Styr datorn med hjälp av ögonen

Permalänk
Melding Plague

Styr datorn med hjälp av ögonen

En svensk uppfinnare vid namn Martin Tall har tagit fram en teknik som gör det möjligt att styra datorn enbart med hjälp av ögonen. Metoden gör det möjligt att låta både mus och tangentbord vara total orörda och konceptet demonstreras via ett detaljerat videoklipp.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klickade man genom att blinka ?

Tråkigt om man ska spela FPS med detta sätt, då måste man blunda för att sprejja! xD

Permalänk
Avstängd

Hur lata ska vi bli ?

Permalänk
Medlem

Är ju jättebra för handikappade som redan nämnts i nyheten. Har inte stridspiloter kunnat använda liknande teknik tidigare? Jag har för mig det.

Permalänk
Avstängd

Jo tänkte ej på det my bad! dom kör med det i jaktplan och attack helikoptrar! ascoolt..

Permalänk

Coolt, undrar om det kommer spel med detta!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Är ju jättebra för handikappade som redan nämnts i nyheten. Har inte stridspiloter kunnat använda liknande teknik tidigare? Jag har för mig det.

The helmet, istället för att sikta med själva "siktet" för att låsa en signal på fiendeplanet har man en speciell hjälm som "siktet" är ingyggt i visiret, så man behöver bara titta på fiendeplanet för att låsa signalen, och en massa andra statussaker och info visas i visiret också. Finns massor med andra funktioner i den också.

Men, den kostar ett antal miljoner dollar också ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Klickade man genom att blinka ?

Tråkigt om man ska spela FPS med detta sätt, då måste man blunda för att sprejja! xD

Haha, vadå tråkigt? Klockrent jue.

Permalänk
Medlem

"Handen är snabbare än ögat" heter det visst, ska bli kul o se om det stämmer i dator världen nu.

Permalänk
Medlem

Ögona som muspekare och sedan voice commands för kommandon. titta på krysset i ett fönster och säg. "close" och det pressas på x och stänger fönstret etc.

Startmenyn med att titta på den och säga "start/open". Skulle kunna fungera väldigt bra ihop. De har ju utvecklat voice recognition ganska bra idag och det i kombination med ögontracking... fasiken säger jag bara. Man skulle då kunna fokusera voicekomandon endast till det man ser på och om man säger kommandon som inte hör till det objekt man tittar på så händer ju inget. Slipper sedan blinka etc då kommandot är vad du säger. Sedan att kommandon man inte vill göra ej utförs bara sådär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
"Handen är snabbare än ögat" heter det visst, ska bli kul o se om det stämmer i dator världen nu.

Hehe i ett FPS brukar man titta först för att se var man ska skjuta.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

grymt att köra CS med denna

snacka om dödlig blick:)

Permalänk
Medlem

En del problem med själva mjukvaran/interfacen finns ju. T.ex. kan man ju inte titta på något som inte markeras...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
En del problem med själva mjukvaran/interfacen finns ju. T.ex. kan man ju inte titta på något som inte markeras...

Det löses med att man tar själva kommandona med röst kommandon och ögona bara som focuserare/muspekare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Ögona som muspekare och sedan voice commands för kommandon. titta på krysset i ett fönster och säg. "close" och det pressas på x och stänger fönstret etc.

FPS spel blir ju som sagt lite klurigare, att blunda hårt som tusan o sedan titta igen för att se om man dödade nån är kanske inte så skoj.
menne som Nighthog sa kan man ju faktiskt kombinera det med lite voicerec: Vi styr siktet me ögonen o säger "shoot, shoot, shoot" när vi ska skjuta någon Hade faktiskt varit ganska kul, men det är väll kanske inget som blir mainstream direkt.

Det svåra blir iomed att man har flera tangenter o knappar o pilla på med händerna, men bara "blinkningen" med ögonen. Så ett system helt utan I/O lär väll inte finnas på länge. Men bra ide, helt klart

Permalänk
Inaktiv

Testade det där på cebitmässan för några år sedan. Var mycket tidigt i utvecklingen (va nåt uviversitet som ställde ut) gick bara att röra muspekare med ögonrörelser, inget annat. Men rätt häftigt och professorn jag pratade med bara garvade när jag föreslog dubbelklick via dubbel ögonblink....

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ju ha "blink med vänster öga" = vänsterklick , blink med höger, högerklick ... "Yes jag blinkade ihjäl dig!"

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mot tobii?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Jag tyckte detta var helt genialt.
Jobbar med handikappade människor som har svårt att kontrollera armarna och något som detta är ju helt underbart för en person som har problem med armar/eller andra okontrollerade muskel impulser!

Permalänk
Avstängd

Riktigt najs...

Nu behöver man bara se på fienden för headshot

Permalänk
Medlem

!Edit. <clear>

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teh_KingCrab
FPS spel blir ju som sagt lite klurigare, att blunda hårt som tusan o sedan titta igen för att se om man dödade nån är kanske inte så skoj.
menne som Nighthog sa kan man ju faktiskt kombinera det med lite voicerec: Vi styr siktet me ögonen o säger "shoot, shoot, shoot" när vi ska skjuta någon Hade faktiskt varit ganska kul, men det är väll kanske inget som blir mainstream direkt.

Det svåra blir iomed att man har flera tangenter o knappar o pilla på med händerna, men bara "blinkningen" med ögonen. Så ett system helt utan I/O lär väll inte finnas på länge. Men bra ide, helt klart

I/O betyder Input/Output, så ett system utan det skulle vara ganska meningslöst

Men jag förstår vad du menar, den här tekniken verkar mycket lovande, dock kanske den inte ersätter mus/tangentbord på ett tag.

Å andra sidan hade den kunnat vara sjukt skön att använda vid vanlig slösurfning

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
En del problem med själva mjukvaran/interfacen finns ju. T.ex. kan man ju inte titta på något som inte markeras...

Jag vet inte hur du menar, men om meningsbyggnaden är någorlunda korrekt (ej menat som en anmärkning) så ser du ju att han styr markören "steglöst" under slutet av kalibreringen. Så visst kan du titta på saker som inte går att markera.

Men om du menar att man inte kan titta på något utan att det markeras, så ja det stämmer nog. Dock handlar det utan tvekan inte om en begränsning utan snarare om hur han har programmerat det specifika programmet för att titta på bilder.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Vad är skillnaden mot tobii?

Precis, tyckte inte detta var nått nytt

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Lite mer grejer på liknade tema är ju Johnny Lee's små experiment med Wii kontrollen.

Finger tracking.

http://0awjPUkBXOU&hl

head tracking

http://Jd3-eiid-Uw&hl

Permalänk
Avstängd

hehe tyckte det stod martin timell vid första blicken
Detta verkar intressant, ska bli kul att se om det funkar i praktiken.

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Vad är skillnaden mot tobii?

Ja vad är igetlgen skillnaden? Dom som skrivit artickeln borde googla lite...

http://www.tobii.com

Permalänk
Medlem

Ett annat väldigt intressant "seminarie" om eyetracking

http://www.humlab.umu.se/humlabseminariummedcharlottesennerst...

Finns en hel del webbseminarier att se på denna sida

http://www.humlab.umu.se/streamat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Klickade man genom att blinka ?

Tråkigt om man ska spela FPS med detta sätt, då måste man blunda för att sprejja! xD

Ja, verkligen! epilepsivarning lol
Redan nu kan jag se tusentals cs-spelare, tuggandes fradga och desto mer blinkandes i en fantastisk hastighet. Deras sociala liv skulle bli totalt hämmat! (vem vill dejta en snubbe som "klipper 2500 biljetter" i minuten?)
Skämt åsido så är tekniken perfekt för de som drabbats av hel-förlamning och skulle kunna öppna dörrar för de som inte kan kommunicera med tal (hjärnskador, stroke ;afasi, etc)

Har själv jobbat som personlig assistent åt en kille som var hel-förlamad, som kommunicerade med blinkningar. Till min hjälp hade jag en enkel display som visade bokstäver, bilder. Jag behövde dock fortfarande bekräftande blinkningar från patienten och processen var väldigt tålamodskrävande och svår.
Med detta redskapet skulle kommunikationen bli enormt mycket bättre och därigenom leda till en drägligare samt värdig livsstil för de individer som inte kan kommunicera verbalt.

Kanonbra nyhet som inte bara riktar sig åt den prylgalne konsumenten. Det sagt, skulle det fortfarande inte sitta fel med ett Skulltrail-system.
"I'm such a hypocrite"

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

jisses.. hoppas verkligen inte att man klickar genom att blinka! lata människor! varför kan inte det som är enkelt och funkar, förbli? ska alla klicka genom att blinka kommer ju hela jorden gå omkring med "ticks".. och då kommer jag bli en förbannad 80åring

Visa signatur

ABIT KN8-SLI nForce4 SLI Socket-939 | AMD A64 X2 3800+ 2.0GHZ L2-Cache - 1 MB | Zalman CNPS9500 CPU-Fläkt | Crucial PC3200 BallistiX DDR, 4x512MB - 2048MB CL2 @ 2-2-2-6, 2.8V | PowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3 - 256Bit | Hiper Nätaggregat ATX 580W