Permalänk
Medlem

Zalman Z-MACHINE GT1000

Hej!

Tittar just nu runt på chassin för ett ev kommande datorbygge. Ett av de chassin som har fångat mitt intresse är Zalman Z-MACHINE GT1000.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342369

Nån av herrarna här inne som har någon erfarenhet av detta chassi? Hur står det sig mot ColerMaster Cosmos bland annat? Finns det några andra tänkvärda i detta storleks/pris- skikt?

Är på jakt efter ett stort rymligt chassi för att slippa byta när grafikkorten väl är 3 meter långa.

Tacksam för synpunkter!

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Z-MACHINE chassit är pengarna i sjön om man ser till kylning/funktion då Cosmos 1000 & S, Antec P190 mfl större chassin är mkt mkt billigare och något större skulle jag tro (P190 har överlägset bäst kylning + 1200w nätagg följer med).

Det enda som talar för Z-MACHINE är hur den är byggd, det är pure alu och den är tjock i plåt vilket gör den väldigt bastant och extremt dyr, byggkvalitén är extremt hög men utöver det så är det är det upp till var och en om det är värt 3000kr

Permalänk
Medlem

Ja den är ju gjord i 5mm alu och det är inte direkt gratis.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag har förstått det som att P190 har två stycken nättagg som driver olika saker, är inte detta väldigt onödigt och blir det inte bara mer ljud av det hela? De nättaggen är dessutom utan modular kablar(?) så det ser ut som en jäkla röra.

Frågan är om Zalman räknas som ett stor chassi eller ej? Kan det bli svårt o få plats med grafikkort modell större?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nejdå nätaggen i mitt p190 är typ halv-modulära, alla pci-e, och aux kablar sitter fast men alla molex är borttagbara. Det låter inte mycket heller, nätaggsfläktarna hörs ingenting och jag använder bara 200mm fläkten som är tyst som en mus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Jag har förstått det som att P190 har två stycken nättagg som driver olika saker, är inte detta väldigt onödigt och blir det inte bara mer ljud av det hela? De nättaggen är dessutom utan modular kablar(?) så det ser ut som en jäkla röra.

Frågan är om Zalman räknas som ett stor chassi eller ej? Kan det bli svårt o få plats med grafikkort modell större?

Ja enligt bilder så verkar det vara i mellanklassen storleksmässigt, P190 och Cosmos (tror jag) käkar eATX kort dvs moderkort som är ett par cm bredare än vanliga ATX och slukar därför också alla grafikkort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
http://www.3dgameman.com/content/view/9682/48/

Jo den har jag sett.

Det här är ett lösryckt påstående och jag vet inte alls om det stämmer, någon här med ett P190?

Quote:
The current set up means that you could have two 8800 Ultras installed, which pull around 200W a piece. That 400W already used of the 650W power supply, leaving 250W for your motherboard/CPU. While this will be enough, it makes no sense to have a 550W connected to a maximum of four 5.25” drives, six HDD’s and the case fans. That’ll be around 50W at the very best. Why not have 2 PCI-e connectors on each power supply? You could easily end up with a scenario where one power supply is critically overloaded while the second is barely doing anything. Fortunately, they have added the modular connectivity on the 550W PSU which means that in the future Antec could easily sell PCI-e cables to be used with the power supply removing this issue and balancing the load.

Och om nån med en Zalman tittar förbi och ger en synpunkt så hade det varit toppen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kablarna som går till moderkortet och pci-e kablarna sitter inte på samma agg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väcker till liv denna gamla tråd med en fråga. Någon som vet om Zalmans chassi slukar de störta moderkorten och alla nya grafikkort?

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Nej det slutar inte de största moderkorten, men alla grafikkorten som finns i dagsläget. Vet inte hur pass stora nästa generation graffar blir dock!

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Chokla: Tack för svaret!

Men ett Asus P6T Deluxe med en Noctuafläkt på processorn samt ett 4870X2 borde fungera?

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro