Permalänk
Medlem

Då har jag lyckat installera en 2,5" 120GB SATA hårddisk i min AspireOne110. Fick plocka bort SSD:n och löda en del på moderkortet men det var relativt enkelt faktiskt. Det finns nämligen lödpunkter för en SATA-kontakt, antagligen för att det är samma moderkort i hårddiskversionen av AAO. Allt är gjort enligt denna guide:

http://www.theacerguy.com/2009/01/aspire-one-a110-25-sata/

Observera att endast diskar med 9,5mm fungerar. De lite större på 12mm får inte plats. Det gå heller inte att beställa en standard SATA-molexkontakt och löda dit då denna placerar disken för långt åt höger så att dotterkortet inte får plats.

Detta öppnar också för att använda riktiga SSD-diskar då de har samma formfaktor.

Det gäller att vara en säker lödare om man ska ge sig på detta. En tennsug är också att rekommendera för att få bort pluggarna i hålen som Acer satt dit för att förhindra enkel moddning.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Går det inte at använda en zif-kontakt? Det ska väl vara mycket lättare?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Går det inte at använda en zif-kontakt? Det ska väl vara mycket lättare?

Förvisso men dels blir det då PATA och du måste få tag i en hårddisk med ZIFkontakt. Funkar med gamla iPoddiskar, eller köpa en ny och dessa ligger på 900kr för 60GB (4200rm) och du måste ändå göra plats för disken genom att plocka bort lite plaststöttor. Så garantin ryker oavsett.

Med denna kunde jag använda en standard disk vilken kostade mig under 400kr ny och jag fick en SATA 7200rpm vilken var betydligt mycket snabbare än den 1,8"ZIF jag hade innan. ATTO benchmark visar på dubbla prestandan eller mer på både skriv och läs.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk

Kom ihåg att ställa om power saving till none på wifikortet när ni kör xp för att få upp farten...

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag är ny här... Jag har köpt min brors knappt använda acer aspire one a110,
OS: Linux linpus lite
Ramminne: 1.5gb
SSD
8GB hårddisk?
Jag undrar om man kan modifiera datorn så att den blir som exakt som xp modellen?
Jag ska nog sätta in en ny hårddisk på 80-120 GB.
Tanken var att jag skulle kunna installera spotify som inte fungerar på linux varianten, och kunna installera enkla spel som warcraft 3...

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det v arit problem med batterierna till aspire one? Har en 7 mån gammal aspire one 150 som originalbatteriet har dött på tar inte emot nån laddning. Självklart lämnar acer bara 6mån garanti på batterier... ONoff var iallafall lite bussiga o lämnade 20% rabatt på ett 6-cells batteri så datorn blir brukbar igen...

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk
Medlem

Senaste BIOS har en fix för om batteriet låser sig i ett "overcharge protection"-läge.

Date : 2008/12/04
BIOS Version : v0.3309
EC Version : 3.6

BIOS:
1. Add SLP2.0 for Vista.
2. Change vbios setting to fixed external display vibrate issue.

EC:
1. Fix battery can't charge after battery in OCP.

Permalänk
Medlem

Tack! Fick igång batteriet igen efter uppgradering av bios... Aja nu har man iallafall ett extrabatteri...

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olancing
Tanken var att jag skulle kunna installera spotify som inte fungerar på linux varianten, och kunna installera enkla spel som warcraft 3...

Spotify funkar riktigt fint på A110 med Wine. Med wine kan du alltså köra många windows-program i Linux. Tryck Alt+F2, skriv terminal och tryck på enter. Skriv sudo yum install wine och tryck på enter och vänta en stund. Sen är det bara att ladda ner spotify och öppna installern i wine, installera och köra

Warcraft 3 vet jag inte om det funkar i wine, men det är bara att testa eller googla..

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!

Permalänk

Måste kanske väcka den här tråden till liv eftersom jag snart får hem en Acer Aspire One (vit) med 120 gb hårddisk. Köpte den på Tradera för 2000 kr. Tycker att den nya modellen acer aspire one D150 är mycket fulare än den äldre modellen, eller vad säger ni? Jag gillar faktiskt den svarta "ramen" runt skärmen som många inte tycker om

Måste också få säga att jag tycker Asus Eee- datorer är riktigt fula ^^ Har en kompis som har en Asus C90s och jag kan helt ärligt berätta att man kan värma upp vatten med den, man bränner sig nästan när den fått vara igång ett tag. Nån annan som har erfarenhet att Asus datorer blir enormt varma? De låter för övrigt väldigt mycket också.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk

Ville bara tipsa om hur det gick med min aao, skrev samma i en annan tråd men acers otrevliga och ohjälpsamma support förtjänar det.

Ssdn slutade fungerade efter några reboots. deras serviceverkstad i tyskland vägrade tro på att det var något fel på den så de installerade bara om linpus på den och skickade tillbaka den utan åtgärd 3 ggr, sen den fjärde gången när jag hotat med diverse konsumentprogram så tog de sig tid och hittade ett fel på moderkortet. men då hade 4 månader gått sen inköpet så jag var måttligt sugen behålla den. Dustin gav mig pengarna tillbaka, så jag står här nu med precis lika mycket pengar som vid inköpet fast 30 mail, 30 telefonsamtal, massa paket till ups och dåligt humör. Fast jag verkar haft otur, de flesta aao går väl bra?

Permalänk

Gisses Tycker synd om dig ja. Jag köpte en Acer Aspire One 150 på Tradera för 2000 spänn förra veckan, tyckte det var rätt bra pris. Du måste ha haft otrolig otur sherekhan, hoppas jag inte drabbas av samma problem när jag får hem den.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
Gisses Tycker synd om dig ja. Jag köpte en Acer Aspire One 150 på Tradera för 2000 spänn förra veckan, tyckte det var rätt bra pris. Du måste ha haft otrolig otur sherekhan, hoppas jag inte drabbas av samma problem när jag får hem den.

Rätt säker på att det var undantag, jag har hört bra saker om supporten av andra. Men tröttsamt när man förklarar exakt samma sak tre gånger utan att de ordnar det, underströk verkligen att felet kanske inte visade sig direkt etc etc etc. Hjälpte inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Kling kling
Jag tar inlägget i den gamla vanliga AAO tråden.
Har fått lite problem med min AAO 110. Startar man den så stängs den av efter ca. 1½ minut. Någon som känner till problemet? Spelar ingen roll om jag startar operativsystemet (bytt till easy peasy linux) eller går in i BIOS-inställningarna.
Det jag noterat är att fläkten inte låter. Brukar den hinna komma igång de första minuterna efter kallstart? Jag har aldrig använt fläkthastighetsreducerande programmen. Men tänkte om fläkten dött eller styrning en till den och datorn blir överhettad så kanske den gör så här.
Eller någon som har annan förklaring och gärna tips på hur man avhjälper problemet?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med exakt samma modell:) tråkigt nog behövde jag skicka in den två gånger på en månad!

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk

Har du provat att flasha om BIOS? Förmodligen hinner du inte göra detta innan den stänger av sig kom jag på nu. Ska du skicka in den?

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
Har du provat att flasha om BIOS? Förmodligen hinner du inte göra detta innan den stänger av sig kom jag på nu. Ska du skicka in den?

Jag har för mig den flashade till senaste med linpus linux förut. men det var ett tag sen. Får kolla vilket datum den senaste bios versionen är ifrån.
Men startar fläkten i era direkt när ni startar datorn?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

När datorn stått och blivit kall så startar inte fläkten direkt, strax innan man bootat upp operativsystemet så brukar min fläkt starta. Skulle vara intressant vad de sa åt Tobbe2 efter att han skickat in den två gånger, alltså vad felet var.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk

Måste rätta till svaret lite. Provade nyss med min Aspire One och det visar sig att fläkten startar när datorn påbörjar booten, i mitt fall när Windows-loggan dyker upp..

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
Måste rätta till svaret lite. Provade nyss med min Aspire One och det visar sig att fläkten startar när datorn påbörjar booten, i mitt fall när Windows-loggan dyker upp..

Samma med min, dock är min med vanlig HD och XP.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Måste vara fläkten som dött då. Ska skruva på den när jag får mer tid. Stod och blåste in i ventilationsgallret och fick ut 10 sekunder mer vilket tyder på värmeproblem. Nästa blir tryckluftskompressorn...
Jag har öppnat den förut och monterat extra minne i den så bara man hittar motsvarande fläkt fixar jag nog det själva. Acer har väl "verkstad" i Tyskland? Orkar inte ägna tid åt att skeppa iväg den och sånt, dessutom måste jag ta ur mitt extraminne anyway.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag glömde ta ut mitt extraminne i min aspire innan jag skickade in den och tänkte att jag nu skulle få punga ut 600 spänn för frakt och olagad dator. Dock så blev det inte så. Grabbarna/tjejerna på verkstan var väl glada den dagen. Dessutom hade jag skurit bort en bit av metallen då jag råkat sabba en skruv, även det var lugnt. Jag hade iof pratat med den svenska supportern och frågat om jag fått öppna den för att reseta CMOS. Det fick jag tillåtelse att göra. Så jag skickade bara med en liten lapp där det stod att jag hade fått öppna burken:) Att få tillbaka den tog endast en vecka vilket är ruskigt snabbt för att skickas till och från Tyskland!

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Hedersmedlem

Är väl mer problemet att jag åker utomlands på torsdag och jag vill ha den med samt att butiken jag handlade den ifrån ligger 20 mil bort. Inte aktuellt med retur nu. Jag skruvade isär den och fläkten fungerar när jag kopplar den till ett nätaggregat. Frågan är om moderkortet fått fnatt och inte ger ström till den, ska försöka köra datorn isärplockad och se om fläkten varvar upp. Om inte får man väl tjuvkoppla in den på någon annan +5V strömkälla som inte är varvtalsreglerad.

Edit:
Verkar fungera nu. Den startade när den satt på moderkortet men ibland kan den vara lite trög. Tips är att hjälpa den igång genom att blåsa in i utblåsgallret och på så vis få snurr på den.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG