PCI Express-skapare förutspår tjockare grafikkort

Permalänk
Melding Plague

PCI Express-skapare förutspår tjockare grafikkort

Den senaste versionen av PCI Express, version 2.0, börjar sakta men säkert dyka upp på de flesta nya moderkort. Industrigruppen som utvecklar PCI Express jobbar dock redan på version 3.0, bland annat som svar på allt kraftfullare grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nja dagens grafikkort har bara skrapat på gränserna för PCI-e 1.0. Så det lär ta ett tag till innan PCI-e 2.0 kommer bli mättat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tycker redan att mitt grafikkort är stort

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk

tjockleken få kortet beror ju inte på kontakten utan hur stor kylaren är...

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Tycker 9800GX2 är i värsta laget.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Varför göra så stor grafikkort som bara dra mer och mer el, dom går emot det "gröna" tänket och så kommer det bara ta så mycket plats så man inte kan ha mer än 2 grafikkort på vanlig en atx bräda, eller?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Vi går mot fulltower igen.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Himskans tur för Nvidia att de ökar Watt specsen för PCIe 3.0 så att de slipper att utveckla 55nm teknologi om de nu misslyckas med att peta in det i de nyaste korten.

När de ändå är igång kan de väl lansera silvertejp som en godkänd SLI brygga...

Permalänk
Medlem

Med utbyggd kärnkraft har vi inga problem direkt med "El-produktion".

Om bara fabrikerna i U-länderna kunde tvingas släppa ut mindre skit i luften, plus att alla jävla charterplan blev Kraftigt begränsade.

Flygtrafiken bara spyr ut "avgaser".

Att bygga in "grön teknik" i hårddiskar etc är nästan skrattretande löjligt, förutom det syfte att det förhoppningsvis letar sig uppåt i skalan senare i tänket".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Vi går mot fulltower igen.

Neeeeeeej, då sticker jag inte ut ur mängden längre , nej men jag tror inte att grafikkorten blir så tjocka, aldrig, näe, det är för dåligt för att vara sant =/ .

Permalänk
Medlem

En fundering ang. pcie ver. 1.0 och ver. 2.0.

På ett, låt oss säga 9800GX2, begränsas det kortet av ett moderkort med endast pcie version 1.0? och hur mycket i sånt fall?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Tycker inte alls om utvecklingen mot att grafikkorten drar allt mer el! Samma prestanda med minskad elförbrukning skulle jag prioritera. Då skulle man inte behöva fulhacket med dubbel- och nu trippelkylare.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Aha... så PCI-e 1.0=1 PCI plats obrukbar
PCI-e 2.0=2 PCI platser obrukbara
PCI-e 3.0=3 PCI platser obrukbara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
En fundering ang. pcie ver. 1.0 och ver. 2.0.

På ett, låt oss säga 9800GX2, begränsas det kortet av ett moderkort med endast pcie version 1.0? och hur mycket i sånt fall?

Ja, grafikkortet blir "långsammare" om moderkortet har PCI-E v 1.0 för som det skrevs i artikel så dubblades överföringshastigheten med PCI-E v2.0 standarden "Den nya versionen dubblar överföringshastigheterna från 0,25 till 0,5 gigabyte per sekund och linje, så en x16-port kan överföra 8 gigabyte per sekund."

Men om det blir så mycket långsammare kan jag inte svara på för det är väl flera faktorer som spelar in i det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog

Flygtrafiken bara spyr ut "avgaser".

Att bygga in "grön teknik" i hårddiskar etc är nästan skrattretande löjligt, förutom det syfte att det förhoppningsvis letar sig uppåt i skalan senare i tänket".

Världens flygtrafik står för 2% av de globala koldioxidutsläppen. Internet och dess servrar förbrukar uppskattningsvis 60 miljarder kW/h årligen vilket, också, motsvarar 2% av de globala koldioxidutsläppen. Så.. många bäckar små..

Permalänk
Medlem

Visst är det lite lustigt att medans CPU tillverkarna gör mer och mer strömsnåla CPU'er, framför allt för mindre krävande uppgifter men även för entusiaster, så går GPU rakt motsatt håll med mer och mer strömkrävande grafikkort. Hoppas de tar lärdom av CPU historian och gör GPU med flera kärnor och integrerad SLI brygga eller liknande.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM1
Ja, grafikkortet blir "långsammare" om moderkortet har PCI-E v 1.0 för som det skrevs i artikel så dubblades överföringshastigheten med PCI-E v2.0 standarden "Den nya versionen dubblar överföringshastigheterna från 0,25 till 0,5 gigabyte per sekund och linje, så en x16-port kan överföra 8 gigabyte per sekund."

Men om det blir så mycket långsammare kan jag inte svara på för det är väl flera faktorer som spelar in i det ?

Att standarden KLARAR av att skicka i 0,5GB/s betyder inte automatiskt att grafikkortet utnyttjar hela bussen. Generellt försöker man få ut en ny standard långt innan den gamla flaskhalsar.

Permalänk

Och växthuseffekten, skapad av människan är en myt. Eller kalla det en av de löjligaste konspirationerna hittills. Fattar inte att folk glömmer bort det sunda ifrågasättandet i just denna fråga, om vi ska prata miljö...

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

vad jag förstår så utnyttjar inte ens dom senaste grafikkorten PCI Express 2.0 till max, eller har jag fattat fel?

(jag har 2.0 på mitt graffe och modekort men tror inte mitt graffe utnyttjar det iaf, eller gör de?)

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Dom har ju undersökt att kor är de största miljöbovarna, de bildar metangas i sin matsmältning som kommer ut i på diverse sätt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F@|)€r/\/
Dom har ju undersökt att kor är de största miljöbovarna, de bildar metangas i sin matsmältning som kommer ut i på diverse sätt...

haha:P men kor är ju en del av miljöcirklen, de blir ingen såkallad restprodukt.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med många andra här, det känns som grafikkortsutvecklingen
går åt fel håll när man hela tiden måste köpa kraftigare och kraftigare
nätaggregat p.g.a. nytt grafikkort. Nästa som jag köper får väl bli
någonstans över 1000W...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quasili
Aha... så PCI-e 1.0=1 PCI plats obrukbar
PCI-e 2.0=2 PCI platser obrukbara
PCI-e 3.0=3 PCI platser obrukbara

HAHA, Tydligen!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Riktigt illa må jag säga då jag redan tycker grafikkorten börjar bli för stora.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
En fundering ang. pcie ver. 1.0 och ver. 2.0.

På ett, låt oss säga 9800GX2, begränsas det kortet av ett moderkort med endast pcie version 1.0? och hur mycket i sånt fall?

Citat:

[I]"-But is PCIe 2.0 really necessary yet? As long as a graphics solution can operate with data that is stored within its local video frame buffer memory, both the reasonably mainstream Radeon HD 3850 and the hardcore GeForce 9900 GX2 will operate close to their maximum performance, even if the PCI Express link width is limited to x8 or x4. Once larger textures need to be accessed, as is the case in Crysis or Microsoft’s Flight Simulator X, interface bandwidth becomes a crucial element. Any link width below x16 will noticeably limit these games’ playability.

The answer, thus, has to be "yes": you want maximum bandwidth, and PCI Express 2.0, for all sorts of sophisticated 3D applications. Benchmarks such as Futuremark’s 3DMark06, PCMark Vantage, Prey or Quake provide proof from the other end of the spectrum, though: they can fit all the graphics data into the 512 MB (Radeon HD 3850) or 2x 512 MB (GeForce 9800 GX2) frame buffers."

[/I]
http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-2-0,1915-13.h...

I princip begränsas det inte alls.

Som Toms skriver så handlar det i mångt och mycket om texturerna får plats i minnet (frame buffer). Finns ett fåtal fall som Crysis och Call of Duty 4 som visar på skillnader. Då handlar det så klart även om väldigt höga upplösningar.

Så om man satsar på "top of the line" så kan man lika gärna se till att ha ett PCI-e 2.0 moderkort men annars spelar det minimal roll.

Jag själv kommer att köra ett HD4850 på PCI-e 1.0 och tror knappast att det kommer strypa tillräckligt för att göra någon väsentlig skillnad. Kanske till och med köra XF då går moderkoret i endast 8x på båda.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Utvecklingen går ju åt rätt håll! För 6-7år sen var man tvungen att byta ut både processor och moderkort om man ville ha prestanda som skalade bra med ett nytt grafikkort. Nu har utvecklingen gått så långt att det räcker med att byta ut grafikkortet för att få redigt bra prestanda, trots att en äldre processor och moderkortet.

Grafikkort(en) är inte längre en komponent i högen som skall till, utan i många fall huvudkomponenten när man bygger en dator i midsegmentet.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Tycker dom borde tänka om, rätt överdrivet att ett graffekort ska ta upp tre platser. Kanske bra att möjligheten finns men jag hoppas ingen tillverkare utnyttjar det här. Tycker verkligen dom ska försöka krympa korten till en kortplats istället. Tycker ATI är lite på rätt väg med sina 55nm.

Permalänk
Medlem

En tegelsten i dator tar såklart plats.

Permalänk
Medlem

Sätter mitt hopp till Intel då, får hoppas att Larrabee blir en mycket energisnål, effektiv och sval variant utav dagens 250W monster.

Vet inte hur mycket de skiljer sig mellan CPU och GPU tillverkning, men de har ju redan verktygen för att skapa med 45nm teknik.

Snart kan man bygga en burk med enbart Intel-komponenter, vilket är lite skrämmande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quasili
Aha... så PCI-e 1.0=1 PCI plats obrukbar
PCI-e 2.0=2 PCI platser obrukbara
PCI-e 3.0=3 PCI platser obrukbara

Haha, lite roligt var det i alla fall!
Men 2 slots tycker jag fungerar bra i nästan alla burkar, för ett fläskigt grafikkort med vettig kylning. De e klart, början man packa dom bredvid varandra blir det värre, så det är "tur" att mycket är integrerat på dagens moderkort, man får inte in många kort annars.

Kanske speciella entusiastmoderkort/lådor där man rejält med space mellan kortplatserna vore nåt, men det skulle väl inte gå i volymer förstås.

Eller helt enkelt en standard med en speciell megabricka (baksidan sas.) till varje moderkort, som dom där portarna sitter i hörnet, fast större så att den även täcker in alla expansionskort.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|