Passivt nätaggregat från Silverstone

Permalänk
Melding Plague

Passivt nätaggregat från Silverstone

Tillverkaren Silverstone har i dagarna lanserat ett intressant nätaggregat som saknar fläktar. Det är specificerat till 450 watt men kan under kortare stunder belastas med 500 watt. Verkningsgraden ligger på över 80 procent.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Grymt, snart kan man ha en dator som låter ingenting!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Trevligt! Men jag har fortfarande problem med hårddiskarna. De vill gärna gå över 50 grader i denna sommarens hetta. Jag måste helt enkelt använda fläktar vilket känns lite surt om man skulle ha resten passivt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Lite låg effektivitet för att vara passivt, med tanke på kylningen borde de kanske prioriterat den högre. Undrar hur varmt det blir vid normal belastning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tror den räcker för många som endast kör standard system. Tror den hade klarat av att driva min burk med. fördelen är väl att man kan leta upp en 140mm eller så och köra ljudlöst. (under 16db) me likey passive

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

Trevligt. Kan mycket väl bli ett sådant här i nästa datorbygge Kommer inte satsa så mycket på prestanda, utan tysthet och att den är energisnål. Och även mid-range produkter idag är tillräckligt för spelen jag spelar osv. Så den kommer nog dra 200W topp.

Permalänk
Medlem

Aaah
Passiva nätagg har man inte sett mycket utav

Däremot gillar jag de första passiva nätaggen lite mer där man ofta hade en fläns som stack ut på baksidan. Visst är det rätt klumpigt och kanske inte så överdrivet snyggt men först då kan man ju ha ett nätagg som inte behöver förlita sig alls i lika stor utsträckning på luftflödet i lådan.

Permalänk
Avstängd

12V-linan räöker till det mesta ändå, om den är lagom billig är det nog ett givet köp.
Kul med sånt här.
Något som är mindre kul är att sweclockers censurerar obekväma rättelser. Men det är ju iofs bättre än när ni totalt ignorerar uppenbara fel som så ofta annars. Det är ju iaf någon form av respons.

Permalänk
Medlem

ääh va ska man göra med den när Corsair har sitt HX620W som KNAPPAST hörs

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
12V-linan räöker till det mesta ändå, om den är lagom billig är det nog ett givet köp.
Kul med sånt här.
Något som är mindre kul är att sweclockers censurerar obekväma rättelser. Men det är ju iofs bättre än när ni totalt ignorerar uppenbara fel som så ofta annars. Det är ju iaf någon form av respons.

w00t? Vad har jag missat den senaste veckan? Kvällsskiftet tär på min surftid.

OnT.
Passivt i all ära men hellre har jag en fläkt i PSUn och ingen annan fläkt i systemet. Förstår beror det ju på hårdvaran i systemet men eftersom den här är ämnad för så pass "highend" system ändå så, varför chansa med viktigaste komponenten.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Lite låg effektivitet för att vara passivt, med tanke på kylningen borde de kanske prioriterat den högre. Undrar hur varmt det blir vid normal belastning.

Jag förstod nog inte riktigt det där första eftersom detta var det första passivt kylda nätagget på 450W?

Ser riktigt fint ut, men jag undrar också vad som händer i svenska sommarvärmen.. det kommer väl helt visst med specifikationer för i vilka temperaturer det ska användas i.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Borde inte tempen bli ganska så hög på ett sånt här nät-agg?

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem

Men vad är vitsen med ett passivt nättagg? Då behöver man mer och bättre kylning av lådan med andra fläktar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

hmm nice, har lovat mig själv att 09 köper jag en 100% ljudlös dator 100% passiv, med SSD.

Ska köpa accelero s1 kylning till mitt 8800GT nu... men kan någo tippsa mig om en passiv CPU kylare.. Finns det?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Med 80% verkningsgrad och 450W belastning skapas det 113W värme i nätagget. Lite mycket att kylas passivt...

90% verkningsgrad i 450W ger 50W värme. Varför göra ett "80+"-nätagg passivt när man kan göra ett "90+"-nätagg passivt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
ääh va ska man göra med den när Corsair har sitt HX620W som KNAPPAST hörs

Är 450W Corsair CMPSU-450VXEU lika tyst?

Permalänk
Medlem

passiv cpu-kylare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
hmm nice, har lovat mig själv att 09 köper jag en 100% ljudlös dator 100% passiv, med SSD.

Ska köpa accelero s1 kylning till mitt 8800GT nu... men kan någo tippsa mig om en passiv CPU kylare.. Finns det?

Finns fyra bra alternativ såsom jag ser det.

Xigmatek S1283 (billig och mycket bra, men en kass fläkt medföljer)
Silverstones nya X-formade kylfläns hörs vara mycket värd!
Thermalright HR-01 Plus (den nya mästaren på passiv kylning!)
Teh original änd bhest: Thermalright xtreme ultra 120..

Samtliga finns att köpa billigt och fraktfritt från dustinhome.se (med studentrabatt that is)

On topic:

Passiva nätagg är intressant, men de måste klara mer än 500W för att de ska vara intressant för mig

(Pris?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Med 80% verkningsgrad och 450W belastning skapas det 113W värme i nätagget. Lite mycket att kylas passivt...

90% verkningsgrad i 450W ger 50W värme. Varför göra ett "80+"-nätagg passivt när man kan göra ett "90+"-nätagg passivt?

Belastar man det max kommer det onekligen bli mycket varmt och tveksamt om det går i längde om man i övrigt inte har bra luftflöde runt nätagget.

Att man inte gör ett 90+ nätagg handlar troligen mest om utvecklingskostnad.
Att göra ett 70% effektivt nätagg är lättare än att göra ett 80%, men steget från 80% till 90% är betydligt svårare och dyrare än från 70% till 80%.

Permalänk
Medlem

Re: passiv cpu-kylare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp

Xigmatek S1283 (billig och mycket bra, men en kass fläkt medföljer)
Silverstones nya X-formade kylfläns hörs vara mycket värd!
Teh original änd bhest: Thermalright xtreme ultra 120..

Samtliga finns att köpa billigt och fraktfritt från dustinhome.se (med studentrabatt that is)

Denna är ett riktigt monster också. Fördel att den blåser ned mot moderkortet om man vill ha lite svagt flås på, samt att man enkelt snäpper dit en godtycklig 120mm.
Kyler svalare processorer utan problem helt passivt iallafall.

http://www.dustinhome.se/pd_5010126227.aspx

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Enligt Nordic Hardware så ska priset bli 170€, så billigt blir det då inte. Det är ju trevligt med passiva nätagg, men för 99% av alla som är ute efter en tyst dator så känns ett tyst nätagg som t.ex. Corsair som ett bättre val enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
Är 450W Corsair CMPSU-450VXEU lika tyst?

Tystare vid låg belastning.
http://www.silentpcreview.com/article751-page5.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Men vad är vitsen med ett passivt nättagg? Då behöver man mer och bättre kylning av lådan med andra fläktar.

Fasst problemet med nätaggregat är den vindturbulens som uppkommer i nätagget, denna blir mycket mindre i ett passivt nätagg och låter därför mindre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Borde inte tempen bli ganska så hög på ett sånt här nät-agg?

Jo de blir riktigt varma, men de är gjorda för att klara av det.

Permalänk

Re: passiv cpu-kylare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
[...]
[...]

Thermalright har dessutom en fläkttunnel som man enkelt sätter mellan HR-01 (plus) och en bakre eller övre 120 mm chassifläkt. Om du redan har en chassifläkt så förbättrar den CPU-kylningen högst avsevärt utan att det "kostar" märkbart extra i form av mer ljud.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=73654

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kylningen ser riktigt underdimensionerad ut. Det där har nästan likadan kylning som man hittar i ett vanligt nätagg med fläkt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/scythe-oroch...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo de blir riktigt varma, men de är gjorda för att klara av det.

Nja inte riktigt, Tror inte någon kondis tycker om temps över 55c.

Som jag skivit tidigare när det här agget kom upp på tapeten så varför inte sätta in en 80mm fläkt som snurrar i 500rpm? eller går igång när det blir för varmt...nätaggen är redan så pass tysta så det blir onödigt å slänga extra pengar på passiva grejor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Nja inte riktigt, Tror inte någon kondis tycker om temps över 55c.

Som jag skivit tidigare när det här agget kom upp på tapeten så varför inte sätta in en 80mm fläkt som snurrar i 500rpm? eller går igång när det blir för varmt...nätaggen är redan så pass tysta så det blir onödigt å slänga extra pengar på passiva grejor.

Antec gjorde det och misslyckades med sin Phantom 500W (anser jag). Kanske onödigt misslyckade i och för sig men dessa passiva/semi-passiva nätagg är så fyllda med flänsar osv. att det krävs en kraftfullare fläkt att kyla dem samt att turbulensen antagligen blir än värre.

Visst börjar nätaggen bli rätt tysta, men dessa passiva nätagg riktar sig inte direkt åt svenssons heller.

Permalänk
Medlem

Om man har ett chassi som är perforerat i toppen och botten borde inte konvektionen som uppstår räcka som luftflöde? Med OS på en SSD så har man en helt passiv HTPC.

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem

Jag har det gammla passiva 300W nätagget från Nightjar serien, bra grejer antar att det samma gäller för det här.

Lite förvånad dock visste inte att det fanns en marknad för såpass kraftfulla passiva nätagg, det är ju mest spelriggar eller system med sjuhelsikes många diskar som behöver så mycket.
Och på såna brukar ju inte nättagget vara den största ljudkällan.

Min egen burk har en core 2 duo E6850 4 GiB minne, ett EN8600GT silent, en 500GB disk och en DVD-brännare och drar väl ca 80 Watt idle och knappt något mer load.

Så egentligen är även 300W agget overkill för mig.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja se det här aggregatet i en dator som i övrigt är passivt kyld. Blir nog en schysst korvgrill på gallerhöljet!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.