Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannertedt
tanken på en 1.8" hd har slagit mig och toshibas variant har den storleken.

Låter inte omöjligt, men då måste man klämma i ett ide(/sata) till usbinterface, annars har jag en mp3-spelare med 1"-disk på 12 gig i, men de som tillverkade de diskarna kk-ade tydligen :/

Annars så finns det usbminnen på 32gig nu.

Permalänk

Fint bygge!
Jag har en fråga till dej:
Jag har uppgraderat minnet till 2Gb, i setupen och diagnostikverktyget står det att ramminnet är 2Gb men systeminfo säger 1024Mb- undrar varför, har jag missat nåt?
Leif

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bassehund
Fint bygge!
Jag har en fråga till dej:
Jag har uppgraderat minnet till 2Gb, i setupen och diagnostikverktyget står det att ramminnet är 2Gb men systeminfo säger 1024Mb- undrar varför, har jag missat nåt?
Leif

Linuxkärnan i operativsystemet som är installerat i den stödjer bara 1GB, för att fixa det får man byta ut kärnan eller byta operativsystem. Läs http://wiki.eeeuser.com/howto:install2gigkernel?s=1gb%20kerne... för instruktoner om hur man uppgraderar kärnan, själv kör jag ubuntu istället så jag har inte provat att uppgradera kärnan.

Permalänk

Tack för hjälpen!
Leif

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Galleri
En Asus Eee 701(4GB) med en del förbättringar, bla Större ram, bättre wlankort, bluetooth, mobilt bredband och ubuntu.

Besök albumet: Uppgraderad Asus Eee av ornotermes

[/QUOTE

Hur fick du antennen att fungera med modemet? Den har ju ingen kontakt och inbyggd antenn. Är ju sugen på just denna lösning till min eeepc.
Vart kopplade du in modemet på datorn?

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av mrchevy
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Galleri
En Asus Eee 701(4GB) med en del förbättringar, bla Större ram, bättre wlankort, bluetooth, mobilt bredband och ubuntu.

Besök albumet: Uppgraderad Asus Eee av ornotermes

[/QUOTE

Hur fick du antennen att fungera med modemet? Den har ju ingen kontakt och inbyggd antenn. Är ju sugen på just denna lösning till min eeepc.
Vart kopplade du in modemet på datorn?

[/QUOTE]

Det finns en anslutning för extern antenn under "faceplate:en".
Kolla bilder på https://fjallfoss.fcc.gov/prod/oet/forms/blobs/retrieve.cgi?a...

Det jag är nyfiken på är hur du löst buggen i 8.04 som inte monterar modemet korrekt från början vid uppstart. Jag måste starta med modemet i (ingen fara när man byggt in det men nui växclar jag mellan 2 datorer), sedan plocka ur det och koppla in det igen för att Vodafone Mobile Connect Card driver for Linux ska känna igen det korrekt.

Permalänk
Medlem

kan man ringa med den?

tänkte kanske köpa en Eee 4G med Samma huawei modem...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
kan man ringa med den?

tänkte kanske köpa en Eee 4G med Samma huawei modem...

nej man kan inte ringa, modemet har ingen ljudanslutning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ornotermes
nej man kan inte ringa, modemet har ingen ljudanslutning.

så fort landets täcks av 3G ska jag köpa en

ja menar om alla köper en sån för 2500.- kan man ju köra skype och ringa med det dessutom ringer man billigt till telefoner med skype också
;P

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
så fort landets täcks av 3G ska jag köpa en

ja menar om alla köper en sån för 2500.- kan man ju köra skype och ringa med det dessutom ringer man billigt till telefoner med skype också
;P

Ja, iofs... så länge man gör på det sättet så funkar det, men jag vet inte nått sätt att använda modemet som telefon. Fast om du tänkt använda den som telefon antar jag att du har stora fickor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ornotermes
Ja, iofs... så länge man gör på det sättet så funkar det, men jag vet inte nått sätt att använda modemet som telefon. Fast om du tänkt använda den som telefon antar jag att du har stora fickor?

haha Stora fickor näääe XD

då man betalar åt skype får man ringa till telefoner rätt billigt facktist

bättre blir de ju om alla bra har en EEE pc med sig så får man ringa "gratis" med skype

men dom är ju trots alt lite för stora att ta med i fickan om man säger så...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Skäggig legend

Hur pass lång batteritid är det på busen?

Ska bli en den 12 augusti hade jag tänk mig:)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Ca 3h utan extra påhängda saker om jag inte minns fel.
Har aldrig mätt tiden själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorbladee
Hur pass lång batteritid är det på busen?

Ska bli en den 12 augusti hade jag tänk mig:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejron

Ca 3h utan extra påhängda saker om jag inte minns fel.
Har aldrig mätt tiden själv.

Jag får ut ungefär 2 timmar, det som gör mest skillnad är om man sänker ljuset på skärmen och slår av mobilt bredband. Jag har dock inte gjort några exakta mätningar.

Permalänk

Batterimodd någon?

Annars såg jag en fin bluetoothdongel på TM som i princip endast är usbkontakten - http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_pro...

Vilka andra datorer finns det som drar mindre ström än eee pc?

Permalänk
Medlem

Hur är det med antenn till wlan-kortet? Eller snarare 3 st, eee hade väl inte så många? Jag har nämligen köpt samma nätverkskort men antalet antenner som behövs (antar jag) var ett fler än i originalkortet. Någon som vet?

Permalänk

Du får köpa till en extra och koppla in tillsammans med de befintliga 2

Visa signatur

Systemet: E8500 @ 3990MHz • 9800GTX 512MB @ 780MHz • 8 GB XMS2 Xtreme DDR2 PC6400 • GA-P35-DS4 • 2 * X25 120GB SSD + 2 * 2TB + 2 * 750GB HD • Antech P182 • TRUE • Corsair HX 520W • BenQ FP241W + Dell P1911 • W7 64bit

Permalänk
Medlem

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt dåligt formulerade fråga.

Jag har letat på nätet men hittar inte någon affar som säljer sådana antenner och undrar ifall någon har bättre erfarenheter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petri0
Hur är det med antenn till wlan-kortet? Eller snarare 3 st, eee hade väl inte så många? Jag har nämligen köpt samma nätverkskort men antalet antenner som behövs (antar jag) var ett fler än i originalkortet. Någon som vet?

Man måste inte ha tre antenner, man klarar sig tom på en(802.11b/g iaf), men man ska koppla de man har på kontakt 1 och 2 på kortet(eller kontakt 1 om man bara har en antenn), vilken antenn du kopplar på vilken av kontakterna 1 och 2 spelar ingen roll. Dock kan man förbättra radiolänken om man har fler antenner.

Permalänk
Medlem

Det var det jag hoppades på men vill ändå få tag på en antenn för att få tillgång till n

Dessvärre när jag hade monterat det nya kortet så vägrar datorn starta. Strömmen går på, CD-rommen börjar snurra ifall man stoppar in det men ingenting annat händer skärmen är helt död. Med gamla kortet fungerar datorn som vanligt. Är nya kortet trasigt och orsakar detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petri0
Det var det jag hoppades på men vill ändå få tag på en antenn för att få tillgång till n

Dessvärre när jag hade monterat det nya kortet så vägrar datorn starta. Strömmen går på, CD-rommen börjar snurra ifall man stoppar in det men ingenting annat händer skärmen är helt död. Med gamla kortet fungerar datorn som vanligt. Är nya kortet trasigt och orsakar detta?

Låter ju trasigt, men det är lite svårt att avgöra såhär, antar att du inte har en annan dator att testa i? Prova annars igen utan att ha några externa enheter ikopplade för att säkerställa det inte var glappkontakt eller konflikt. Annars är det rma på kortet som gäller men hittar de inget fel så är det bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om du fortfarande kan ansluta usb enheter på dem du kopplat 3g och bluetooth till? Eller hur fungerar de ? Kan du inte posta en bild på hur exakt du kopplar? Vissa kablar ser man inte vart de kommer ifrån tex, mest nyfiken på 3g modemet

Visa signatur

Gigabyte Z77X-D3H (F9) | Intel i5 3570k @3.8GHz | Corsair Vengeance 2*4gb @1600MHz 1.5v | SSD Intel 520 120gb | Asus HD 7970 Matrix Platinum 3GB | Antec P182 | Corsair 750W TX | Antec Khüler 620 (2 * Cougar Vortex PWM CF-V12HP).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepples
Jag funderar på om du fortfarande kan ansluta usb enheter på dem du kopplat 3g och bluetooth till? Eller hur fungerar de ? Kan du inte posta en bild på hur exakt du kopplar? Vissa kablar ser man inte vart de kommer ifrån tex, mest nyfiken på 3g modemet

Jag har inte gjort nått med usb-portarna, tog usb från de interna mini PCI-E bussarna.
Jag har tyvär inga bra bilder på hur jag lött in modemet men det finns ett par nya bilder som iaf visar lite mer detaljer.

Permalänk

Proffsigt som fan! full pott!

EDIT: Det är sånna här hardcore moddar vi vill se i galleriet

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ornotermes
Jag har inte gjort nått med usb-portarna, tog usb från de interna mini PCI-E bussarna.
Jag har tyvär inga bra bilder på hur jag lött in modemet men det finns ett par nya bilder som iaf visar lite mer detaljer.

Man ser dock inte vart den vita och gröna kabeln går där under 3g modemet, kan du visa på en bild vart du kopplat dem ?

Visa signatur

Gigabyte Z77X-D3H (F9) | Intel i5 3570k @3.8GHz | Corsair Vengeance 2*4gb @1600MHz 1.5v | SSD Intel 520 120gb | Asus HD 7970 Matrix Platinum 3GB | Antec P182 | Corsair 750W TX | Antec Khüler 620 (2 * Cougar Vortex PWM CF-V12HP).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepples
Man ser dock inte vart den vita och gröna kabeln går där under 3g modemet, kan du visa på en bild vart du kopplat dem ?

Pil nr. 3 på bild "Kopplinggspunkter markerade" (näst sista bilden i skrivande stund) pekar ut vart
de är inlödda, den nedre till grön, övre till vit. Tänker dock inte skruva upp den och ta några bilder i nuläget, det var ganska knivigt att få ihop den sist (antennsladden är rätt bökig).

Ändrade lite på texten för att göra den mer beskrivande.

Permalänk
Medlem

Varför köra /tmp och /var/tmp i ramminne, blir det snabbare?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Varför köra /tmp och /var/tmp i ramminne, blir det snabbare?

Det blir snabbare men jag valde det för att det förlänger livslängden på flashdisken.
Flashdisken kan skrivas om ett begränsat antal gångar därfor har jag ändrat vissa saker så systemet inte skriver lika mycket data(inget man som vanlig användare behöver oroa sig för).

Permalänk
Medlem

Vart köpte du antennen till 3g modemet ?

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Visa signatur

Systemet: E8500 @ 3990MHz • 9800GTX 512MB @ 780MHz • 8 GB XMS2 Xtreme DDR2 PC6400 • GA-P35-DS4 • 2 * X25 120GB SSD + 2 * 2TB + 2 * 750GB HD • Antech P182 • TRUE • Corsair HX 520W • BenQ FP241W + Dell P1911 • W7 64bit