Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
kan inte ansluta till domän

Vadå inte ansluta till domäner, domäner är väl namn på IP-adresser? Eller har jag förstått det fel?

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Jag måste erkänna, jag tycker det fungerar smidigt med Home. Den enda skillnaden jag har hittat är att det finns inte Senaste använda dokument i startmenyn...
[...]

Har du kollat inställningarna? Jag har inte XP home men tycker det vore väldigt konstigt om det saknades.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilssonnet
Vadå inte ansluta till domäner, domäner är väl namn på IP-adresser? Eller har jag förstått det fel?

Det är ett av bruken av order 'domän'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Domain#Information_technology
På tredje punkten (efter det du tänker på) nämns windows server domän,
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_domain
Handlar helt enkelt om hur man kopplar ihop och administrerar datorer i företagsnätverk.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Har du kollat inställningarna? Jag har inte XP home men tycker det vore väldigt konstigt om det saknades.

Det är ett av bruken av order 'domän'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Domain#Information_technology
På tredje punkten (efter det du tänker på) nämns windows server domän,
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_domain
Handlar helt enkelt om hur man kopplar ihop och administrerar datorer i företagsnätverk.

Se på fan, det fanns under inställningar... Då kan jag kolla på senaste dokument också.

Angående domäner, verkar som att det inte påverkar mig, kör ju bara ett litet nätverk här hemma.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Jag har nu använt min Acer one 150 i snart en månad. Tycker den är toppen med tanke på storlek o smidighet! Det enda som jag tycker är lite negativt är batteri tiden som är typ 1.5-2 timmar för mig. Men jag kommer att köpa stora batteriet snart. Sen så har jag tyckt att surfandet ibland segar tills jag läst igenom denna tråd och fick tips om ADBLOCK och Mozilla firefox istället för explorer... OJ vilken skillnad!! TACK! Nu flyter surfningen på som den ska. Skulle läst här tidigare

Så jag är än så länge nöjd med den och använder inte min "stora" Acer laptop längre som ska säljas.

Jo just det en grej till som är dåligt är ju krånglet för att uppgradera ram minnet!
Vet inte om jag vågar ge mig på det.. Det sitter ju 1Gb nu. Hur mycket kan man ha? Är 2 max?

Mvh Matte

Permalänk
Medlem

nä, 1,5 är max så du vinner inte så mycket på det om du tycker att den är snabb o fin som den är.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Ok Tack för svaret! Då är det ingen ide att fundera på det längre! Skillnad om det hade varit 512 ifrån början. 1 till 1,5 lär ju inte bli nån större skillnad. Jag har den mest till surfning o lättare arbeten och till det räcker den gott o väl.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om A110 har bättre battertid än A150? Då syftar jag på att A110 har SSD samt Linux. Har för mig att jag läst någonstans att A110 skulle ha lite bättre batteritid. Någon som kan bekfräfta det? Ni som har A110 och kör med linux, hur lång battertid har ni?

Permalänk
Medlem

Nån som vet lämplig inställning av AA1 Fancontrol programmet? Jag har just nu det inställt på fläkt på vid 52 och av vid 47. Kan man höja utan att riskera skador? Eller ska jag strunta i programmet helt? Vad ligger smärtgränsen runt för grader för datorn? Tacksam för svar om nån vet. Mvh Matte

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Någon som vet om A110 har bättre battertid än A150? Då syftar jag på att A110 har SSD samt Linux. Har för mig att jag läst någonstans att A110 skulle ha lite bättre batteritid. Någon som kan bekfräfta det? Ni som har A110 och kör med linux, hur lång battertid har ni?

Det är sant att SSD-versionen drar mindre ström och på så vis får längre batteritid. Är väl inte så dramatiskt stora skillnader.
Själv har jag aldrig mätt tiden och det beror ju helt på vad man gör med den. Kör man inget processorintensivt med lägsta ljusstyrka och inget wlan så blir det ju kortare än om det är full aktivitet på hårddisken, processorn och wlankortet samt högsta ljusstyrka.
Så därför är det svårt att jämföra i verkliga scenarier mellan användare bara genom att läsa på forumet.

En lite rolig detalj är att man kan se hur många milliwatt datorn drar (minns inte om det var just acer eller linuxspecifikt, eller om det kanske var båda (ett acer linuxprogram)). Fanns i någon inställningsmeny. Datorn brukar iaf i idle ligga på 9 watt ungefär (kan minnas fel).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

det jag syftar på är webbsurfning med wlan och ljusstyrka medel. Att Linuxvarianten sägs dra mindre behöver ju inte bara bero på att den har ssd, kanske är även själva operativsystemet (limpus) mer optimerat för att dra lite ström. Hur som helst, någon som kan ge en uppskattning av batteritiden med wlan surf?

Permalänk
Medlem

Har någon testat att köra WoW på den? Kommer mest ha min om man är någon helg hos mina föräldrar eller hemma hos min flickvän så det handlar bara om att döda någon timma med att grinda lite, blir inga raids eller liknande.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Jag "tror" inte det skulle gå att spela nåt spel med denna. I alla fall inte WoW. Eller har jag fel? Grafiken bla är väl inte tillräcklig i Acer one. Får vid tillfälle testa nåt enklare spel o se..

Edit. Kollade nu på egenskaper grafik och max minne var 224 mb.. sen finns det ju annat som spelar in.. processorn är väl ingen spel specad direkt. MEN nu blev jag taggad att testa nåt spel

Nån som vet vad högsta tempen Intel Atom cpun klarar i acer one?
Behöver veta för att ställa in AA1 fan control programet så man har marginal för att inte bränna processorn..

Permalänk
Medlem

Hihi själv så väntar jag på min från IDG.se där jag vann den!:D
Har nu matat igenom denna 15sidiga tråd. Flertalet verkar vilja byta OS på burken, är inte linpus dugligt eller varför vill man byta? Är det någon som har Ubunto på den?

Någon som vet om det går att lira CS med hjälp av wine eller vad det heter?
Någon som har provat?
/ Tobben

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Har någon testat att köra WoW på den? Kommer mest ha min om man är någon helg hos mina föräldrar eller hemma hos min flickvän så det handlar bara om att döda någon timma med att grinda lite, blir inga raids eller liknande.

Har sett flera som menat på att det fungerar bra.
Kör Halo på min ^^

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Finns det något sätt att skräddarsy en AA1, om jag till exempel vill ha en stor hårddisk, men klarar mig med 512Mb minne och Linpus? Och kan man isåfall spara en slant istället för att köpa AA1 150?

Hoppas det inte var allt för rörigt:P

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Har sett flera som menat på att det fungerar bra.
Kör Halo på min ^^

Halo?? Hur lyckas du med det? Jag provade nyss ett spel som heter bussdriver där man kör buss och det hackade lite även om jag ställde grafiken på lägsta... Kan du spela Halo utan hackande osv?

EDIT: Har nu även provat Halo 1 demo och visst det går ju. Men segar lite. Blir bäst om man kör med lägre inst på grafiken i spelet. Men är inte WoW mycket mer krävande än Halo 1? Nåja får väl testa demo där med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraLord
Finns det något sätt att skräddarsy en AA1, om jag till exempel vill ha en stor hårddisk, men klarar mig med 512Mb minne och Linpus? Och kan man isåfall spara en slant istället för att köpa AA1 150?

Hoppas det inte var allt för rörigt:P

MVH

Nej

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TT600s
Halo?? Hur lyckas du med det? Jag provade nyss ett spel som heter bussdriver där man kör buss och det hackade lite även om jag ställde grafiken på lägsta... Kan du spela Halo utan hackande osv?

EDIT: Har nu även provat Halo 1 demo och visst det går ju. Men segar lite. Blir bäst om man kör med lägre inst på grafiken i spelet. Men är inte WoW mycket mer krävande än Halo 1? Nåja får väl testa demo där med

Jag sa aldrig att det går utan att hacka, jag är inte så kräsen

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Har någon testat att köra WoW på den? Kommer mest ha min om man är någon helg hos mina föräldrar eller hemma hos min flickvän så det handlar bara om att döda någon timma med att grinda lite, blir inga raids eller liknande.

Det funkar hyfsat med WoW! Har nu testat lite och det fungerar bra faktiskt hittills. Är iof beginner på WoW

Permalänk
Medlem

Hej, nu måste ni rädda mig!

När jag skulle uppgradera ramminnet i min ögonsten hände det som inte får hända:(
Allt går bra till en början då jag ska sätta igång dumburken: Jag kan inte hitta min hårdisk och därmed inte starta den. I bios har serienummret på hårddisken försvunnit. jahopp tänkte jag, öppna burken igen och kolla så att sladdarna är ordentligt ikopplade. Det var dem. Tog ut ramminnet och prova igen, samma resultat.
Vad ska jag göra?

Kan man skicka tillbaka den när jag har öppnat den?:(

MVH Tobben

EDIT!!!! Mohaha kabeln satt inte så långt in som den skulle!
Problem solved! ohheyy!

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Jag tycker ljudet är dåligt på min A110, även med hörlurar och externa högtalare. Fler som märkt av det?

Permalänk
Medlem

Ljudet genom högtalarna är kasst på min A150 också.. Men hyfsat bra genom hörlurar! Att ljudet i original högtalarna skulle vara dåligt hade jag på känn vid köpet då min dåvarande stora Acer lappis också har krasst ljud. Så vid spelande o film o musik så blir det hörlurar Har ej testat med externa högtalare men ska göra det.

Permalänk
Medlem

Jo, jag hade också förväntat mig dåligt ljud via högtalarna, dock inte via hörlurar eller externa högtalare. Nu gäller detta främst musik, för film osv. räcker ljudkvaliteten väl. Men jag märker att ljudet vid musik är klart sämre än ex. Eee 900 eller andra laptops. Men jag kanske har fått ett måndagsexemplar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Har någon testat att köra WoW på den? Kommer mest ha min om man är någon helg hos mina föräldrar eller hemma hos min flickvän så det handlar bara om att döda någon timma med att grinda lite, blir inga raids eller liknande.

http://www.youtube.com/watch?v=DOWjfAHoxbI

ser ut som att det funkar helt ok

Permalänk
Medlem

fancontroll

Funderar på att köra fancontroll på min AA1 men undrar om det är riskfyllt? Blir dom jättevarm då? har aldrig kört med fancontroll nångång så lite tips och råd vore fint

Permalänk

Re: fancontroll

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jouhan
Funderar på att köra fancontroll på min AA1 men undrar om det är riskfyllt? Blir dom jättevarm då? har aldrig kört med fancontroll nångång så lite tips och råd vore fint

Fungerar utan problem, har satt min på att fläkten går igång strax under 70 grader och stänger av sig vid 65-66 grader. Inga problem.

Nu till nästa punkt:

Någon som har provat att lägga in Ubuntu 8.10? Har gjort det och det fungerar inte alls, länk till tråden. Någon annan som har samma fel?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Någon som har lagt in XP på burken och märkt att den inte alls klarar XP? Jag menar det är ju inte direkt något speciellt krävande OS. Kan det vara min xp-skiva som har strulat till det? har kört både med nLite och utan, samma slöa dator samt lagg så fort jag öppnar startmenyn.
Dessutom fungerar inte drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet. Nån som har fått igång det?
Tänk om man hade trivts i Linpus:(

Ja,just det en till jäävligt skum grej jag har på min burk, dock inget negativt:D
När jag tryckte ctrl+alt+del i linpus och sen system eller nåt så stod det där att jag hade två CPU!! Kunde se de båda streckdiagramen för bägge processorer, de jobbade inte i samma takt. Och nu när jag kollar i enhetshanteraren under processorer så har jag två stycken Intel Aton N270 1.6 GHz!!

Är det någon mer som har likadant?

MVH Tobben

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Någon som har lagt in XP på burken och märkt att den inte alls klarar XP? Jag menar det är ju inte direkt något speciellt krävande OS. Kan det vara min xp-skiva som har strulat till det? har kört både med nLite och utan, samma slöa dator samt lagg så fort jag öppnar startmenyn.
Dessutom fungerar inte drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet. Nån som har fått igång det?
Tänk om man hade trivts i Linpus:(

Ja,just det en till jäävligt skum grej jag har på min burk, dock inget negativt:D
När jag tryckte ctrl+alt+del i linpus och sen system eller nåt så stod det där att jag hade två CPU!! Kunde se de båda streckdiagramen för bägge processorer, de jobbade inte i samma takt. Och nu när jag kollar i enhetshanteraren under processorer så har jag två stycken Intel Aton N270 1.6 GHz!!

Är det någon mer som har likadant?

MVH Tobben

Windows verkar väl vara mer beroende av hårddisken än linpus. Alltså att den används oftare. SSD-flashdisken i maskinen är inte någon snabb rackare.

Atom N270 har hyperthreading så det är därför du (och alla andra) ser det som 2 CPU:er, men egentligen är det ju bara en processor med en kärna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Windows verkar väl vara mer beroende av hårddisken än linpus. Alltså att den används oftare. SSD-flashdisken i maskinen är inte någon snabb rackare.

Atom N270 har hyperthreading så det är därför du (och alla andra) ser det som 2 CPU:er, men egentligen är det ju bara en processor med en kärna.

jaa, såklart, som den gamla P4:an:D

Jaoo jo snabb är ju inte disken precis, man att det skulle vara så f*rbannat segt trodde jag aldrig. Förresten, hur får man reda på om har den "snabba" eller långsamma disken?

Förresten igen: Det hjälper inte att köpa ett turbosnabbt SDkort för att "hotta" up disken lite, eller kanske till och med byta ut den disk som sitter i?

EDIT: googlade lite och det verkar faktiskt gå:) ska läsa mer om det och se om det blir aktuellt.

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

drivrutiner

Hej,
Nu har jag installerat Vista på min AAO 150, och har ngra frågor om drivrutiner:
1) läste ngstans att Windows Update inte är att lite på vad gäller vissa drivrutiner. Stämmer detta? behöver jag manuellt uppgradera drivisarna?
2) Har ni provat med programm typ driver magic för att hitta rätt drivrutiner?