"Jobba i Norge - eller bli av med A-kassan"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

"Jobba i Norge - eller bli av med A-kassan"

Vart är Sverige på väg egentligen? läs http://karlstad.expressen.se/nyheter/1.1188308/jobba-i-norge-...

Jag anser det illa nog att folk ska behöva flytta ifrån familj och vänner och ta första bästa jobb var som helst i landet, men att försöka tvinga folk att flytta utomlands känns omänskligt. En intressant kommentar till artikeln nämner FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna:

Artikel 13 - "Envar har rätt att inom varje stats gränser fritt förflytta sig och välja sin vistelseort".

Artikel 23 - "1. Envar har rätt till arbete, till fritt val av sysselsättning, till rättvisa och tillfredställande arbetsförhållanden och till skydd mot arbetslöshet.".

Visst, jag förstår att om man bor i en liten ort i Norrland, utbildar sig till något skumt smalt yrke att man behöver flytta till en stor stad, men där går gränsen tycker jag.

Vart går gränsen, ska vi behöva flytta inom hela EU?

vad tycker ni?

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norge,Mo I rana
Registrerad
Jul 2001

Fy fan va underbart hemskt det börjar bli. familj? ppfff.....du ska tamefan jobba NU!!! även om du måste jobba i en gruva i sibirien.

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Oslo
Registrerad
Jun 2001

Förvånande beslut, det trodde jag inte.

Men jag ser ingen poäng i att dra upp FNs konvention. Det är ingen mänsklig rättighet att få A-kassa, så tyder inte jag konventionen i alla fall.

Trädvy Permalänk
Glömsk
Plats
Userland
Registrerad
Jul 2001

Ser faktiskt inte problemet här, Sunne ligger bara fem mil från norska gränsen ungefär enligt en karta jag tittade på. De som bor mer centralt i landet kan säkert vara tvungen att åka längre än så.

Edit: Sen måste jag nog säga att början av Artikel 23 är det dummaste jag hört ("rätt till arbete"). Vänd på steken: enligt den där paragrafen är arbetsgivare tvingade att anställa vid arbetslöshet. Det är inte förenligt med frihet.

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Ser faktiskt inte problemet här, Sunne ligger bara fem mil från norska gränsen ungefär enligt en karta jag tittade på. De som bor mer centralt i landet kan säkert vara tvungen att åka längre än så.

Edit: Sen måste jag nog säga att början av Artikel 23 är det dummaste jag hört ("rätt till arbete"). Vänd på steken: enligt den där paragrafen är arbetsgivare tvingade att anställa vid arbetslöshet. Det är inte förenligt med frihet.

Antar att de menar att ingen ska bli tvingad att inte ha ett arbete. Typ att alla ska få arbeta om det finns möjlighet till det.

Tycker inte heller det är så orimligt om Sunne ligger fem mil från norska gränsen. Veckopendla för att åka 5-10 mil är ju bara larvigt. Det kan han ju utan tvekan göra dagligen. Det är ju inte ens långt att pendla... Och som sagt det rör sig ju bara om 25% mindre A-kassa om han inte tar jobbet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Vi vet inte hur långt in det aktuella snickararbetet ligger i Norge, inte heller hur dåliga vägarna är. Då t.ex. 15mil krokig grusväg är lite jobbigare att köra än 15mil fin motorväg. Så blir det svårt att uttala sig om det aktuella fallet.

Generellt tycker jag dock att bidragstagande arbetssökande ska tvingas söka jobb i andra grannländer, speciellt om de bor nära. Problemet blir om de måste veckopendla och har familj, men där är det egentligen ingen skillnad på om personen tvingas göra samma sak i Norge som Sverige. -Det enda är väl att det är lättare/smidigare att flytta en familj i sverige än till Norge. (blir problem med norskan i skolan etc.)

Btw jag tycker det är sjukt att ca 85% på expressen inte tycker att man ska behöva söka arbete i Norge, speciellt då det finns så gott om vissa arbeten där och bra betalt är det också. Bara för att arbetet ligger i Norge, så innebär det inte att det inte går bra kollektivtrafik dit etc.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
speciellt om de bor nära

jag kan sträcka mig så långt som att säga att malmö-köpenhamn är tillräckligt nära varandra.

Det mest oroväckande är ju vilka effekter det kan få, vad blir nästa steg? att en Göteborgare måste tänka sig att ta jobb i Berlin eller Århus, bara för att de är grannländer. Eller att Stockholmare skulle bli tvungna att ta jobb i Åbo, Helsingfors...

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002

Jag ser inte problemet, A-kassan är frivillig, du måste inte vara medlem. Det är en försäkring, efter en viss tid brukar reglerna bli hårdare. När ditt hus brunnit ner får du inte bo på hotell i all evighet enligt hemförsäkringen heller.

Trädvy Permalänk
Glömsk
Plats
Userland
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jag kan sträcka mig så långt som att säga att malmö-köpenhamn är tillräckligt nära varandra.

Det mest oroväckande är ju vilka effekter det kan få, vad blir nästa steg? att en Göteborgare måste tänka sig att ta jobb i Berlin eller Århus, bara för att de är grannländer. Eller att Stockholmare skulle bli tvungna att ta jobb i Åbo, Helsingfors...

Nu är ju exemplena du nämner lite överdrivna eftersom detta fall var så nära gränsen. Bättre exempel är haparanda-finland eller som någon nämnt malmö-danmark.

Och du är ju inte heller tvingad att vara med i akassan, om du inte gillar reglerna att ta vissa jobb efter en viss tid kan du ju spara pengar själv och leva på dina egna besparingar under arbetssökande. (Detta kan dock ändras om akassa blir obligatorisk, något jag ställer mig starkt emot).

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.