Geforce GTX 280 i SLI

Permalänk

Sluta snacka miljö, jag vet att många bäckar små...... Men grafikkort är fel bransh att börja hacka på. Självklart är det viktigt att alla företag strävar efter att tillverka så snåla produkter som möjligt men varför just grafikkorten ?

Om man nu tycker de där extra watten är så förödande skulle det vara bättre om man helt och hållet struntade i att använda datorn. Men en dator är ingenting som ligger högt upp på "dåligt för miljön" listan. Det är i så fall bättre om vi riktar in oss på rätt saker.

Kött från brasilien är ett bra exempel på saker vi ska bojkotta. De plöjer ner regnskog och de transporterar köttet med flyg. Att dricka köpevatten och läsk istället för kranvatten. Att köra så lite som möjligt, köpa miljövänliga bilar och samåka. Vi borde bara köpa mat vi äter och inte låta mat förfaras. Att flyga är väldigt miljökrävande, vi borde i högsta grad undvika att transportera/färdas med flyg.

Finns miljontals saker som man ska tänka på men det skulle vara onödigt om jag skrev upp allt här.

Men de största bovarna är de stora företagen som släpper ut enorma mängder utsläpp när de tillverkar våra flaskor, skor och leksaker.

Det bästa är om vi slutar överkonsumera har jag kommit fram till under tiden jag skrivit detta, alla miljöutsläpp är konsekvensen av vårat sätt att leva.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Miljön... är inte det något Al Gore och Aftonbladet hittat på för att tjäna pengar?

Amen!

Permalänk
Avstängd

Varför bryr ni er om hur mycket ström ett grafikkort drar? Kolla hur mycket en formel-1 bil drar i bensin..

Visa signatur

Fractal Define - Corsair VX 450W - Asus P5K P35 - Intel C2D E8200@4GHz - 2048DDR2 Corsair TwinX - Sapphire HD4850

Permalänk

asså, byt namn på tråden, för den handlar ju mer om miljön än om nvidias nya kort.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MINO7AURO
Varför bryr ni er om hur mycket ström ett grafikkort drar? Kolla hur mycket en formel-1 bil drar i bensin..

formal-1 kör inte på bensin! det är methanol.

Permalänk
Avstängd

miljötråd nr 1
ja tror inte det är någon lösning att förbruka mindre ström utan för att nå resultat måste man sluta upp med kolkraft

gräv upp åarna och bygg vattenkraft säger jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av napahlm
formal-1 kör inte på bensin! det är methanol.

formula 1 bilar körs inte på metanol utan på nått som kan "liknas" vid bensin, effekten ligger mellan 7-800hk å bränsle förbrukningen är ca 7-8liter/milen

champcar körs på metanol.

nu till grafikkort, är de nån som vet nått om nvidias kommande kort i 1000kr klassen?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Miljön... är inte det något Al Gore och Aftonbladet hittat på för att tjäna pengar?

nej det är inte det
flera djurarter håller på å dör ut tack vare klimatförändringar....isbjörnen får det oxå svårare nu pga att det finns färre isblock å vara på

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
nej det är inte det
flera djurarter håller på å dör ut tack vare klimatförändringar....isbjörnen får det oxå svårare nu pga att det finns färre isblock å vara på

Ironi

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tja, vet inte om miljödebatter platsar på SWEC. Då vi flesta trimmar våra datorer för mera prestanda. Om vi sket i prestandan kunde vi klara oss med ca150W nätagg.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som tycker GTX 280 i SLI är totalt ointressant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Är det bara jag som tycker GTX 280 i SLI är totalt ointressant?

Ja.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller att det är något som direkt angår mig iallfall.
Skulle aldrig betala 10k för grafikkort som dels sjunker i pris som en sten och när det dels verkar kommat ut betydligt mer prisvärda alternativ från AMD.
Fast skulle någon ge dessa kort gratis till mig så vore det ju en annan femma...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Är det bara jag som tycker GTX 280 i SLI är totalt ointressant?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Ja.

Nej.

Din avatar avslöjar dina gröna glasögon.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om nu dessa kort kommer in snart när kan man börja boka dom, eller måste man vänta tills dom kommer in?

Visa signatur

:D

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Om nu dessa kort kommer in snart när kan man börja boka dom, eller måste man vänta tills dom kommer in?

17 Juni är det ju sagt så innan dess kan du inte beställa tror jag i alla fall. Förhandsbokning finns nog inte på denna typen av produkter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
nej det är inte det
flera djurarter håller på å dör ut tack vare klimatförändringar....isbjörnen får det oxå svårare nu pga att det finns färre isblock å vara på

eller så får isbjörnarna skaffa kyl/frys!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

EVGA GTX 280 HC
http://www.evga.com/articles/415.asp

Vattenkyld och anpassad för 3-vägs SLI. Only for the rich, skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem

Ingen som kommit på det att man kan ha 1 kort, visst skittufft att ha 3 men den som inte har råd MÅSTE inte köpa 3st, självklart habegär, meeeen inte än.
Och tilverkarna säljer ju fler budgetkort om de har Superlösningar,
det finns de som köper Skoda fast man kan köpa Mercedes.
De 3st som har råd att skaffa det där i Sverige påverkar nog inte miljön så värst mycket, så Isbjörnen får nog skylla på Ngt annat.
Nee gör som mig dregla & var avundsjuk men klaga inte.

Fredarp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ScrewFearMe
nej det är inte det
flera djurarter håller på å dör ut tack vare klimatförändringar....isbjörnen får det oxå svårare nu pga att det finns färre isblock å vara på

Utsläppen är inte den ända anledningen för att våran planet blir varmare. Just nu håller jorden på att gå in i en rund cirkel runt solen istället för oval. Det bidrar till att våran planet blir varmare. Men den håller på att bli varmare fortare än normalt när detta händer. pga utsläpp.

Och när omloppet är fullt ovalt för jordens bana runt solen då är det istider på G!

Så intresseklubben kan anteckna!