Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Utbildning gav mersmak

Tänkte bara fråga på det rent filosofiska planet ifall mer människor än mig själv har fått mer mersmak pga sin högskoleutbildning.
Läser (läste) själv Nätverksteknik och IT-säkerthet på Högskolan Väst, och känner att efter drygga ett år av studier att det arbete man har gjort (gör) på skolan har gått ut över ens fritidsintresse.

Med detta menar jag då följande:

- Orsaken till att jag valde min utbildning var pga min generella intresse för datorer och programmering. Och att efter ha spenderat så mycket tid med datorer på skolan helt enkelt inte tycker att det är kul att använda det i hemmet på fritiden.

Med reservation för felstavningar m.m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

För min del har varje utbildning från gymnasiet till universitet varit en besvikelse på vad jag kan efteråt, orsaken har alltid varit att jag har trott att allt skulle vara mindre komplext. Det tillkommer alltid en så förbaskat nya problem som man aldrig tänkte på.
Så detta har resulterat i att jag efter avklarad examen har känt mig tvungen att läsa mer, det blir någon kurs, vilket tillslut resulterar i ett helt nytt program. Nu står jag med slut med studiemedel från csn och vill läsa vidare en 10år eller så. För det finns inte ett område där jag känner att detta behärskar jag riktigt bra, dock finns det många områden där jag känner att här behöver jag verkligen behöver läsa på mer. T.ex. matte & språk.

Dock tycker jag att kurser blir riktigt jobbiga när de börjar komma upp i forsknings/litteraturstudienivå. Däremot kurser som man inte behöver tänka själv och bara läsa bestämda böcker är roligare.
Fördelen med grundutbildningar är att man blir serverad på ett silverfat och uppassad som på dagis, vilket sådana som jag behöver bli. -Aldrig att jag skulle ge mig på att studera om vision algoritmer som jag gör nu, om jag inte vore tvinnad.
*edit*
Med besvikelse menar jag vad jag praktisk kan bygga/programmera, då nämnd sak visar sig vara grymt mycket mer komplicerat än vad jag först trodde. T.ex. el-programmet i gymnasiet trodde jag att jag skulle kunna tjäna pengar som tvreparatör, när vi knappt lärde oss batteribyte till fjärrkontrollen.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2002

Själv har jag just avklarat mitt första år på högskolan med studier inom datateknik och elektroteknik. Det enda skälet till att jag studerat, och fortsätter studera, är att ämnet intresserar mig. Om jag om några år finner att jag tappat intresset kommer jag troligtvis se mig om efter andra saker att göra i livet.

Snarare än att ha fått mersmak har mitt intresse fördjupats, mina kunskaper har blivit enormt större och de jag hade sedan tidigare har blivit djupare.

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Någon sa till mig att man bör inte jobba med något som med sin hobby att göra, och det kan ligga något i det. Har man suttit och programmerat hela dagen så känner man knappast för pula på något hemprojekt sen när man är ledig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Mersmak är väl snarare att du vill utbilda dig mer, dvs att du blir mer sugen på att jobba med datorer? Kan inte påstå att jag kännt så mkt mersmak i min utbildning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2003

Jag håller helt med dig m0rk. Har också pluggat ett år på nätverk/IT på högskolan, valde det för att det är/var mitt fritidsintresse. Men nu orkar jag inte med datorer ut över skoltid. Som tur är har jag hittat andra saker att göra på fritiden.