Permalänk

Sjukintyg ?

Det är så att jag varit sjuk sen i måndags, och på torsdagen så ringde min härliga chef och krävde sjukintyg ifrån första dagen, (dvs ifrån mån)
Vilket inte gick att fixa på sjukan när jag var där i fredags, men fick receptbelagdmedicin emot öroninflamationen.

Nu till saken, dom kan väl inte neka mig sjuklön för att ha varit borta 5 dagar?
Har sjukanmält mig osv givetvis.

Det är ju knappast så att jag redan på måndagen visste att jag skulle få öroninflamation + feber o shit, så tänkte att jag kan väl lika gärna vara ledig ett par dagar i förväg.
Alt, att jag frivilligt gick och skaffade mig en öroninflamation fort som fan under torsdagen/fredagen bara för chefen ringde.

Läkaren skulle skicka hem en kopia på min journal, det måste ju kunna styrka rätt mycket.
Det står ju där att jag varit nere hos dom, + att man fick behandling.
Ja menar dom ger ju inte ut receptbelagd medicin om man inte har något, och dra på sig en öroninflamation med flit låter ju knappast logiskt.
+ att jag går fan hellre och jobbar än och sitter hemma 5 dagar, speciellt när det var skitfint väder fram tills onsdagen.

Hur ska man argumentera om de börjar jiddra?

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Din chef verkar vara otroligt sugen på att sänka arbetsmoralen. Finns det på din arbetsplats inget riktigt arbete att koncentrera sin energi på?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

http://www.lag-avtal.se/art/4607

Citat:

Enligt lagen kan alltså en arbetsgivare inte själv ställa krav på läkarintyg från första dagen som ett villkor för att betala sjuklön. En arbetsgivare som anser att det finns anledning att begära ett sådant intyg får vända sig till Försäkringskassan och begära ett beslut samt ange vilka särskilda skäl som kan motivera detta.

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Din chef verkar vara otroligt sugen på att sänka arbetsmoralen. Finns det på din arbetsplats inget riktigt arbete att koncentrera sin energi på?

Alltså chefen är okej, något mesig men de högre hönsen är på han hela tiden och det går ju såklart ut över oss arbetare.
Dom snålar på presis allt, som tex hörselkåpor vi ville ha såna med radio det fick vi inte, jag kollade upp prisskillnaden och den var hela 29kr. (vi är ca 16st på golvet)
Men det kunde inte företaget stå för.
Dom är så dumsnåla så man blir förbannad.

Obbe Du är kung, ska skriva ut det och slänga det till chefen kommer kännas så bra!

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju hoppas att Moderaterna inte vinner nästa val!

Visa signatur

- Icoarius ^^ -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icoarius
Ja man kan ju hoppas att Moderaterna inte vinner nästa val!

Yep, håller tummarna redan nu... att folk inte lär sig av det som hände förra gången, första karensdagen infördes redan då. men hey, stupid is stubid does

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Alltså chefen är okej, något mesig men de högre hönsen är på han hela tiden och det går ju såklart ut över oss arbetare.
Dom snålar på presis allt, som tex hörselkåpor vi ville ha såna med radio det fick vi inte, jag kollade upp prisskillnaden och den var hela 29kr. (vi är ca 16st på golvet)
Men det kunde inte företaget stå för.
Dom är så dumsnåla så man blir förbannad.

Fyfan verkar vara sådär på många företag. Jag själv jobbar som elektriker på ett RIKTIGT bra företag måste jag säga.

Jag jobbar ofta ihop med snickare/rörmokare och de kommer ut med sina rustaleksaker som kostar runt 300:-. Det händer fler än en gång att jag får låna ut mina prylar för att deras helt enkelt inte klarar det dom måste ha dom till. Dumsnålt så innihelvete, jag är så sjukt glad att jag faktiskt jobbar på ett företag som värnar om att de anställda ska trivas.

Ska man ha hörselskydd på sig varje dag kan dom väl för fan bjuda till lite o köpa ett par med bra radio på. Våra hörselskydd kostar runt 1300:- och utslaget på 10-15 år som man säkert har samma skydd är det inte många kronor per månad

Permalänk

Om du inte varit sjuk ofta och/eller länge är det oseriöst av din arbetsgivare att kräva sjukintyg från dag 1, orimligt hårda kontroller av arbetstagare är knappast gynnsamt för arbetsgivare.
Sen är förfrågan i sig orimlig, att begära sjukintyg fördaterade dagen för förfrågan är ohållbart.

Såvida din sjukdom inte följer något specifikt förlopp så kan sannolikt ingen läkare veta ditt hälsotillstånd på måndagen, därmed kan och bör dom inte skriva ett intyg som bygger på hypoteser och spekulationer.
Något vilken vettig arbetsgivare som helst bör inse, vill dom ha ett intyg från en viss dag så ska förfrågan göras innan eller på densamma.

Jag kan heller inte se att arbetsgivaren skulle kunna få rätt vid en prövning (om det nu skulle gå så långt), förvisso är rättssystemet inte alltid logiskt men det skulle nog kosta mer än det smakar att dra ett fall som detta inför arbetsdomstolen.
Även facket lär sannolikt vara på din sida i frågan, dvs. om du nu är medlem.
Men det bör knappast gå så långt så denna del är nog mer av akademiskt intresse.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinite Wisdom
Om du inte varit sjuk ofta och/eller länge är det oseriöst av din arbetsgivare att kräva sjukintyg från dag 1, orimligt hårda kontroller av arbetstagare är knappast gynnsamt för arbetsgivare.
Sen är förfrågan i sig orimlig, att begära sjukintyg fördaterade dagen för förfrågan är ohållbart.

Såvida din sjukdom inte följer något specifikt förlopp så kan sannolikt ingen läkare veta ditt hälsotillstånd på måndagen, därmed kan och bör dom inte skriva ett intyg som bygger på hypoteser och spekulationer.
Något vilken vettig arbetsgivare som helst bör inse, vill dom ha ett intyg från en viss dag så ska förfrågan göras innan eller på densamma.

Jag kan heller inte se att arbetsgivaren skulle kunna få rätt vid en prövning (om det nu skulle gå så långt), förvisso är rättssystemet inte alltid logiskt men det skulle nog kosta mer än det smakar att dra ett fall som detta inför arbetsdomstolen.
Även facket lär sannolikt vara på din sida i frågan, dvs. om du nu är medlem.
Men det bör knappast gå så långt så denna del är nog mer av akademiskt intresse.

Jo presis, men ska skriva ut den artikeln och ge till chefen.
Ska även kräva ersättning för en annan vecka då jag var sjuk förra året, (5 dagar) och fick ingen ersättning för det alls pga av att jag inte hade sjukintyg, ska dra upp det med.

Jag är medlem i facket, så ska ringa dom med.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Yep, håller tummarna redan nu... att folk inte lär sig av det som hände förra gången, första karensdagen infördes redan då. men hey, stupid is stubid does

Karensdagen ingick väl i det krispaket som förhandlades fram med Socialdemokraterna (som f.ö. haft gott om tid på sig att avskaffa den om de så velat), så då kan ni inte rösta på dem heller?

Sossarna är tydligen inte främmande för karensdagar i andra försäkringar heller.

http://www.expressen.se/1.511379

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Karensdagen ingick väl i det krispaket som förhandlades fram med Socialdemokraterna (som f.ö. haft gott om tid på sig att avskaffa den om de så velat), så då kan ni inte rösta på dem heller?

Sossarna är tydligen inte främmande för karensdagar i andra försäkringar heller.

http://www.expressen.se/1.511379

Jo fast första karrensdagen är ju jäkligt bra, mindre folk som stannar hemma en dag då och då för småsaker, är man sjuk så är man det (ibland tar det extra tid för mig att tänka rätt)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.