OCZ SSD II mot WD Velociraptor

Trädvy Permalänk
Replikator
Registrerad
Dec 1999

OCZ SSD II mot WD Velociraptor

Många hävdar att SSD-hårddiskarna är naturliga ersättare till de regerande mekaniska lagringsenheterna. Western Digital Velociraptor kan trots den åldersstigna tekniken ge svar på tal. Följ med när SweClockers testar de snabbaste konsumenthårddiskarna på marknaden.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Skulle gärna se en Velociraptor med 100gb dryga 1000:-...
300gb är lite "för mycket".
100gb skulle räcka gott och väl för OS och program/spel!

TJ08B-E | HX520 | MAXIMUS V GENE | 2500K | 12GB XMS3 | H60 | GTX1060 6GB | 250GB SSD | U2711

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2004

Väntar in lite större SSD diskar, sen blir det att gå över till SSD. Riktigt bra test dock!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2006

Velociraptor:

Söktid 4,2 sekunder (medel)

Stämmer detta verkligen, snacka om rapp disk

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av syndrom
Velociraptor:

Söktid 4,2 sekunder (medel)

Stämmer detta verkligen, snacka om rapp disk

Tack! Frågan är om vi har 90 000 läsare eller korrekturläsare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE

jag får inte 500gb att räcka till

Men en liten fråga, att använda en velociraptor som sekundärdisk med spel på, drar det ner prestandan om inte OS:et ligger på det?

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ammath
jag får inte 500gb att räcka till

Men en liten fråga, att använda en velociraptor som sekundärdisk med spel på, drar det ner prestandan om inte OS:et ligger på det?

Klart det inte drar ner prestanda, men det är lite slöseri.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Maj 2008

Tänk att packa upp .rar filer med någon av dessa diskar/SSD. xD

Jag har personligen kommit fram till att det är min hårddisk som flaskar mitt system i XP-miljö.

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ser ut som WD håller med: http://www.nordichardware.se/nyhet,14245.html

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2006

Dessa syntetiska tester säger inte så mycket.

Dator: i7-6700K, Asus Z170 PRO gaming, Noctua NH-D15, 32GB DDR4-3000, Asus 1080ti Strix gaming OC, Seasonic Platinum 1000W, Define XL R2, Intel 750 400GB PCIE Nvme SSD, Dell U2711

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

1,4 ms skillnad i söktid skulle jag inte kalla för att sopa mattan med motståndet, det enda detta säger mig är att SSD fortfarande är för dyrt i förhållande till prestandavinsterna och alltså inte ännu en mogen teknik. Bra test annars.

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jan 2003

Nått som verkligen hade gjort susen, är å köra många små SSD diskar i raid0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Trevligt test, jag saknar dock tester på uppstartstider av spel och program.

Men resultaten visar ju än en gång att det är ganska likartade prestanda SSD jämfört med HDD, inte alls den revolutionerande utklassning med SSD som de mest ivriga förespråkarna så ofta försöker få det till. Lägg till det att SSDn kostar sjukt mycket mer per GB.

Jag gillar SDD men det är inte det minsta värt pengarna för gemene man på många år än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Jag skulle gärna se fler tester mellan SSD diskar.
Monteringsmässigt är OCZ's disk är en 2.5" medan Mtron's är en normal 3.5".
Mtron's 64GB är 'billigare' per GB och mer användbar som systemdisk.
Även prestandamässigt verkar Mtron ligga bättre till.

OCZ SATA II 2.5" SSD 32GB 4 250:-
Läshastighet (Max) 100 MB/s
Skrivhastighet (Max) 80 MB/s

Mtron SSD Pro MSP-SATA7035 64GB 8 094:-
Läshastighet (Max) 120 MB/s
Skrivhastighet (Max) 90 MB/s

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
1,4 ms skillnad i söktid skulle jag inte kalla för att sopa mattan med motståndet, det enda detta säger mig är att SSD fortfarande är för dyrt i förhållande till prestandavinsterna och alltså inte ännu en mogen teknik. Bra test annars.

nu kanske jag e helt ute å cyklar, men där finns väl bara ett test med söktid, och där är det inga 1.4ms i skillnad. eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
$HOME
Registrerad
Jun 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Trevligt test, jag saknar dock tester på uppstartstider av spel och program.

Men resultaten visar ju än en gång att det är ganska likartade prestanda SSD jämfört med HDD, inte alls den revolutionerande utklassning med SSD som de mest ivriga förespråkarna så ofta försöker få det till. Lägg till det att SSDn kostar sjukt mycket mer per GB.

Jag gillar SDD men det är inte det minsta värt pengarna för gemene man på många år än.

HDD - Hard disk drive. Vad är inte en SSD hårddisk om inte en hårddisk?

Gentoo Linux ~ Blogg | Skärmskott | Punktfiler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Kul med ett SSD test.
Tycket dock att testerna lämnade en del att önska. Att jämföra vanliga hårddiskar går väl hyffsat bra men när vi nu hanterar två helt olika tekniker med väldigt olika egenskaper lämnar de en del att önska.

Mer praktiska tester vore därför önskvärt, gärna som testar hur bra disken klarar multitasking. För nu har vi två egenskaper, kort accesstid och hyffsad sekventiell överföring, men vi har ingen vidare koppling till vad detta betyder i praktiken vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos

Vad får du 1.4 ms i skillnad ifrån?
SSD 0.2 ms
velociraptor: 7.1 ms
enligt hdtach

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Skall bli så skönt att slippa knastret i datorn när man väl kan gå över till SSD.
Just nu är dom ej prisvärda och lite för lite utrymme.

System: i5 3570K, Z77X-D3H, Corsair 12GB VENGEANCE, SSD 256GB Samsung 830, EVGA 1080 SC, Noctua NH-U14S, CMPSU-650HXEU 650W, Antec P280 + BenQ XL 2410T & Windows 10 Home.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE

"Solid State Drive" bara beter sig som en disk... det är en minnesmacka

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
långtbortistan
Registrerad
Jan 2005
Citat:

En fråga när du installerar spel kör du igenom det spelet och avinstallerar?

För min del kanske fler än jag behöver mer än 100 gb på OS disken många spel etc.!

Ontopic.

disken längst bak trodde jag först var en slipsten!

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

det hade kanske varit intressant att se prestandasiffror för en partition på de 'mekaniska' diskarna lika stor som ozd-disken...?

bitte kein Hotlinking!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Jag skulle gärna se fler tester mellan SSD diskar.
Monteringsmässigt är OCZ's disk är en 2.5" medan Mtron's är en normal 3.5".
Mtron's 64GB är 'billigare' per GB och mer användbar som systemdisk.
Även prestandamässigt verkar Mtron ligga bättre till.

OCZ SATA II 2.5" SSD 32GB 4 250:-
Läshastighet (Max) 100 MB/s
Skrivhastighet (Max) 80 MB/s

Mtron SSD Pro MSP-SATA7035 64GB 8 094:-
Läshastighet (Max) 120 MB/s
Skrivhastighet (Max) 90 MB/s

que? Jag tycker nog att pris/GB är ganska likvärdig då Mtron disken är ca dubbelt så dyr som OCZ disken.

Jag ser framemot den dagen då SSD blir såpass billiga och bra så att det blir ett realistiskt alternativ för oss vanliga dödliga.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE

Hänger inte med riktigt vad du vill säga? HDD och SDD kallar man de olika teknikerna. En Solid State Drive har mig veterligen inga diskar som en Hard Disk Drive.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3311&p=1

har ett utförligt test. SSD och Raptor gillar inte verkligheten lika mycket och de bästa vanliga hårddiskarna Samsung F1 750gb och Western Digital 640Gb presterar ibland bättre än SSD som i packa ner Rar, men annars ligger de 5-10% efter SSD 0ch 2-3% efter Raptorn.

Skillnanden är minimal och framförallt Raptorn är tveksamt köp. Vore intressant med Raid mot SSD och Raptor. Då detta ändå vore billigare.

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Skall bli så skönt att slippa knastret i datorn när man väl kan gå över till SSD.
Just nu är dom ej prisvärda och lite för lite utrymme.

Vaa, jag äääälskar ljudet av min 74gb raptor, när den knastrar och knarrar på!

WS1: | Asus VI Hero | i7 4770K | 16gb Corsair Vengence | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair AX650 | Jonsbo UMX4 | Corsair H100 | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Jul 2001

Härligt bra test och dessutom förbaskat bra timing.

Tack ;-D

What are You trying to tell me? that I can dodge bullets?
No Neo, I'm trying to tell You when You're ready, You don't have to.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2007

Efter att ha kört mitt system med enkel disk och nu för några månader sen fixat RAID, så kan jag bara säga att det blev en enorm skillnad. Specielt i Winrar, vilket man endå använder mest, märkar man en stor skillnad.

Att köpa 2 st F1'or eller WD's 640GB skulle kosta ca 1500 SEK, sen att du får över 1 Terabyte utrymme och en fart som motsvarar en SSD i allt utom söktid är inte illa.

|| Silverstone PS02 || Corsair 520 HX || XFX NFORCE 650I ULTRA || XFX 9600GSO @ 700/1750/1000 || Intel E4400 @ 3.0Ghz || Philips Brilliance 200WP7ES || 2 x Samsung Spinpoint 320GB|| 4 x 1Gb Corsair XMS2 6400 @ 300 Mhz 3,3,3,8 ||
|| Nöjd MSI Wind ägare ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Förlorar man prestanda om man har en snabb hårddisk där en partition är för windows osv och en annan för spel, jämfört med om windows partitionen ligger på en snabb hdd och spelen på en vanlig 7200rpm disk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
$HOME
Registrerad
Jun 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Hänger inte med riktigt vad du vill säga? HDD och SDD kallar man de olika teknikerna. En Solid State Drive har mig veterligen inga diskar som en Hard Disk Drive.

HDD är ju en akronym för 'hårddisk'. En SDD hårddisk är väl en hårddisk? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Gentoo Linux ~ Blogg | Skärmskott | Punktfiler