Muskampen 2025: Segraren korad!

Opera 9.5 klar för nedladdning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
[B]högerklicka på vilken toolbar som helst och välj customize, där väljer du vilka knappar, paneler och toolbars som skall synas och inte, hur de skall vara placerade och ungefär allt annat som kan vara relevant

Det finns betydligt många fler toolbars än de som som finns under Customize-dialogen. När man väl har tagit bort någon av dessa och vill ha tillbaka den, så måste man - vad jag vet - återställa alla toolbar-inställningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Din bläddrare stöds inte av Trio Assistant for Web Browsers

Vi rekommederar att du använder en annan applikation. Gratis bläddrare kan laddas hem från t.ex http://www.mozilla.org."

Det är sånt som får mig att inte använda Opera, samt att Roboform Toolbar inte fungerar med Opera.
Annars så gillar jag webbläsaren, snabb och drar inte så mycket minne.

EDIT:
Opera verkar inte kunna browsa/byta kategorier på deviantart.
http://browse.deviantart.com/?offset=24

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Gillar Opera skarpt. Snabbt och lätt. Dock när jag uppdaterade datorn och skaffade vista x64 så strulade det ordentligt, sidor crashade läsaren osv. Har nog något med Java att göra. IE gör likadant ibland, t.ex. på myspace väldigt ofta. Blir att dra hem 9.5 om en vecka när man kommer hem.

Finns rätt roliga bilder om webbläsarna;
http://pictures.deadlycomputer.com/d/26490-2/firefox_vs_opera...

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - aw2725df

Permalänk

Trevlig uppdatering! Tycker scrollen känns mycket skönare nu. Mer mjuk på något sätt Fast det gamla interfacet vad snyggare, och det tog 10 sekunder att ändra tillbaka. Great stuff!

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Okej har läst lite nu men vilken är allra snabbast opera, ff ir ie.

Mvh

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vihan
Okej har läst lite nu men vilken är allra snabbast opera, ff ir ie.

Mvh

Skulle generellt sätt säga Opera. Känns kvickare i det mesta...
Startar fort, laddar sidor snabbt, bra "respons" i alla funktioner osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]P[
Kombinationen högerklick+vänsterklick hör till mousegestures. Du hittar hur du aktiverar detta på länken nedan:

http://help.opera.com/Windows/9.50/sv/mouse.html

Edit: Såg att de missat instruktionerna lite. Skall vara under Verktyg > Inställningar > Fliken avancerat > Genvägar
Där finns inställningen för mousegestures.

Sådär Tack så mycket.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

ok tack är det stor skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
"Din bläddrare stöds inte av Trio Assistant for Web Browsers

Vi rekommederar att du använder en annan applikation. Gratis bläddrare kan laddas hem från t.ex http://www.mozilla.org."

Det är sånt som får mig att inte använda Opera, samt att Roboform Toolbar inte fungerar med Opera.
Annars så gillar jag webbläsaren, snabb och drar inte så mycket minne.

EDIT:
Opera verkar inte kunna browsa/byta kategorier på deviantart.
http://browse.deviantart.com/?offset=24

testade och det går inte som du säger at byta katerogi genom att bara klicka på den men högerklicka välja ny flik går bra, scrollklicka går också bra (om man har stält in det vill säga)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med nya Opera, all reklam, youtube, sådant som har med flash att göra d.v.s. blir som bilden nedan visar, hur löser jag detta?
Antar att jag bör installera om flash, men hur gör jag detta? Är seg i kolan idag känns det som...

Annars så älskar jag nya Opera, riktigt bra uppdatering, har kört Opera länge nu men nu är den om möjligt ännu bättre!

Edit:
Tog bort allt som hade med Flash att göra i Lägg till ta bort program, gick in och drog ner senaste, installerade, ingen skillnad.

Edit2: Testade att ta bort allt ur Operas pluginmapp som hade med flash att göra och sen ominstallera, samma resultat, dåligt med andra ord.
Börjar få slut på ideer... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Först:
Är 'FlipBack' resp. 'FlipForward' korrekt associerade under Prefs | Advanced | Shortcuts | Mouse Setup (dblklick)? De ska peka på 'Back' resp. 'Forward | Fast forward'.

Ja, faktiskt. Det står "FlipBack" och "FlopForward".
Nu blir jag lite.. det _ska_ ju funka.. gjorde det tills jag uppdaterade :/

EDIT:
Jamen nu fattar jag!
Tidigare har jag inte behövt ha Mouse gestures aktiverat för att använda mig av musknapparnas höger-vänster-klick och vänster-höger-klick för att navigera fram och tillbaka, det har funkat ändå. De har helt enkelt bara ändrat det, dumt nog >.<
Jag stängde tidigare av det för att jag inte gillade Mouse gestures då jag av misstag kunde aktivera någon funktion med högerknappen, men just denna klick-navigering var persistent, vilket jag tyckte om för att det är inte lika stor risk att man slinter med knapparna som med musrörelserna.
Nu fattar jag..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Vad hjälper det DIG om FF är opensource? Måste lagga otroligt om du använder flera tusen plugins. Dom flesta brukar bara använda adblock och mousegesture, något som redan finns i Opera.

Hur hjälper det individen att skänka pengar till de som har haft mindere tur än oss själva (hemmlösa, svältande e.t.c.). Inte alls, det är en ideologisk ståndpunkt.

Jag använder mig enbart av "free software" därför använder jag inte heller firefox, det må vara OSS (open source software) men de har copyright på sina logotyper, vilket strider mot de fyra målen för "free software".

Men min poäng är att det inte alltid är enbart det rent tekniska man baserar sitt val på, många väger in estetik och känsla. Handen på hjärtat; hur många skulle använda windows om man gjorde ett rent tekninskt val? Jag väljer free software för att jag anser det vara det moraliskt rätta, även om det leder till oförmåga att spela upp mp3 (man använde ju endå bara flac) filer och så vidare.

Permalänk
Medlem

Tja!
Jag har ett problem. Jag har kryssat i "Kom ihåg valet och visa inte dialogen igen", men ändå så kommer skiten upp.:( Nån som vet hur man fixar det?
http://www.uppladdning.net/bilder/blandat/ed333f687d59a89a8a1...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Har man kunnat göra så länge jag använt Opera i alla fall. Heter Egen Verktygsrad. Bara gå in "Hantera Bokmärken" och markera alla bokmärken man vill ha > högerklick > visa i egen verktygsrad.

Mmm, det vet jag, men jag kan fortfarande inte använda scrollhjulet (mittenknappen) för att klicka på ett bokmärke och öppna i en ny flik. Provade precis i 9.5 och det totalvägrade att fungera återigen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snasi
Tja!
Jag har ett problem. Jag har kryssat i "Kom ihåg valet och visa inte dialogen igen", men ändå så kommer skiten upp.:( Nån som vet hur man fixar det?
http://www.uppladdning.net/bilder/blandat/ed333f687d59a89a8a1...

fin film du ska tanka grabben

För övrigt har jag ingen exakt aning men testa gå in i
verktyg->inställningar->Avancerat->filer->(och välj utorrent för alla .torrent filer)

det kanske funkar så gjorde jag men det va ett tag sen nu.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
fin film du ska tanka grabben

För övrigt har jag ingen exakt aning men testa gå in i
verktyg->inställningar->Avancerat->filer->(och välj utorrent för alla .torrent filer)

det kanske funkar så gjorde jag men det va ett tag sen nu.

Hehe, aa. Jag har provat att göra så, men det hjälper inte.:(

Permalänk
Medlem

hej nu funkat plötsligt inte att gå fram och tillbaka med musen(vänster+högerklick) Någon som vet varför?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

hej nu funkat plötsligt inte att gå fram och tillbaka med musen(vänster+högerklick) Någon som vet varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
EDIT:
Jamen nu fattar jag!
Tidigare har jag inte behövt ha Mouse gestures aktiverat för att använda mig av musknapparnas höger-vänster-klick och vänster-höger-klick för att navigera fram och tillbaka, det har funkat ändå. De har helt enkelt bara ändrat det, dumt nog >.<
Jag stängde tidigare av det för att jag inte gillade Mouse gestures då jag av misstag kunde aktivera någon funktion med högerknappen, men just denna klick-navigering var persistent, vilket jag tyckte om för att det är inte lika stor risk att man slinter med knapparna som med musrörelserna.
Nu fattar jag..

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur/ om man kan få snabbvalen som startsida eller få upp dem i existerande flik ?
Så att man inte måste öppna en ny flik för att få upp snabbvalen igen ?

Permalänk
Medlem

*löst*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarigan
Någon som vet hur/ om man kan få snabbvalen som startsida eller få upp dem i existerande flik ?
Så att man inte måste öppna en ny flik för att få upp snabbvalen igen ?

längst nere till höger står det en liten ruta (Visa snabbval) om du klickar i den så är startsidan dina snabbval om du kör med en blank start sida iallafall

hoppas det svara på dina funderingar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snasi
Hehe, aa. Jag har provat att göra så, men det hjälper inte.:(

en dum fråga men valde du "öppna" eller "spara" om du valde spara testa igen och tryck i "fråga inte igen" och sen trycker du på öppna. det låter dumt men om du redan testa det så vet jag inte sorry

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |

Permalänk
Medlem
Citat:

längst nere till höger står det en liten ruta (Visa snabbval) om du klickar i den så är startsidan dina snabbval om du kör med en blank start sida iallafall

hoppas det svara på dina funderingar

Tack för snabbt svar

Jag får upp den som första sida när jag startar men jag undrade om man i en redan öppen flik kunde få upp snabbvalen igen antingen genom att gå "home" eller på något annat sätt få upp snabbvalen.
Kan ju använda CTRL+ 1-9 men kommer inte alltid ihåg vilket snabbval som är vad.

I FF har jag en plug-in speed dial som startsida, och om jag går hem kommer den upp igen.
Där kan man ha fler än 9 snabbval men å andra sidan funkar inte CTRL + nummer för att välja, även om det borde göra det när man kollar options för speed-dial.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för snabbt svar

Jag får upp den som första sida när jag startar men jag undrade om man i en redan öppen flik kunde få upp snabbvalen igen antingen genom att gå "home" eller på något annat sätt få upp snabbvalen.
Kan ju använda CTRL+ 1-9 men kommer inte alltid ihåg vilket snabbval som är vad.

I FF har jag en plug-in speed dial som startsida, och om jag går hem kommer den upp igen.
Där kan man ha fler än 9 snabbval men å andra sidan funkar inte CTRL + nummer för att välja, även om det borde göra det när man kollar options för speed-dial.

om du menar med genom "home" som din start sida så går de ja, du behöver bara sätta din startsida som "" alltså helt tom ingen text alls (själv klart utan något ") så alltså där du skriver din start sida ska det vara helt tomt. blev lite övertydlig där bara för att vara 100% säker på att du förstog.

annat så får du göra en knapp som länkar till en helt "tom" sida som du kan trycka på jag har alla mina favoriter (12st) till vänster om min address rad i den knappraden i 9.23 va det bara att dra ut länken dit funkar inte nu så vet inte exakt hur man gör nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

*löst*

Lyckades du lösa utan att äcklivera Mouse Gestures?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Positivt:
-verkar faktiskt vara sant att sidorna laddar snabbare nu.
-Känns tryggt att veta att de ständigt förbättrar säkerheten
-I förra operaversionen fanns en bugg när man markerade text. när man tog bort markeringen satt ibland bitar av markeringsfärgen kvar det det var mellanslag i texten.
vet ej om detta var nåt unikt knas för min dator, men nu iom 9,5 är det iaf borta.

Negativt:
-wtf? det funkar inte längre att skapa snabbknappar genom att dra iväg aktuella tabs till området höger om adressfältet. Hur gör man nu då?
- Vad är det med Opera och Bokmärkesmenyn? Varför går det (fortfarande) inte att varisig flytta eller högerklicka på länkarna i den utan att gå in i 'Manage Bookmarks'? (går detta att ställa in kanske? Jag är nybörjare när det gäller opera så jag har ingen koll på vilka inställningsmöjligheter som finns)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flygande dadeln
Positivt:
-I förra operaversionen fanns en bugg när man markerade text. när man tog bort markeringen satt ibland bitar av markeringsfärgen kvar det det var mellanslag i texten.
vet ej om detta var nåt unikt knas för min dator, men nu iom 9,5 är det iaf borta.

Negativt:
-wtf? det funkar inte längre att skapa snabbknappar genom att dra iväg aktuella tabs till området höger om adressfältet. Hur gör man nu då?
- Vad är det med Opera och Bokmärkesmenyn? Varför går det (fortfarande) inte att varisig flytta eller högerklicka på länkarna i den utan att gå in i 'Manage Bookmarks'? (går detta att ställa in kanske? Jag är nybörjare när det gäller opera så jag har ingen koll på vilka inställningsmöjligheter som finns)

snabbknapparna får man göra nu (tog mig 2 sek att lista ut när jag väl tänkte) genom att höger klicka på den verktygsraden och välja "anpassa" sen drar man ut den fliken man vill ha ner på den raden

Citat:

Tack för snabbt svar

upptäckte hur man skulle göra som du ser jag svarade till perssonen ovan här men det funka inte att dra ner så man fick en "snabbvals knapp" tyvär så enda sättet att få det att funka är via "start" tror jag tyvär någon annan kanske vet

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flygande dadeln
Positivt:

Negativt:

Jag kan reproducera markeringsbuggen utan problem (b10063).
Se bilden.

Använd bokmärkespanelen för att hantera bokmärkena (Ctrl+Shift+2).

Permalänk
Medlem

Om man under verktyg och inställningar, väljer att vid start: börja med tom sida och sedan har helt tomt i addressfältet, händer det inget när man klickar på start/ alt + home.
Jag kommer inte tillbaka till min ursprungliga startsida med snabbvalen.

Kan ju dra ett snabbval eller skapa knapp och lägga den i panelen till vänster. Nån idé om hur man kan göra för att få en annan ikon för en sida om den bara visas som standard stjärnan i tex bokmärken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man under verktyg och inställningar, väljer att vid start: börja med tom sida och sedan har helt tomt i addressfältet, händer det inget när man klickar på start/ alt + home.
Jag kommer inte tillbaka till min ursprungliga startsida med snabbvalen.

Kan ju dra ett snabbval eller skapa knapp och lägga den i panelen till vänster. Nån idé om hur man kan göra för att få en annan ikon för en sida om den bara visas som standard stjärnan i tex bokmärken?

du måste trycka i (visa snabbval först) tror jag innan du kan trycka på "start" men jag vet inte men den gör .ico filer (om det inte är så att hemsidna har en sån) så du kan kanske göra en sån själv jag gjorde det för moviex

dom ska ligga i

%SystemDrive%\Documents and Settings\Offline\Application Data\Opera\Opera\profile\images

isåfall tror jag iallfall ico filerna som jag har editera

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

kolla den här länken

ftp://ftp.opera.com/pub/opera/linux/950b2/final/en/x86_64/

opera.dev kom ut med en pressrelease samma dag som safari om att dom hade en version som fick 100 poäng om inte jag minns fel

Du länkade till en tidigare betaversion.
Är väl snarare denna i så fall man ska välja:
ftp://ftp.opera.com/pub/opera/linux/950/final/en/x86_64/

Men som sagt, om den är för ubuntu 64-bit vet jag inte.
Kan man lägga till svenska språket sedan, verkar ju vara engelsk?