen kommer S3 och VIA och nosar på nishmarknader. Spännande!

Jag tror att det är ett generalfel att tvinga folk till dyrt DDR3 och låst överklockning. Man får ställa sig frågan om man är villig att ha lite mer prestanda för mycket mer pris, medan man uppmuntrar monopolitisk girighet och i samverkan med andra korkade konsumenter avskaffar överklockning och konkurrens.

Konkurrensövertag leder till girighet som leder till kundmissnöje som leder till mindre övertag... kanske fungerar marknadskrafterna, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Hur många trådar kör 3DMark Vantage med då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ford
Konkurrensövertag leder till girighet som leder till kundmissnöje som leder till mindre övertag... kanske fungerar marknadskrafterna, vad tror ni?

Om jag ska vara ärlig tror jag inte den stora marknaden och majoriteten av folk som köper datorer har den ringaste aning om vad överklockning, multiplar hitan ditan är överhuvudtaget... :/

Dvs, jag tror tyvärr det inte kommer gynna amd det minsta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ford
Jag tror att det är ett generalfel att tvinga folk till dyrt DDR3

På samma sätt som det var ett generalfel med Core 2 att tvinga folk till DDR2? Priserna på DDR3 kommer sjunka ganska snabbt när fler går över till det. 2 GB DDR2 kostade över 2000 kr när Core 2 lanserades.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ford
AMD har ett guldläge! Gör en snabb plattform för DDR2, 6 eller 8 slottar.

Tror jag med eller rättare sagt så tror jag att Intel kanske aktar sig lite för att rucka på dagens "hype" angående hög klockfrekvens eftersom de säljer bra på den.

När Nehalem kommer så slipper programmerare tänka på hur processorn är konstruerad (eller man behöver inte tänka på det lika mycket) när man skapar sina program. Istället så skalar man ut till flera trådar och bryr sig inte speciellt om att anpassa programmet för två, fyra, sex eller ... hur många kärnor det nu är. Mer kraft löses med flera kärnor precis som det fungerar på servrar idag.

Ett problem(?) med denna teknik är att även en lågt klockad fyrkärnig processor plötsligt får väldigt mycket prestanda. För precis som att Nehalem gillar den typen av konstruktion så passar den utmärkt för AMD med.

Personligen tror jag att Intel kommer fokusera hårt på servermarknaden i början för sina processorer, det är där pengarna ligger och det är där de ligger efter AMD. De har inte så mycket och vinna på att producera för desktopmarknaden.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Imponernade. Frågan är dock hur pass "crippled" konsumentvarianten "lynnfield" kommer bli. Jag antar att tre kanaler ger en prestanda skjuts mot två.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
På samma sätt som det var ett generalfel med Core 2 att tvinga folk till DDR2? Priserna på DDR3 kommer sjunka ganska snabbt när fler går över till det. 2 GB DDR2 kostade över 2000 kr när Core 2 lanserades.

Inte allls samma juh! Då kostade vanligt DDR också över 2000, så det var evensteven. Nu är det mer än 100% prisökning att byta till DDR3.

Jag bytte från AMD939 till IntelC2D när DDR2 var mkt billigare än DDR, har tom en polare som plockade ur sina DDR från sin asrockbräda och böt t dubbla mängden DDR2 för en hundring (blockade sina 2 gig DDR).

Men vi får se hur det ser ut om ca 1 år, ingen vet. Minnespriserna bygger på tillgänglighet och efterfrågan, samt kanske en del tillverkningskostnad.

Permalänk
Medlem

Att nehalem presterar bra är det nog ingen som tvivlar på men som jag sagt MASSOR med gånger: Intel kommer göra bort sig med uppdelningen av desktopsegmentet.

Iom att bloomfield har CSI bussen kan man köra SLI/CF, tyvärr saknar lynnfield denna buss och har 1x16 PCI-e kontroller integrerad i stället. Övriga funktioner går via DMI bussen men denna är alldeles för seg för att kunna trycka in CF/SLI stöd (via denna). Så kort sagt Vill man köra SLI/CF måste man skaffa sig en dyr bloomfield, troligtvis väldigt dyrt moderkort samt tre st dyra DDR3 minnen (jag antar att det inte är några sega minnen dom använt vatage-testet precis).

Uppdelning innebär att tillverkarna av moderkort kan placera moderkorten precis där dom vill (dvs segment) och ta betalt för det. Vill man ha en bloomfield så får man betala för det moderkortet också. Hade man haft samma chipsetupsättning på hela desktopsegmentet kunde konsumenten själv välja nivå på korten.

Så visst 45% det är inga konstigheter med det. Men jämför man en Intel Extreme-cpu med riktigt feta DDr3 minnen mot ett billigare system som folk faktiskt har råd att köpa typ 9300/9450 med DDR2 så är det ganska stora prestandaskillnader där också. Jag hoppas verkligen vi får se prisvärda cpuer och system baserade på nehalem!

Ang snacket om DDR och DDR2 så var det faktiskt prescott som parades med med DDR2 innan C2D. Vid detta tillfälle lnåg även AMD på top och därför fick vi en väldig fördröjning i priserna.

Permalänk
Medlem

Inte så imponerande tycker jag då Intel gått ut med att Nehalem är mest revolutionerande processor arkitektur sedan Pentium. Kanske tekniskt dock inte prestandamässigt. Core är oftast mer än 100% effektivare än Pentium 4, likaså i 3DMark. Därför tycker jag inte 45% är så mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh

Personligen tror jag att Intel kommer fokusera hårt på servermarknaden i början för sina processorer, det är där pengarna ligger och det är där de ligger efter AMD. De har inte så mycket och vinna på att producera för desktopmarknaden.

Stämmer verkligen det där? Drar intel in mer stålar på server proppar än på klient propparna? Låter väldigt underligt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Stämmer verkligen det där? Drar intel in mer stålar på server proppar än på klient propparna? Låter väldigt underligt.

Intels marknadsandelar på servermarknaden kan förbättras, de säljer redan bra på desktoppmarknaden även om det givetvis gäller och behålla sin marknadsandel men det finns en risk där med att släppa en processor som spelar konkurrenten i händerna.
marginalerna är mycket högre på servermarknaden.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.