Muskampen 2025: Segraren korad!

Opera 9.5 klar för nedladdning

Permalänk
Medlem

Ingen har svarat på frågan

Vad är det som firefox och opera har som är bättre än internet explorer?

Om man har en slö gammal data är det bättre att installera firefox eller internet explorer?

P.S: Vilken är mer prestanda krävande?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq

Vad är det som firefox har som är bättre än internet explorer?

Om man har en slö gammal data är det bättre att installera firefox eller internet explorer?

Varför ställer du den frågan i en tråd om Opera? Två gånger dessutom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Finns där flash-block?

Menar do add-block så ja. Du högerklickar på en tom del av sidan och väljer block content. Vill du blocka all flash och animerad gif kan du göra det i inställningar.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

provar opera nu och blir faktiskt positivt överraskad

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Ja! varje fönster har sina egna cookies nu

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Om den nu e helt omskriven, e verkligen 9.5 ett passande namn

10.0 skulle väll bättre markera att det är något helt nytt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Kan man lägga in flikar under meny raden som i firefox?

Hittade svaret

Men hur gör man för att se på någon film som man klickar på i webbläsaren?
Men jag vill ha som i IE att man öppnar VLC å ser den där.

verktyg-> inställnigar-> avancerat-> filer

sen är det bara att gå loss på det du vill ha ändrat, markera den filtyp du vill editera å tryck på redigera

Edit: kolla även in "opera links" man sätter igång det via arkiv-> synkronisera opera. Nu kan man logga in å ha samma bokmarks etc på vilken burk man än är på bara den kör opera 9.5. Rätt nice att ha om man är hoss nån kompis å vill visa nått etc man har surfat till eller helt enklet vill ha sin förbannade verkygsrad man svettat iop å äntligen fått som man vill

kan komma in handy s.c.s.i. eller hur

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enklaste svaret: Säkerhet! Majoriteten av all hemsidebaserad malware därute utnyttjar buggar i browsern för att installera malign kod. En majoritet av den koden siktar på IE för att den har flest säkerhetshål och dess användare har generellt mindre datorvana, resten på Firefox och bara en minimal del på Opera.

Jag har kört Opera i kanske 4 år nu och jag har aldrig under den här tiden hittat varken malware eller knappt ens en tracker-cookie. På min bärbara körde jag lite med IE/Firefox och efter en vecka var det spyware installerat.

Permalänk
Medlem

det är ju trevligt också att det finns en 64bitars version (i alla fall till linux, kanske finns till windows också)

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Nej det är precis det som inte funkar :/
Jag har en Logitec, men den har funkat för 9.27, utan prob. Har SetPoint installerat ja. Något som skall ändras från SetPoint?

Först:
Är 'FlipBack' resp. 'FlipForward' korrekt associerade under Prefs | Advanced | Shortcuts | Mouse Setup (dblklick)? De ska peka på 'Back' resp. 'Forward | Fast forward'.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Edit: kolla även in "opera links" man sätter igång det via arkiv-> synkronisera opera. Nu kan man logga in å ha samma bokmarks etc på vilken burk man än är på bara den kör opera 9.5.

En av de bästa nyheterna, helt klart.

Permalänk
Medlem

Tack H_Celine fick mitt svar.:)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
verktyg-> inställnigar-> avancerat-> filer

sen är det bara att gå loss på det du vill ha ändrat, markera den filtyp du vill editera å tryck på redigera

Edit: kolla även in "opera links" man sätter igång det via arkiv-> synkronisera opera. Nu kan man logga in å ha samma bokmarks etc på vilken burk man än är på bara den kör opera 9.5. Rätt nice att ha om man är hoss nån kompis å vill visa nått etc man har surfat till eller helt enklet vill ha sin förbannade verkygsrad man svettat iop å äntligen fått som man vill

kan komma in handy s.c.s.i. eller hur

Får det inte att funka. Det öppnas inte "externt"

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

testat att markera "öppna med annat program" och sedan blädra dig fram till vlc.exe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur slö burk?

Både Opera och Firefox är säkrare. Man surfar snabbare samt att båda webbläsarna har bättre stöd för webbstandarder.
Webbläsarna har även tillägg man kan ladda ner för att anpassa dom efter ens egna behov.

Till en burk med lite RAM hade jag antagligen valt Opera. Föredrar dock Firefox på grund av att det har flest tillägg.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen Opera, har kört Opera nu sista 5-6 åren och har alltid varit väldigt nöjd. Nu kör jag 9.24 och den fungerar väldigt fint och har en del sköna features som jag har svårt att leva utan när jag provar andra browsers.

Firefox är mer för emo-technördar som tror att dom är såå rebelliska för att dom inte kör IE.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Musikälskare

Hur fixar man så att man kan ha många flikar vid uppstart?

I FF skriver man bara ett "|" tecken mellan länkarna

Fattar ni?

EDIT: En fråga till, finns där nån inbyggd FTP-funktion? Hittar ingen, man kan ju ha add-on till FF

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Gillar inte grafik ändringen, men aja, den funkar är bara ovan med dig, men det får man vänja sig med, orkar inte hitta hur man ändrar det :D, och jag gillar dock det svarata mer, lite mer mysigt

Jag tror även att dom fixade att opera crashar när jag kollar på min gmail.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Hur fixar man så att man kan ha många flikar vid uppstart?

I FF skriver man bara ett "|" tecken mellan länkarna

Fattar ni?

EDIT: En fråga till, finns där nån inbyggd FTP-funktion? Hittar ingen, man kan ju ha add-on till FF

öhh?

Öppna upp en massa flikar stäng sedan av opera - sätt igån opera, presto flikarna är tillbaka.

sedan har du ju även snabbval där man kan ha 9st olika favosar med en liten miniatyrbild till resp. sida.

ftp öppnas av IE instick men o mdu tar dig till verktyg-> inställnigar-> avancerat-> program å trycker lägg till, skriver ftp sen bläddrar du fram till det program du vill ha kört etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läst igenom lite här nu och Opera verkar riktigt bra. Men vad är det som skiljer det så mycket från IE ? är det bara att det är säkrare (svårare att få hem virus/malware osv. eller finns det fler -för -nackdelar ?

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Opera.

Alltid föredragit Opera före FF och IE. Mycket mer pålitligt tycker jag.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

Wow, IE vinner ju överlägset om man räknar baklänges

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

sitter på 9.23 nu, får se när man orkar uppdatera't. kört opera sedan nån vecka efter att vi fick vår första internetuppkoppling, klarar inte av nån annan webläsare

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Finns det ingen 64-bitars opera för ubuntu linux?

Permalänk
Medlem

´

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Finns det ingen 64-bitars opera för ubuntu linux?

jo det borde det finnas för det fanns till alphan förut (den va hur stabil som hälst använde den i ett halv år den hängde sig aldrig och stängde ner sig 1 gång utan att jag gjorde nått men bara starta igen så va flikarna tillbaka igen

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd

Kanon..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murvel
Jag gillar verkligen Opera, har kört Opera nu sista 5-6 åren och har alltid varit väldigt nöjd. Nu kör jag 9.24 och den fungerar väldigt fint och har en del sköna features som jag har svårt att leva utan när jag provar andra browsers.

Firefox är mer för emo-technördar som tror att dom är såå rebelliska för att dom inte kör IE.

Word.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

kanon än så länge

Jag har svurit mig till firefox sedan bra länge nu, nästan helt pga adblock men nu laddade jag just hem 9.5 och det ser riktigt bra ut än så länge.

+ Inbyggd adblocker, som funkar föredömligt
+ Inbyggd synkning av bokmärken
+ Snygg, faktiskt
+ Snabb, laddar själva sidan ungefär lika som FF men scrollning och att hoppa fram och tlllbaka mellan sidor som är laddade känns mycket rappare.+ Inställningar för innehåll på en per-sida basis, det är fint. Man kan säga att www.whatever.se inte får köra java t ex.

Jag ska ge Opera en ärlig chans helt klart.

Permalänk

Laddade ner den nya versionen ny och saknade direkt en fuktion, om man höll in höger och klicka vänster gick man bakåt förut och tvärtom. Kan man aktivera det i 9.5 på något sätt eller måste jag gå tillbaka?

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

tankade just hem o tycker nog inte att dete så stor skillnad mot ff, men ja ska ge den en chans o köra den ett tag.

en sak som ja saknar ä dock imortera inställningar, som finns i ff

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Mysig webbläsare! Har haft äldre versioner av Opera installerat, men de har åkt ut ganska fort.
Men nu känns det helt rätt. Brukar annars köra FF, blir skönt med lite ombyte.

Visa signatur

AMD 7800X3D // Geforce RTX 4080 // 32GB DDR5 6000MHz