OCZ SSD II mot WD Velociraptor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Tack. Det används för mycket "sopa mattan" som jag tycker är helt fel.

Arrrggg Sweclockers:

Recentionen var si så där, man saknar bättre kommentarer till bilderna.
Det är inte bara att slänga ur sig "sopa mattan", "övermäktig", "rovdjuret" osv.. snälla bättre ord och kommentarar kan man väl hitta på. För mig kändes det inte moget.

Om man väl talar om skillnad så kunde man formulera sig bättre/räkna ut hur mycket i procent det skiljer sig åt och vad innebär skillnaden för oss läsare/konsumenter.
Att SSD hade fördel i Genomsnittlig söktid gjorde den inte till det bästa valet, eller är det givna köpet. Skalla alla rusa och köpa en SSD HD med 32gb och vad får folk när dom köper den??? Hjälp oss alla förstå i stället för att den sopar mattan!!!!
Ena testet sopar SSD mattan när det skillde sig 1.4s och i andra testet så säger du att den briljerar när WD vinner med 2.1s. Hmmm går inte ihop.

Testet var behövlig men kvaliten i själva recentionen var 2/10.

Bättre formulering kan ni och jag har sätt mycket bättre skrivna recentioner på sweclockers.

själv tycker ja bilderna talar för sig själva

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det står såhär i recensionen om respektive lagringsenhet:

OCZ SSD
MTBF 2 000 000 timmar

Raptor
MTBF 1 400 000 timmar

MTBF = Mean time between failures

Alltså 1388 dagar för OCZ SSD och 972 dagar för Raptorn enligit specifikationerna innan ett fel vanligtvis uppstår. Så SSD verkar ju ha längre hållbarhet.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_time_between_failures för ett mer specifikt svar om vad just MTBF innebär.

Nu blev det nog lite fel. 2 000 000 timmar får jag till 83 300 dagar ungefär,
eller 228 år, vilket är ganska länge

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Varför tas de inte upp att SSD diskar har betydligt kortare livslängd?
De är i alla fall vad jag har hört, att de skrivs sönder.

Bärbara datorer med SSD diskar reklameras betydligt mer än dom med vanliga mekaniska diskar.

Om en minnesplats skrivs till kontinuerligt på en SSD kommer den att gå sönder relativt snart. Men för att undvika detta finns det logik som gör att den undviker att skriva till samma plats många ggr. Så en SSD är teoretiskt mycket känsligare, men pga logiken i dem så undviks detta. Som du säger så har bärbara med SSD mer problem, men jag har inte själv sökts så mycket om detta än. Tänker inte skaffa SSD inom snar framtid.

Det finns lite info om detta på wikipedia (wear leveling):
http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
så väl författaren av rapporten som tillverkaren av SSD-diskarna som omnämndes i rapporten har förklarat rapporten som helt åt skogen felaktig.

Konstigt att tillverkarna har dissat rapporten
Och med lite påtryckningen kan man säkert få författaren att ändra sig.

Jag menar, om den var helt åt skogen felaktig så tycker man ju att han borde ha en aning om det innan han publicerade den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Svanto
Nu blev det nog lite fel. 2 000 000 timmar får jag till 83 300 dagar ungefär,
eller 228 år, vilket är ganska länge

Ja det stämmer 83333 dagar och 58333 dagar vilket är är 228 resp 159 år, vilket dock låter helt överdrivet länge Jag räknade timmarna som minuter, det var därför jag fick fram den lägre siffran, dock tycker jag det låter mer trovärdigt
En lagringsenhet med så pass lång tid mellan MTBF är ju något som alla vill ha, livet ut dygnet runt typ.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Men MTBF är inte ett mått på hur lång tid det tar innan fel inträffar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
De lär dra mindre ström och väga betydligt mindre också.

Skulle vara intressant att se lite jämförelser över strömbrukning, i alla fall vid skrivning och läsning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lento
Skulle vara intressant att se lite jämförelser över strömbrukning, i alla fall vid skrivning och läsning.

Storagereview (bland många andra) har lite såna siffror.
http://www.storagereview.com/Testbed4Compare.sr
"Active power dissipation", t ex. MTRONs SSD får 0.8W, Velociraptor 6.9W och en "vanlig" disk runt 10W.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Stora fördelen SSD kommer ha i framtiden är ju raid-0 och raid-5 med 3+ enheter.

Dubblerad söktid när den är 0.2ms spelar ingen roll men det märks när den är 4-5ms+ som på en raptor.

Som denna setup... http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

WD håller på att utveckla en ännu snabbare raptor

http://nexus404.com/Blog/2008/06/06/western-digital-20000rpm-...

fast dom behöver nog skynda på lite annars får dom problem tror jag, ssd diskarna sjunker snabbt i pris och blir allt mer prisvärda

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nimafor
WD håller på att utveckla en ännu snabbare raptor

http://nexus404.com/Blog/2008/06/06/western-digital-20000rpm-...

fast dom behöver nog skynda på lite annars får dom problem tror jag, ssd diskarna sjunker snabbt i pris och blir allt mer prisvärda

"I don't remember where, but I recently read an interview with some WD product manager, who commented on this rumor. He basically said there's no possible way WD or anyone else can produce a 20,000 RPM drive in the feasible future, as the obstacles just can't be surmounted..."
(från http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=26927)

Behöver jag berätta att jag inte heller har källan, dock...?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna få en generell prestandaökning om man lägger windows växlingsfil på en SSD?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Borde man inte kunna få en generell prestandaökning om man lägger windows växlingsfil på en SSD?

Lite kanske men bättre att stoppa i 4gb+ och ta bort växlingsfilen.

Kanske lite mer än 4gb om du kör mycket samtidigt.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

kan man inte plocka ur velociraptorn ur kylfänsen och sen stoppa i den i en laptop?
iofs blir den nog för varm och dör :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
kan man inte plocka ur velociraptorn ur kylfänsen och sen stoppa i den i en laptop?
iofs blir den nog för varm och dör :/

Kylflänsen är enligt många (SPCR t ex) till enbart för att konvertera den till 3.5".
Problemet med den som laptop-disk är att den är för hög. Laptop-2.5" är 9.5mm höga, men velociraptorn är närmare 15mm.

Edit: Här är en bild på en velociraptor tillsammans med en riktig laptop-disk: http://www.silentpcreview.com/files/images/wd-velociraptor/wd...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

länken fungerade inte, har även hört att den ska ta bort lite oljud också
det var dåligt, de som har laptops med bara en plastlucka över kan ju strunta i att sätta dit den och få nästan dubbel hdd-prestanda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
"I don't remember where, but I recently read an interview with some WD product manager, who commented on this rumor. He basically said there's no possible way WD or anyone else can produce a 20,000 RPM drive in the feasible future, as the obstacles just can't be surmounted..."
(från http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=26927)

Behöver jag berätta att jag inte heller har källan, dock...?

Jag betvivlar det inte men det känns lite konstigt för 15 krpm diskar har ju funnits länge nog för att det borde skett en hel del utveckling där, känns det som i alla fall.
Men även om 20 krpm är svårt så borde ju 15 krpm gå i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Borde man inte kunna få en generell prestandaökning om man lägger windows växlingsfil på en SSD?

Njae, just skrivning är väl det som är långsammast (och mest "slitande") på en SSD, så känns inte riktigt klockrent att ha den som swap.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Alltså sånna här tester är ju i princip värdelösa när man inte vet hur OS, vanliga program och spel beter sig.
Hade varit mycket mer givande om ni tog med hur lång tid det tar att boota ett nyinstallerat Vista med de olika diskarna, loadtider i spel och eventuella skilnader i fps, loadtider för photoshop osv.

Permalänk
Medlem

(ledsen om någon redan poängterat det, men men)

Nackdelar:

* Kan ge ifrån sig irriterande sökljud
* Betydligt dyrare än 7 200 rpm

Konstigt?
Tycker knappast att det borde stå som en nackdel då det alltid har varit så, och är knappast något konstigt.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Om inte priset vore en nackdel med raptorn hade nog väldigt många haft den...

Nackdelar behöver inte vara konstiga

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant test. SSD går en ljus framtid till mötes. Lite dyrt för gemene man ännu dock men det kommer ändra sig när de stora tillverkarna börjar sälja mer laptops med SSD diskar. Deras häftigaste stationära datorer kommer också säljas med SSD och då efterfrågan ökat så sjunker även priserna något.

Kul att läsa test på Raptorn också. Har suktat efter en Raptor sen första modellen lanserades. Blev en beställning på Velociraptor och en WD GP 1TB disk nu bara för att lönen kommit.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, vore kul att se ett test med olika raid setups någon gång i framtiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Njae, just skrivning är väl det som är långsammast (och mest "slitande") på en SSD, så känns inte riktigt klockrent att ha den som swap.

Men då söktiden är obefintlig borde väl en swapfil på SSD bli helt okänslig för fragmentering.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Den största skillnaden för en systemdisk är ändå när man bootar, och personligen bootar jag inte speciellt ofta.

Kanske blir roligar att boota med en SSD

För tilfället ser det ju ut som att två velociraptor på 75gb i raid 0 hade varit det ultimata. (om WD nu kommer göra en 75gb verision)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Men då söktiden är obefintlig borde väl en swapfil på SSD bli helt okänslig för fragmentering.

Jepp, det lär ju stämma... Men resten av nackdelarna överväger nog för mig personligen iallafall.

Kanske skaffa en såndär RAMbaserad variant som emulerart hårddisk att ha bara för swappen? Med de mängder vanligt RAM man ändå har i burken nuförtiden lär den inte användas speciellt mycket iallafall, så den behöver ju inte vara speciellt stor.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är det någon som faktiskt använder sin swapfil i dessa dagar med superbilligt ram?

Permalänk
Medlem

Vore otroligt roligt att se ett test med 2st OCZ SSD diskar i raid0.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Vore otroligt roligt att se ett test med 2st OCZ SSD diskar i raid0.

Annars kan du läsa detta: http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/
Jämför 1, 2, 5 och 9 SSDs i RAID 0 mot en Raptor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Annars kan du läsa detta: http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/
Jämför 1, 2, 5 och 9 SSDs i RAID 0 mot en Raptor.

Trevlig läsning.

Tyvärr inehöll inte SweClockers recention några "riktiga" tester av laddnings och installationstider mm. Det gör iaf länken ovan.

Tackar SweClockers för recentionen med önskemål om tillägg av "riktiga" tester samt SSD i RAID 0, den "gamla" 150GB Raptorn samt en "normal" 7200 varvare inkluderat också.

Vad vi iaf kan se är överlägsenheten i accesstid för SSD.

Läser man sen länken ovan kan man komma fram till följande:

Att man måste än så länge kombinera iaf 2st SSD i RAID 0 för att få en överföringshastighet hög nog för att i kombination med accesstiden utkonkurera en raptor i allt en systemdisk ska pyssla med. Dyrt än så länge men ack så lockande.

Något att komma ihåg är att det inte fungerar att köra två Raptorer i RAID 0 för att få bättre resultat. För kör man RAID 0 så ÖKAR accesstiden. JA just det! I RAID 0 ökar accesstiden för att det är en fil på varje disk som måste letas upp. Det medför att tiden innan bägge (2 diskar i RAID 0) filerna är redo för läsning kommer i gensitt ta längre tid än om bara en fil skulle behöva hittas på bara 1 disk. Detta gäller både för SSD och en Raptor. Saken är dock den att en SSD har så offantligt mycket lägre accesstid så ökningen blir försumbar för prestandan. Speciellt rellativt en Raptor.

Än så länge är det fortfarande dyrt att få förbättrad hårddisk prestanda som kommer göra mycket märkbar skillnad i prestanda. En Raptor som systemdisk kan vara försvarbart prismässigt. Men i och med att SSD får högre överföringshastighet, eller blir billigare så att överföringshastigheten kan åtgärdas med 2 diskar i RAID 0 i stället så kommer Raptorns dagar snart vara räknade. För en Raptor eller SSD är bara försvarbara att använda som systemdiskar. För lagring använder man "vanliga" billiga hårddiskar. Allt annat är redigt pengaslöseri.

9000 kronor för 2 SSD eller 2500 kronor för en Velociraptor... Eller bara en vanlig 7200 varvare för några hundralappar. Allt är en fråga om vad man vill betala för prestandan. Innom närmaste framtid kan nog en mindre Velociraptor vara det mest försvarbara då 300GB är i största laget för en systemdisk.

Än så länge är en en singel SSD ett dyrt sätt att få mycket snabbare uppstart av Windows eller en möjlighet att få märkbart lägre strömförbrukning för lagring i bärbara apparater.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |