Permalänk
Medlem

rTorrent funderingar

Hej

Upptäckte nyss att om man startar om rTorrent så nollställs ration på de olika torrentfilerna. Lite störande om man behöver lite koll på hur mycket man har laddat upp, finns det något sätt att fixa det? Sen så kontrollhashar den alla torrents vid omstart vilket känns lite onödigt, min klena filserver får svettas rejält och blir seg ett bra tag Kan man ta bort det också? Har googlat lite men hittar inget vettigt man kan göra i sin .rtorrent.rc fil.

Kör rTorrent 0.7.9 och libtorrent 0.11.9

Sen undrar jag även, som standard när man kompilerar rtorrent så läggs filerna i /usr/local/*, hur ändrar man vid ./configure så att rtorrent lägger filerna i /usr/*

Lite fult att dra symlänk från tex /usr/local/bin/rtorrent till /usr/bin/rtorrent

//Andreas

Permalänk
Medlem

Avkommentera raden:

#session = ./session

...i .rtorrent.rc så sparas ration.

Då tror jag du slipper hashningen vid uppstart också eftersom den då håller koll på hur mycket som är nerladdat redan.

Permalänk
Medlem

Tackar Fungerarede utmärkt!

edit: Råkade även lägga den här tråden lite fel, den bör nog ligga i *nix forumet. Någon moderator får gärna flytta på tråden

Permalänk
Hedersmedlem

./configure --prefix=/usr
Gäller för övrigt *alla* andra program som har ett configure-script.

*flyttad*

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vill du slippa filehash kan du lägga till:

check_hash = no

i din .rtorrent.rc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Vill du slippa filehash kan du lägga till:

check_hash = no

i din .rtorrent.rc

..fast det kan vara ganska klokt att hasha färdigladdade torrents en gång. Har man en session-folder så slipper man ju en hash vid varje uppstart.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

vart hittar man sin .rtorrent.rc när man tankat hem programmet via "sudo apt-get install rtorrent"?

nobb på linux :S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
vart hittar man sin .rtorrent.rc när man tankat hem programmet via "sudo apt-get install rtorrent"?

nobb på linux :S

Du har antagligen ingen, så skapa den i den hemmapp. T ex /home/shay/.rtorrent.rc

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

okay, så då kopplas den automatiskt till rtorrent?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
okay, så då kopplas den automatiskt till rtorrent?

rTorrent kollar antagligen efter ~/.rtorrent.rc, så ja rTorrent kommer hitta den om du skapat den där. (~/ = Ditt kontos "hemma map" (tex. /home/shay/))

Permalänk
Medlem

okay. får ändå inte utorrent att funka, jag drar in en *.torrent fil i rtorrent och trycker på enter men ingen händer. Hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
...jag drar in en *.torrent fil i rtorrent och trycker på enter...

Hur menar du då?

Permalänk
Medlem

Så har du en rtorrent.rc mall att editera.

Hur gör ni på smidigt sätt när vi vill ladda ned torrents?
Om man inte sitter vid datorn så brukar jag ssh'a och sedan wgeta ned torrentfiler. Finns det något smidigare sätt?
Kan man söka efter torrents i terminalen t.ex.?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
okay. får ändå inte utorrent att funka, jag drar in en *.torrent fil i rtorrent och trycker på enter men ingen händer. Hur ska jag göra?

Det fungerar inte som i grafiska torrent-program att du bara drar in filen.
Här kan du antingen trycka BACKSPACE och skriva in en torrent-länk manuellt, eller så lägger du in en rad i din konfigurationsfil som tittar efter om det finns några .torrent-filer i en speciell mapp. Hittar den några så startar den automatiskt att ladda ner den.

Jag rekommenderar dig att följa den här guiden:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=54&t=2853

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeezam
Så har du en rtorrent.rc mall att editera.

Hur gör ni på smidigt sätt när vi vill ladda ned torrents?
Om man inte sitter vid datorn så brukar jag ssh'a och sedan wgeta ned torrentfiler. Finns det något smidigare sätt?
Kan man söka efter torrents i terminalen t.ex.?

Det finns ju webbläsare för terminalen (t ex lynx) om du vill in på torrent-sidor och leta efter länk osv, men det kan ju vara rätt krångligt. Tror att ssh:a och sedan wget:a eller skriva in adressen manuellt i rtorrent är enklast.