Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Sata och Ubuntu

Jag har aldrig byggt en dator med Sata-diskar tidigare och har stött på problem. Jag har tre diskar varav två är tänkta att köras som RAID1 och den sista till systemet. Jag lyckas konfigurera RAIDen i bios men sen när jag ska installera Ubuntu så dyker det upp massa buffer I/O error. Moderkortet jag använder är GIGABYTE GA-73PVM-S2H S-775 MATX. Vad är det jag har missat för att det ska fungera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
@ Datorn
Registrerad
Jul 2005

Fakeraid funkar ofta dåligt i linux. Använd software-raid istället ( http://www.howtoforge.com/software-raid1-grub-boot-debian-etc... )

Svorak | Xmonad | ZSH | Vim
Intel DX58SO2 | Core i7 920 | 5*2GB 1333MHz DDR3 | XFX HD5850 | Gigabyte HD5770 | CM V8 | CM Silent Pro M 700W | CM ATCS 840

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Ursprungliga felet visade sig beror på en dålig cd-läsare. Men är det ändå att rekommendera mjukvaruraid framför fakeraid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Så verkar fallet vara om du inte har ett "riktigt" RAID kontrollerkort dvs inte ett kort för runt 500-1000kr.

Intel Core i7 8770k @ 4.8GHz | Asus Prime Z370-A | 16GB G.Skill DDR4 3200MHz | EVGA GeForce GTX 980ti SC+ | Supermicro Xeon-D 1528 | Asus MG279Q, Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tibro[ ] Strömstad [X]
Registrerad
Mar 2004

linux[kärnan] har dåligt stöd för raid, det kan ha ändrats på senare tid, men enligt en "rapport" som jag läste för 1-2 år sedan var det så..

så SoftRAID är det ända som riktigt fungerar...

inte äns om man har RAID kontrollkort kan man vara säker på att man inte behöver SoftRAID

[rätta mig om jag har del]

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix