Muskampen 2025: Segraren korad!

Opera 9.5 klar för nedladdning

Permalänk
Melding Plague

Opera 9.5 klar för nedladdning

Det norska bolaget Opera Software har idag lanserat den skarpa versionen av deras senaste webbläsare, Opera 9.5. Nytt är bland annat en helt ny motor vilket skall resultera i bättre prestanda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet så vet jag att Opera brukar kunna ha lite problem med en del webbsidor, kanske är de fixat i denna version vem vet ? men jag håller mig till FF

Permalänk
Inaktiv

testade opera för några månader sen.
Men håller mig också hellre till FF

Permalänk

Mitt tips, testa denna version! Blev grymt imponerad! Helt omgjord!

Detta blir en firefox dödare!

Gillar den skarpt!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Mitt tips, testa denna version! Blev grymt imponerad! Helt omgjord!

Vad är det som är omgjort? Jag har kört Opera i snart två år, och uppgraderade till 9.5 idag. Märker inget direkt nytt förutom ett nytt skin.

Allt fungerar lika bra som förut, men vad är nytt?

Edit: Yes! När man klickar med mittenknappen/scrollhjulet för att scrolla så flyttas inte markören till mitten av fönstret längre. Har klagat och stört mig på detta sedan starten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det som firefox har som är bättre än internet explorer?

Om man har en slö gammal data är det bättre att installera firefox eller internet explorer?

P.S: Vilken är mer prestanda krävande?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

alltså opera är inte den bästa webbläsaren på att följa standarden så mycket kan jag säga efter ett par månaders användning

Permalänk
Medlem

Gillar det nya skinnet, men en grej har blivit konstig... När man kollar schema på min skolas hemsida blir schemat helt oläsligt( www.sjogy.nu ) fungerade i förra stabila, men inte i betan.

Permalänk
Medlem

Ok, kör precis nu direkt efter installation och jag märker betydlig skillnad i prestanda sett till tiden det tar att visa en sida. Men så ha rjag bara testat fyra sidor än så länge
Hoppas det håller i sig, för det är är ju gött :9

Gillar bara inte skinnet, ska byta tillbaka.
Vilket inte gick.. "windows-skalet" får duga så länge.
Orka hämta skal..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Godis....

Har alltid tyckte om Opera och nu blir det bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
alltså opera är inte den bästa webbläsaren på att följa standarden så mycket kan jag säga efter ett par månaders användning

Snarare så att det finns så otroligt många sidor som är dåligt kodade eller använder fusk/skit script. Opera är inte lika snäll på att acceptera såna sidor som IE och Firefox är. Bara och klaga till personen som skapat sidan så dom fixar till sin kod.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Opera, men eftersom många sidor inte fungerar som de ska i det så vill jag inte använda den. Håller mig till FF.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Testar Opera nu, vart impad

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Snarare så att det finns så otroligt många sidor som är dåligt kodade eller använder fusk/skit script. Opera är inte lika snäll på att acceptera såna sidor som IE och Firefox är. Bara och klaga till personen som skapat sidan så dom fixar till sin kod.

så eniro, fragbite mm skulle vara dåligt kodade nej tror inte det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Använder Eniro rätt ofta, och det fungerar utan problem. Ser exakt likadant ut i Opera som det gör i IE7.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

är aldrig inne på fragbite men har aldrig haft nått problem med eniro och sen beror det kanske på att dom "optimerar" koden för de webbläsare som används mest alltså bryr dom sig inte att leta efter "fel" som dom hade eventuelt upptäckt via opera eller någon annan övrig webbläsare

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Musikälskare

Drar hem å testar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är ju ordet "dåligt" lite dåligt använt. Man kan knacka fram en sida så rent man bara orkar, men förlorar kanske stil och form, eller så håller man sig till standard till den grad att man fortfarande kan "måla" upp sidan.
När man "målar" en sida så kan man ge sig fasen på att det inte ser vidare snyggt ut eller likadant i alla läsare, speciellt inte strikta sådana som Opera.

Det är en avvägning man gör som kodare, form eller funkis. Jag skyller på språken jag

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Detta har jag väntat på!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Musikälskare

Finns där flash-block?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Allt fungerar lika bra som förut, men vad är nytt?

www.opera.com/docs/changelogs/windows/950/

Som vanligt släpps på nytt en skarp version med för många kända buggar ofixade, men fördelarna överväger ändå klart jämfört med tidigare sådana.

Permalänk
Medlem

Ok, efter så där 30 minuter med Opera har jag inga ord o beskirva skillanden mellan IE7 och Opera. Men mycket roligare att surfa i en snabb webbläsare en i något som IE.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Gillar bara inte skinnet, ska byta tillbaka.
Vilket inte gick.. "windows-skalet" får duga så länge.
Orka hämta skal..

Ja, det nya utseendet var inget vidare. Du kan dock hämta hem ett skin som gör att du får tillbaka det "äldre" Opera-utseendet på några få sekunder, är bara att klicka på "Find more skins" (i menyn Tools | Appearance... -> tabben "Skin"), klicka på Download-knappen för "Opera 9 Classin Skin" (första valet hos mig under "Editor's picks"), Opera laddar ned och installerar det automatiskt åt dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Ja, det nya utseendet var inget vidare. Du kan dock hämta hem ett skin som gör att du får tillbaka det "äldre" Opera-skinnet på några få sekunder, är bara att klicka på "Find more skins" (i menyn Tools | Appearance... -> tabben "Skin"), klicka på Download-knappen för "Opera 9 Classin Skin" (första valet hos mig under "Editor's picks"), Opera laddar ned och installerar det automatiskt åt dig.

Jupp redan hämtat, pronto, jag stod inte ut allt för länge ^^ Men tack ändå.

Nu har jag dessutom upptäckt en väldigt irriterande sak, det går inte att navigera fram och bak med musknapparna. En av huvudanledningarna till att jag använder Opera. Någon som vet hur man ställer tillbaka det? :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Opera måste dock vara det enda programmet där man kan "slarva" bort diverse toolsbars. Man kan ta bort element som sedan inte går att få fram, villket är riktigt dåligt. Så har det alltid varit, och de verkar ju inte ha några planerat för att förbättra den biten.

Edit: Utan att återställa alla sina Toolbar-inställningar förståss, villket verkligen inte är någon vidare lösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har kört 9.27 ett bra tag nu och jag är fast i Opera, inte alls så segt som Firefox (använde det tidigare), Speed dial är underbar men det bästa är nog ändå att varje flik är en inviduell process. Så krashar en sida så tar det inte med sig alla andra sidor ner i fördärvet..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Nu har jag dessutom upptäckt en väldigt irriterande sak, det går inte att navigera fram och bak med musknapparna. En av huvudanledningarna till att jag använder Opera. Någon som vet hur man ställer tillbaka det? :/

Funkar snabbt vä-hö- eller hö-vä-klick för navigeringen? Har du Logitechmus + SetPoint?

Permalänk
Medlem

Har använt Opera i snart ett år nu... och tycker att det fungerar utmärkt.

Testade nu denna nya versionen, blev lite förvånade hur pass mycket fortare sidorna laddade nu. Ett till plus är att jag tycker att standardutseende såg väldigt bra ut, i alla fall om man jämför med den gamla versionen.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Funkar snabbt vä-hö- eller hö-vä-klick för navigeringen? Har du Logitechmus + SetPoint?

Nej det är precis det som inte funkar :/
Jag har en Logitec, men den har funkat för 9.27, utan prob. Har SetPoint installerat ja. Något som skall ändras från SetPoint?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man lägga in flikar under meny raden som i firefox?

Hittade svaret

Men hur gör man för att se på någon film som man klickar på i webbläsaren?

Såg att vissa sidor funkade med hemsidan inbyggda media player.

Men jag vill ha som i IE att man öppnar VLC å ser den där.

Visa signatur

/////Beeos (!)