Geforce GTX 280 i SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Grafik korten är overhypade, spel på PC marknaden som behöver dessa configs består ju av 5% eller mindre.

Allt handlar om optimering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
GTX 280 e typ som grafikkortens dodge viper

byggd på gammal teknik, låter mycket, dricker mycket och går som fan.

Om det e bra e en smaksak, men det e i alla fall fett!!
:D:D

Tänk bara om det fanns lika många grafikkorts märken som det finns bilmärken

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

snygga grafikkort.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

visst asså...synd dom drar mer ström? so what? har du råd att köpa ett sånt så har du råd med räkningen också? och för att köra 3x "de underbara" så kanske du behöver ett mindre kärkraftverk....men sluta gnälla...grafik-kort drar ström
- deal with it.

men när man ska göra ett GX2 av detta så måste dom använda sig av krympning som kommer resultera i mindre värme mindre ström och grymmare prestanda...
så med andra ord ta det lungt det kommer förr eller senare.
<---- proud Nvidia & intel fanboi

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
visst asså...synd dom drar mer ström? so what? har du råd att köpa ett sånt så har du råd med räkningen också? och för att köra 3x "de underbara" så kanske du behöver ett mindre kärkraftverk....men sluta gnälla...grafik-kort drar ström
- deal with it.

men när man ska göra ett GX2 av detta så måste dom använda sig av krympning som kommer resultera i mindre värme mindre ström och grymmare prestanda...
så med andra ord ta det lungt det kommer förr eller senare.
<---- proud Nvidia & intel fanboi

Det är en dålig trend för världen; har du inget miljösamvete människa?

Men det är väl sant, man lär väl adrig sitta där vid datorn och frysa.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

angående kylningen, börjar fan bli tävling på vem som gör snyggast istället för bäst.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem

miljö...är inte det där gröna?
nej men seriöst...har problem att se vad detta kort skulle kunna göra för skada i och med att ca 10% av alla mäniskor har då att köpa det medans 9% av dom som har råd skiter fulständigt i datorer...och det är fortfarande bara folk med för mycket pengar som köper ett eller folk som får betalt för att testa det som kommer att skaffa sig ett....iaf som priserna ser ut just nu...kommer nog inkasera 2st eller väta och köper 3st 55NM varianter.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
miljö...är inte det där gröna?
nej men seriöst...har problem att se vad detta kort skulle kunna göra för skada i och med att ca 10% av alla mäniskor har då att köpa det medans 9% av dom som har råd skiter fulständigt i datorer...och det är fortfarande bara folk med för mycket pengar som köper ett eller folk som får betalt för att testa det som kommer att skaffa sig ett....iaf som priserna ser ut just nu...kommer nog inkasera 2st eller väta och köper 3st 55NM varianter.

nVidia (den stora gröna) är inte bra för det gröna

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

de börjar bli löjligt....

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

det som är löjligt är gnäll på ström konsumption...visst det det bra om vi hade bilar som gick på luft....men det gör dom inte (inte som bränsle iaf)

visst vore det bra om gtx280 idla på 50W men det gör dom inte heller...
men det här är första versionen av denna kärna...vad räknade man med?
och om jag inte har missförstått detta med denna serie så har jag inte hört nått om ett gtx280 skulle vara en "hippie" serie..eller? har jag fel?

som jag skrev tidigare har du råd med kortet har du råd med elräkningen så vad är problemet?

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Nej, fläktkåpan har öppning för insug på sidan, på motsatt sida av utblåset.

Funkar inte så på en radialfläkt

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Tror att nVidia riktar denna serie ( ej uppdaterade ) mot utvecklare & entusiaster som kan ha nytta av trippel sli och ändå kan och har pengar att lägga ut ca 16000 som för en Quadro FX eller liknande. Det kan vara ett drag för att locka till sig dessa användare som kan ha mer användning av korten än att tex, rita cad, kung-fu figurerna känns lite skumma i det avseendet. speciellt eftersom, hela serien kommer att vara tillgänglig i begränsad upplaga.
nVidia är nog väl medvetna om att Ati kommer köra över de den här gången, men måste ha ett nytt namn och komma med.
Ärligt, rent hypotetisk kommer ändå 8 av 10 välja två Ati kort istället för ett GTX280 om syftet är att pressa prestandan och dessutom komma biligare undan, iaf hos oss mänskliga varelser som har vett och använda slantarna till annat roligt än extra fps i crysis.
Känns som att nVidia måste först dumpa stora överskott av material för att kunna gå vidare till nyare teknik och för det behövs det en ny marknad.

Vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhippeH
Vad dillar du om? tycker du gnäller lite för mycket nu.

onT: Man kan tänka sig att åt mindstonde den setupen med en QX9650 på 4.5 eller så borde kunna dra crysis, eller? speciellt om (som DojjaN^ sa) de har fixat sina problem med tre-vägs sli

jag skrev "hade jag varit rik hade jag inte tackat nej till 3x sli om de presterar väldigt bra

men nu tillhör jag fattig klassen så det får bli 4800 och hoppas de presterar brau !"

får jag fråga hur du lyckas komma fram till att mina kommentarer var gnälliga ?

Permalänk
Avstängd

Mycket gnäll på nvidia tycker jag, är det bara ATI fan boys på detta forum nuförtiden? Är ni inne på bilforum och gnäller på att ferrari kostar så mycket mer än en saab och deras motor bli mycket varmare? Prestanda kostar, både energi och pengar så är det.
Och $600 är väll inte mer än vanligt för ett nytt top of the line kort, 6800 ultra, 7800 GTX och 8800 GTX kostade så. för att inte snacka om ännu äldre kort som var ännu dyrare. finns ju tom moderkort som kostar mer och ingen värsting cpu har varit i närheten av att vara så billig.

SNygga kort iaf

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag tror att ATI kommer sälja mest grafikkort av nvidias och ati's nya generation grafikkort. Tror att dem är mer prisvärda/prestanda. Vi får hoppas att det är så så kommer vi få lite mer kamp mellan grafikkortstillverkarna.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
jag skrev "hade jag varit rik hade jag inte tackat nej till 3x sli om de presterar väldigt bra

men nu tillhör jag fattig klassen så det får bli 4800 och hoppas de presterar brau !"

får jag fråga hur du lyckas komma fram till att mina kommentarer var gnälliga ?

okej, kan väl omformulera mig lite; jag uppfattar din definition av vad "fattig klassen" innebär väldigt snedvriden och därav kan jag tycka att du är gnällig eftersom du anser att du "bara" har råd med ett 4800 (lite: "det är synd om mig"-tema (läs: emo) ).

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar mot den höga elförbrukningen? Även om jag väljer modellen under så drar den hiskeligt mycket. Varför satsar de inte mer på mindre kretsstorlek? 45 nm verkar bara vara en fråga om investering och fördröjning pga anpassning av fabrikerna. Tråkigt att det är ekonomerna som styr. Det är ju inte bara miljöfrågan som väcker en och en annan tanke. Hur ser värmeutvecklingen av dessa kort i mindre låda ut? Kan inte vara så lyckat.
Personligen kommer jag att bojkotta kort som drar så mycket kraft. Det är sjukt. När andra tillverkare inom andra områden av datorn klarar få datorn att dra mindre varför ska det vara så glödheta svårt att få grafikkortstillverkare att anamma detsamma.
Är det bara jag som reagerar?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Är det bara jag som reagerar mot den höga elförbrukningen? Även om jag väljer modellen under så drar den hiskeligt mycket. Varför satsar de inte mer på mindre kretsstorlek? 45 nm verkar bara vara en fråga om investering och fördröjning pga anpassning av fabrikerna. Tråkigt att det är ekonomerna som styr. Det är ju inte bara miljöfrågan som väcker en och en annan tanke. Hur ser värmeutvecklingen av dessa kort i mindre låda ut? Kan inte vara så lyckat.
Personligen kommer jag att bojkotta kort som drar så mycket kraft. Det är sjukt. När andra tillverkare inom andra områden av datorn klarar få datorn att dra mindre varför ska det vara så glödheta svårt att få grafikkortstillverkare att anamma detsamma.
Är det bara jag som reagerar?

Hjälp! Jag är jätterädd för växthuseffekten!!

Nvidias grafikkort är ett av de värsta hoten mot mänskligt liv.

Om Nvidia fortsätter så här kommer vår planet att brinna upp!

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Är det bara jag som reagerar mot den höga elförbrukningen? Även om jag väljer modellen under så drar den hiskeligt mycket. Varför satsar de inte mer på mindre kretsstorlek? 45 nm verkar bara vara en fråga om investering och fördröjning pga anpassning av fabrikerna. Tråkigt att det är ekonomerna som styr. Det är ju inte bara miljöfrågan som väcker en och en annan tanke. Hur ser värmeutvecklingen av dessa kort i mindre låda ut? Kan inte vara så lyckat.
Personligen kommer jag att bojkotta kort som drar så mycket kraft. Det är sjukt. När andra tillverkare inom andra områden av datorn klarar få datorn att dra mindre varför ska det vara så glödheta svårt att få grafikkortstillverkare att anamma detsamma.
Är det bara jag som reagerar?

Vet du vad siffrorna betyder? släck en glödlampa när du spelar så förbrukar du lika mycket ström som dom minsta grafikkorten eller stäng av tvn så går du nästan plus i watt.
Själv gör jag av med ca 5.000.000W per år så om ett grafikkort drar +- 50W i timman dom 1-3 timmar per dag som jag spelar gör absolut ingen skillnad.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
visst vore det bra om gtx280 idla på 50W men det gör dom inte heller...

Det ska dra 25W idle och 147W load.

GTX280 bör väl i första hand jämföras med 4870x2 och förbrukningen på det kortet lär väl inte bli låg då versionen med en kärna ligger på TDP 150W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drglas
Är det bara jag som inte ser någon vits med det här segementet? Jag har en HTC mobil som jag läser mejl och nödsurfar på samt en mer stadig laptop som även ersätter min stationära. Ska man ha en tredje apparat att släpa på? När använder man den?

Förhoppningsvis är det bara du som inte förstått vad nyheten handlar om JA.
Att denna lösning skulle vara mobil är det ingen som har påstått.

Om du nu tycker att det räcker med en mobil och en laptop är du nog inne på fel forum. Lycka till på dell.se

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag tänker ju allra helst på värmeutvecklingen. Men även miljön.
Tycker utvecklingen går åt fel håll.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Nice GTX 280 kommer att bli mitt nästa kort eller 55nm versionen.

Att SLI kräver mer ström är inget konstigt och kostar där efter, sluta gnäll!
Om man vill ha prestandard så kostar det mer än om man köper ATI:s budget kort som presterar där efter.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av streetracing
Märkligt vad många som vill köra Crysis på högsta upplösning och lägga ner en miljard kr. på hårdvara för det skitspelet!?
Överhypat, tråkigt och felprogrammerat!

Göra ett spel som ingen kan utnyttja till max förrän 3 år senare måste ju anses som ett misslyckande, eller?

du skrev exakt va jag tänkte!!!
alltså jag tror att nvidias kort kommer å floppa å atis kommer å sälja som smör, bara nvidia fanboys som kommer å köpa gtx200korten om prisuppgifterna stämmer.
nvidia borde byta namn till "bluff eller båg ab" dom har sysslat med aldeles för mycke smuttskastning å lurerier på sista tiden.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag tänker ju allra helst på värmeutvecklingen. Men även miljön.
Tycker utvecklingen går åt fel håll.

Jo och det tycker nog många med dig. Problemet är ju att AMD och nVidia inte tjänar några slantar på att satsa på energisnåla kort med highendprestanda än. Kanske att det kommer att bli tillräckligt hög efterfrågan på det i framtiden, men så är inte fallet än. Det betyder att de kommer att fortsätta att lägga krutet på snabbare och snabbare kort tills det helt enkelt fysiskt inte går att ignorera den ständigt växande värmeutvecklingen. De jobbar ju så klart på problemet, men prion ligger ju så klart på snabbare kort. Vill man idag ha mindre varma kort köper man ett sånt och får lidande prestanda, eller så gör man tvärt om. Det är bara att gilla läget helt enkelt. Motivet de har är ganska enkelt, pengar...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

joelh, jag måste bara säga TACK! du förstår detta =D det du skriver om ati vs Nvida stämmer till punkt å pricka

men den "miljömedvetne" kan väll beräta för oss hur mycket effekt ett grafik kort ska dra för att inte skada miljön?

och vad det gäller värme på detta kortet...visst du kan säkert ha det som grill på en grillfest men den som köper det har nog (förhopningsvis) redan tänkt på kylning åt detta monster.

sen åt alla energikonservatister...sluta gnäll!
ge oss bra argument för varför ett grafik-kort/CPU/PPU och så vidare inte ska dra oändligt av Effekt och kom inte å säg "miljön tar stryck eller nått sånt utan berätta vad som tar stryck...och hur det kommer att beröra oss... till sist men inte minst växhuseffecten kan användas...men då vill jag att ni kan bevisa att den förvärrar planetens klimat osv.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Mycket gnäll på nvidia tycker jag, är det bara ATI fan boys på detta forum nuförtiden? Är ni inne på bilforum och gnäller på att ferrari kostar så mycket mer än en saab och deras motor bli mycket varmare? Prestanda kostar, både energi och pengar så är det.
Och $600 är väll inte mer än vanligt för ett nytt top of the line kort, 6800 ultra, 7800 GTX och 8800 GTX kostade så. för att inte snacka om ännu äldre kort som var ännu dyrare. finns ju tom moderkort som kostar mer och ingen värsting cpu har varit i närheten av att vara så billig.

SNygga kort iaf

hehe, jag är långt ifrån atisfanboy, har alltid haft nvidia tidigare, men de känns som "måttet är rågat" nu, nvidia smutskastar, gör vad som hellst för å se bättre ut än dom egentligen är samt lurar oss konsumenter å de tycker jag är LÅGT!
köper inte ett nvidia kort på bra många år nu, dom har inte gjort sig förtjänta av mina pengar iaf.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

måste bara poängtera timberjack att det är inte företaget du köper...bara en produkt som nu råkar vara bättre en konkurenternas...(ofta)

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
måste bara poängtera timberjack att det är inte företaget du köper...bara en produkt som nu råkar vara bättre en konkurenternas...(ofta)

jo men om jag köper en produkt från ett företag så betyder de att jag gör de företaget starkare, köpte jag konkurentens kort blev han starkare, fattar du va jag menar?
iaf, jag har gillat nvidia mycke men efter allt tjafs me "Nya 8800" serien tex som egentligen är samma som 9800 serien blir jag bara så trött på dom, sammtidigt som dom inte vill ha dx10.1 egentligen bara för att dom har problem me å få deras produkter till å funka bra me dx10.1.
nä nvidia har alldels för mycke makt! å de gynnar inte oss konsumenter.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk

dubbal ATI WTF!!!!

eller ett enkelt 4870 lär prestera bättre än mitt ultra i vilket fall så

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|