Rädda Hajarna från utrotning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Är det USA som fiskar hajfenor?

Syftade på att listor funkar till viss del i USA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
För det första - ja, det stämmer, varför ska vi bry oss om utrotningshotade djur, om vi inte finner något värde i dem?
MILJONTALS arter har dött under de senaste åren. Varje dag så dör det säkerligen en art. Vad tjänar vi på att rädda några extra?

Din jämförelse med fattiga människor är ju helt sjuk. Menar du alltså att du sätter samma värde på människor som på utrotningshotade djur? Låter du hellre en människa dö än två hajar?

Dessutom är det direkt felaktigt att påstå att fattiga människor har andra gener än rika människor. Det finns inget som stödjer ett sådant påstående.

Var har du fått för dig att vi ska "skita i alltihop och köra starkast vinner överallt"? Du menar alltså att du hellre lägger enorma summor pengar på att rädda några arter av myror än att exempelvis investera pengarna i ekonomin istället, så att mänskligheten får det bättre?

Inse att det är ologiskt och dumt att "rädda" arter från att bli utrotade om det inte finns något behov av att göra det. (Nej, det här handlar inte om enstaka djur - om du "räddar" en art så innebär det givetvis att det blir fler djur som kommer dö, dessutom så kommer givetvis andra djur att bli dödade än exempelvis hajen om hajarna helt skulle försvinna).

Du uppvisar inga som helst argument för varför vi skulle vilja rädda utrotningshotade djur.

Var rätt mycket sarkasm i inlägget då jag fann ditt inlägg dumt.

Att rädda arter från att dö ut är inte dumt, utan det som är dumt är att utrota djur på det sätt vi gjort och gör. Men å andra sidan anser jag att vi, som de högst stående varelserna i samband med att vi påverkar jorden absolut mest, har skyldigheter gentemot djur.

Och ja, beroende på vem människorna är kan jag med lätthet offra dem till förmån för djur, jag har inge moraliska problem med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag skulle gärna vilja se en graf över hajfiske och hajbestånd.

Jag kan köpa att vårt fiske gör att hajpopulationen inte kan hålla sig på samma nivå som den var innan, men i takt att de blir färre blir det ju mer föda per haj och det blir mer och mer lätt att vara haj. Jag har svårt att tro att denna faktor inte skulle nå en jämnvikt med minskningen pga hajfisket.

Varför blir hajar utrotningshotade när man fiskar för många, de får ju hela bassängen för sig själva, rena lyxlivet, sådan lyx gör säkert att de mår bra och nullifierar på så vis överfisket. Seriöst? Du är ju normalt seriös som en fackbok? Jag håller dörren öppen dock, utifalla att du hittar någon solid referens som underlag för ovangående tankegång.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/6385995.stm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Att hajarter skulle försvinna tror jag säkert... men att hajar som grupp skulle bli utrotade är rätt vågat påstående.

Det spelar egentligen väldigt liten roll om hälften eller alla hajarter utrotas.' Ja men se, hälften av alla primater försvann visst, synd att människan var en av dom'.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hur de blir fiskade är för mig en skitsak, ska man bry sig om djurhållning så är det väll bättre att fokusera på oss däggdjur med våra stora hjärnor såsom vid grisuppfödning.

Det finns ganska grymma sätt att fånga hajar på, som visat...de är inte direkt simmande stenar heller:
http://www.bbc.co.uk/nature/animals/features/287feature1.shtm...

De övergår mitt förstånd lite hur man kan säga 'skitsak' om hajar men inte grisar, men men, det slutgiltiga svaret på unversum är 'människor är olika'.

Citat:

ursprunligen av Random-person
Inse att det är ologiskt och dumt att "rädda" arter från att bli utrotade om det inte finns något behov av att göra det.

"
Vi är en ganska stor källa till hotade och utrotade djurarter
"
(In fact, according to the fossil record, only 2–4% of the species that have existed on Earth exist today. In modern times, however, species threatened by human activities are becoming extinct at a rate that far exceeds the pace of extinction throughout most of geologic history." http://science.jrank.org/pages/2467/Endangered-Species.html

Jag förstår bara inte resonemanget: Arter blir utrotade, så är det , varför ska vi bry oss om vi inte behöver dom?
-För att vi är de enda som har ett val, och för att vi är rent livsfarliga.

Och ja, namnuppsamlingar kanske är värdelösa, men jag blir så trött på folk som bara klankar ner på 'orealistiska' saker och inte gör ett vitten själva. Man kan ge konstruktiv kritik eller ignorera. (Jaja, det är väl till viss del konstruktivt om målet lyssnar och spenderar sin tid på nåt mer konstruktivt, men )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Varför blir hajar utrotningshotade när man fiskar för många, de får ju hela bassängen för sig själva, rena lyxlivet, sådan lyx gör säkert att de mår bra och nullifierar på så vis överfisket. Seriöst? Du är ju normalt seriös som en fackbok? Jag håller dörren öppen dock, utifalla att du hittar någon solid referens som underlag för ovangående tankegång.

Det är en tankegång som baserar sig på vad jag fick lära mig under ekologikursen jag läst på universitetet.
Kolla på grafer såsom denna:
http://www.fao.org/DOCREP/004/AC155E/AC155E14.gif
Tillväxten är exponentiell i början och avtar vid ett jämnviktsläge.
Tar man och fiskar så att fiskebeståndet kommer under jämnviktsläget.
Jämnviktsläget finns där för att en begränsad resurs begränsar storleken av populationen av fiskarten.
Denna begränsade resurs försvinner inte bara för att vi fiskar dessa fiskar.
Du skulle exempelvis kunna försöka dra ner på populationen av harar i storbrittanien tills dess att de blir utrotningshotade. Det kommer inte att hända. När de är få ökar de explotionsartat. Varför skulle hajar vara ett undantag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/6385995.stm

Det där var ju återigen hajarter och inte hajar överlag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Det spelar egentligen ingen roll om hälften eller alla hajarter utrotas.' Ja men se, hälften av alla primater försvann visst, synd att människan var en av dom'.

Jag har inte skrivit något om vad som spelar roll eller inte. Jag var bara skeptisk till att hajar som grupp skulle vara utrotningshotad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Det finns ganska grymma sätt att fånga hajar på, som visat...de är inte direkt simmande stenar heller:
http://www.bbc.co.uk/nature/animals/features/287feature1.shtm...

Varför är de inte simmande stenar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
De övergår mitt förstånd lite hur man kan säga 'skitsak' om hajar men inte grisar, men men, det slutgiltiga svaret på unversum är 'människor är olika'.

Grisar är sociala djur med nervsystem som är mycket större än hajarnas proportionellt. Har någon av dem en uppfattning om sin egen existens och sin plats i världen (vilket jag inte är helt övertygad om att de har) så har grisar en betydligt rikare sådan. (om du nu inte argumenterar för att detta inte skulle bero på nervsystemet)

Jag har inte skrivit något om att det är okej att hajarter försvinner, jag förstår bara inte hur man kan ha en sådan empati för dem och inte ha det för andra djur. Jag tycker inte att det är okej att hajarter försvinner om du nu är intresserad.
För mig är det alltså tre olika frågor:
Att hajar som grupp skulle försvinna, vilket jag är skeptisk till.
Att hajarter skulle försvinna, vilket jag inte är skeptisk till och vilket jag tycker är beklagligt.
Att hajar får "lida", vilket är en ståndpunkt jag inte kan förstå när det finns många andra djur med större kapacitet till lidande (om någon) som dör på löpande band.

Permalänk

CSM101, vi människor dödar inte ens en tiondels procent av alla arter som dör ut _hela tiden_. Det är så jävla dumt att tro att vi har något slags ansvar att rädda nästan utdöda arter "bara därför", trots att vi fullständigt struntar i alla arter som dör ut av skäl som människan inte påverkar.

Återigen, det är inte per definition nödvändigt att "rädda" arter som är nära att dö ut. De flesta arter klarar av att dö ut alldeles utan vår hjälp.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
CSM101, vi människor dödar inte ens en tiondels procent av alla arter som dör ut _hela tiden_. Det är så jävla dumt att tro att vi har något slags ansvar att rädda nästan utdöda arter "bara därför", trots att vi fullständigt struntar i alla arter som dör ut av skäl som människan inte påverkar.

Återigen, det är inte per definition nödvändigt att "rädda" arter som är nära att dö ut. De flesta arter klarar av att dö ut alldeles utan vår hjälp.

Är vi bara ansvargia till en sån liten procent? finns det nå underlag på detta?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det är en tankegång som baserar sig på vad jag fick lära mig under ekologikursen jag läst på universitetet.
Kolla på grafer såsom denna:
http://www.fao.org/DOCREP/004/AC155E/AC155E14.gif
Tillväxten är exponentiell i början och avtar vid ett jämnviktsläge.
Tar man och fiskar så att fiskebeståndet kommer under jämnviktsläget.
Jämnviktsläget finns där för att en begränsad resurs begränsar storleken av populationen av fiskarten.
Denna begränsade resurs försvinner inte bara för att vi fiskar dessa fiskar.
Du skulle exempelvis kunna försöka dra ner på populationen av harar i storbrittanien tills dess att de blir utrotningshotade. Det kommer inte att hända. När de är få ökar de explotionsartat. Varför skulle hajar vara ett undantag?

Då måste du också inse att för dagens hajbestånd och mindre så finns det en punkt med maxproduktion av hajar när antalet är optimalt för att ge mycket mat men ändå tillräckligt många för bra reproduktion? Om vårt fiske vid det beståndet är större än reproduktionen kommer vi inte nå ett jämviktsläge, utan hajbeståndet kommer försvinna. Vi HAR utrotat djurarter förut. Vi är SÅ effektiva jägare.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
[B]Det är en tankegång som baserar sig på vad jag fick lära mig under ekologikursen jag läst på universitetet.
--
Du skulle exempelvis kunna försöka dra ner på populationen av harar i storbrittanien tills dess att de blir utrotningshotade. Det kommer inte att hända. När de är få ökar de explotionsartat. Varför skulle hajar vara ett undantag?

[/b]
Kort sagt, för att hajar inte är harar.
De är inte som andra fiskar heller:
"Sharks are more vulnerable than many other types of fish to environmental threats because they generally mature slowly and reproduce relatively late in life." (ur första länken jag postade)

Men om vi nu ponerar att harar liknar hajar i dess förmåga att växa explosionsartat innan de når utrotningens brant så måste många andra (helt annorlunda än harar) djur likna harar.
Så hur lyckas vi utrota nånting överhuvudtaget?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det där var ju återigen hajarter och inte hajar överlag.
--
Jag har inte skrivit något om vad som spelar roll eller inte. Jag var bara skeptisk till att hajar som grupp skulle vara utrotningshotad.

Varenda hajart vi utrotar är en tragedi. Du skrev att du trodde att hajfisket skulle hamna i nåt slags jämvikt med det totala antalet hajar, även om det kunde tänkas utrota vissa arter. Det är en intressant(om än hemsk) tanke, att de arter vi inte fiskade till döds skulle 'fylla utrymmet' till viss del, men har du något fog för den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Varför är de inte simmande stenar?

Från länken :"By fishy standards, a 'typical' shark possesses a very large, well-developed brain. Shark brain-mass to body-mass ratios dwarf those of teleosts (bony fishes) and are comparable with those of many birds and mammals.

Sharks can learn and remember as well as many mammals."
--
"Sharks possess large brains and integrated sensory systems, they can learn and remember, display social complexity, predatory flexibility, curiosity and possibly even playfulness."

Grisar är helt säkert smartare, men hajar är tillräckligt 'smarta' för att jag ska tycka synd om dom och de kan helt säkert uppleva smärta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag har inte skrivit något om att det är okej att hajarter försvinner, jag förstår bara inte hur man kan ha en sådan empati för dem och inte ha det för andra djur. Jag tycker inte att det är okej att hajarter försvinner om du nu är intresserad.
För mig är det alltså tre olika frågor:
Att hajar som grupp skulle försvinna, vilket jag är skeptisk till.
Att hajarter skulle försvinna, vilket jag inte är skeptisk till och vilket jag tycker är beklagligt.
Att hajar får "lida", vilket är en ståndpunkt jag inte kan förstå när det finns många andra djur med större kapacitet till lidande (om någon) som dör på löpande band.

1. Jag med, för tillfället, men jag finner det irrelevant.
2. Jo.
3. Tja, till viss del är det nog att människor bryr sig olika mycket om olika djurarter av en drös olika orsaker. 'Gulliga' , 'majestätiska' , 'gamla' ,'intelligenta', etc.
Men att man bryr sig om hajar betyder inte att man inte bryr sig om andra djur. Djuruppfödningsvillkor för kötthandeln är klart också viktigt(eftersom aldrig alla människor kommer bli vegetarianer om de har ett val).
För egen del bryr jag mig om hajar för att de är en väldigt gammal grupp(en väldigt 'vinnande design' ..om man inte räknar med människan. De skulle behöva utveckla laserögon och atombombständer för att man skulle kunna räkna med människan), och faktiskt har en del hjärna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random person CSM101, vi människor dödar inte ens en tiondels procent av alla arter som dör ut _hela tiden_. Det är så jävla dumt att tro att vi har något slags ansvar att rädda nästan utdöda arter "bara därför", trots att vi fullständigt struntar i alla arter som dör ut av skäl som människan inte påverkar.

Du läste inte den förra länken jag angav antar jag? Inte för att den skulle haft nån chans att övertyga dig, men mer för att du kanske skulle kunna hitta på nåt nytt argument.

Kan läsa http://www.pbs.org/wgbh/evolution/library/03/2/l_032_04.html även:

"Increasingly, researchers are doing the numbers, and saying, yes, if present trends continue, a mass extinction is very likely underway. The evidence is pieced together from details drawn from all over the world, but it adds up to a disturbing picture. This time, unlike the past, it's not a chance asteroid collision, nor a chain of climatic circumstances alone that's at fault. Instead, it is chiefly the activities of an ever-growing human population, in concert with long-term environmental change.

The background level of extinction known from the fossil record is about one species per million species per year, or between 10 and 100 species per year (counting all organisms such as insects, bacteria, and fungi, not just the large vertebrates we are most familiar with). In contrast, estimates based on the rate at which the area of tropical forests is being reduced, and their large numbers of specialized species, are that we may now be losing 27,000 species per year to extinction from those habitats alone."

såg: http://dsc.discovery.com/news/2006/07/03/fewerbirds_ani.html?...
"
By the end of the 21st century, 12 percent of all known bird species may become extinct due to human activities, according to an alarming new study that also determined birds are now dying off at a rate of one species per year."
-
""Impact is a product of ever-increasing (human) population, ever-higher consumption rates and expectations, and the uses of inappropriate technologies that destroy habitats and individual organisms on an enormous scale," said Peter Raven, one of the study’s authors."
-
"Without human impacts, the natural rate of bird extinction would only be one bird species lost per century, according to the researchers"
-
"Perhaps most disturbing is the fact that birds are faring better than most other animals and plants, which are experiencing extinctions at even higher rates."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
CSM101, vi människor dödar inte ens en tiondels procent av alla arter som dör ut _hela tiden_. Det är så jävla dumt att tro att vi har något slags ansvar att rädda nästan utdöda arter "bara därför", trots att vi fullständigt struntar i alla arter som dör ut av skäl som människan inte påverkar.

Återigen, det är inte per definition nödvändigt att "rädda" arter som är nära att dö ut. De flesta arter klarar av att dö ut alldeles utan vår hjälp.

Jag vill gärna ha källa på det där innan jag uttalar mig om hur stort andel av djuren vi utrotar.
Jag vidhåller fortfarande att människan ska rädda de djurarter vi nästan utrotat. Ta vargar och havsörnar som två djurarter som finns i Sverige och som riskerar att dö ut. Där är det vi som försatt dem i den situationen så varför ska inte vi hjälpa till?

Så den som har jävligt dumma föreställningar här är imo du.

Permalänk
Medlem

har inte läst alla inlägg, så d kanske blir lite eko:P

Läste att de som fiskar haj skär av fenorna o slänger tebaka hajjarna, o allt utan att ha ihjäl de, o hajjar kan inte simma utan sina fenor (logist men men^^)

Men d lär ju inte hända ngt om d inte bildas en opinion emot det. Samma sak i Norge, här om året, där de klubbade ihjäl sälar kors o tvärs, men d blev ju ett väldigt rabalder så de fick ju sluta, dete nog vad som krävs för att denna tortyr mot hajjarna ska sluta.

Men hade de haft ihjäl firrarna innan de skar av lemmarna hade jag varit liiite mindre skeptisk. Men dete ju dumt att utrota arter.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka

Men d lär ju inte hända ngt om d inte bildas en opinion emot det. Samma sak i Norge, här om året, där de klubbade ihjäl sälar kors o tvärs, men d blev ju ett väldigt rabalder så de fick ju sluta, dete nog vad som krävs för att denna tortyr mot hajjarna ska sluta.

M

Så du tror att det inte klubbas säl längre? Och detta för att det blev lite liv i media?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Sälar är söta, därför bryr sig folk.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Så du tror att det inte klubbas säl längre? Och detta för att det blev lite liv i media?

jag har faktiskt ingen aning, har inte spekulerat i det, men rent spontant så nej, iaf inte alls i samma utsträckning som förr.
skulle de fortsätta att klubba säl hade de inte fått sina skinn o kött sålt, så dete ganska självklart att de inte klubbar säl längre.
och dete givetvis pga att d kom fram i media, hade inte media ansett att de va ngt att ta upp hade hur många som helst, ink. mig, inte haft en blekaste om att man klubbade säl i norge.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Jag såg filmen nyligen och jag tyckte den var rätt stötande och hemsk.

Eftersom de som fiskar efter hajar inte ser något värde i själva hajen så gör många så här:
- Tar upp hajen levande på däck
- 1-2 håller hajen medan en annan skär av hajen dess fenor
- Slänger tillbaka hajen levande (utan fenor) i havet.

Resultatet blir att de sjunker till botten levande och kan inte göra någonting och ligger där tills de dör. En sorts tortyr som får mig att må dåligt när jag ser på det.

Om de som fiskar hajar hade valt att ta vara på hela hajen (om det går?) så hade hajarna tagit så stor plats på båten att mängden döda hajar hade minskat markant. Men genom att slänga tillbaka hajen och bara behålla fenorna så kan de sila havet på hajar snabbare och tjäna mer pengar.

Sen kan jag tillägga att i filmen nämns det att en haj kan leva timmar eller till och med dygn utan sina fenor. Filmen påstår även att undertiden man såg filmen så har 15.000 hajar dödats. Inga siffra som förvånar mig med tanke på hur stor denna industri har blivit i vissa länder.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Fyller hajar någon viktig roll i nått ekosystem?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Fyller hajar någon viktig roll i nått ekosystem?

Fyller människan någon viktig roll i nått ekosystem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Fyller människan någon viktig roll i nått ekosystem?

Absolut inte, givetvis bryr jag mig mer om mig själv än om några hajar och om jag fick välja om mänskligheten eller hajarna skulle bli utrotade skulle jag utan tvekan välja det senare. Nu var min fråga dock mer saklig och inte filosofisk, om vi lyckas utrota hajarna, vad kan vi förvänta oss?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Absolut inte, givetvis bryr jag mig mer om mig själv än om några hajar och om jag fick välja om mänskligheten eller hajarna skulle bli utrotade skulle jag utan tvekan välja det senare. Nu var min fråga dock mer saklig och inte filosofisk, om vi lyckas utrota hajarna, vad kan vi förvänta oss?

Men det är ju inte en sådan frågeställning, så vi behöver inte ens ge oss in på det.

Klart att ekosystem skulle drabbas om hajar skulle försvinna, däremot inte lika självklart om vissa specifika hajarter skulle försvinna.

Men vad vi kan förvänta oss är nog ingen som kan svara på. En frågan vi ska ställa oss är snararevarför ska vi utrota hajar (eller något djur över huvud taget).

Permalänk
Medlem

Ska också koka kycklingbuljong och tillsätta gelatin och sälja de för 500kr/skål. Alltså vegitabiliskgelatin.
Geggig kycklingsoppa. Ungefär som gröt med kycklingsmak mmmm..

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Usch, det är verkligen förjävligt.

Att dom bara slänger tillbaka den nu fenlösa hajen och inte tar tillvara på köttet, vilket slöseri!

Visa signatur

Mjo