Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
på landet
Registrerad
Feb 2002

boot-problem

hej på er.

jag har ett mindre, men enligt mej, svårlöst problem. jag ändrade lite på fstab på min laptop och la bland annat till options på min / partition som gör att den inte kan monteras med fstab, och då inte monteras vid uppstart. jag har lovordat min oerhörda brillians hela veckan nu och har kommit fram till att jag inte riktigt vet vad jag ska göra.

jag behöver göra en av, båda eller ingen av dessa 2 alternativ:
1. pausa bootprocessen och montera partitionen manuellt. går det? : /

2. hitta ett live-linux liknande knoppix som körs från diskett.

datorn är lite av en relik kan man säga. den har inget inbyggt mer eller mindre och jag har bara en extern diskettstation till den. i och med att den är så gammal så var det lite problem med att installera ett linux också. jag har för närvarande debian med 2.2 kerneln på den. jag hade tänkt prova med installationsdisketterna, men eftersom diskett är ett så stabilt medium så fungerar de inte.

så, finns det någon lösning eller är det bara att gräva i lådan med skräp för att hitta några disketter som håller ihop?

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2006

Jag känner inte till någon live-dist som kan köras från disketter, men det kan väl hända att det finns, vad jag skulle försöka är att plocka ut hårddisken och sätta in i en annan dator (som kan läsa filsystemet du använder) och på så sätt komma åt innehållet och /etc/fstab.

I \w+ regular expressions.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jul 2003

Vilket boot program lör du med?

Testa att editera bootraden och lägg till typ root=/dev/sda1

Testa alternativt att boota i singel user mode.