Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag tror faktiskt det är drivrutinsfel på det här kortet. Det kan inte prestera så dåligt i SLI.

Men jag är glad nu ska vi få se på ATI

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Krossar definitivt inte 9800GTX men jag tycker än så länge det ser ut att prestera bättre per watt.

Domifuling: Funkar inte för vem? Glöm inte bort att de flesta korten som säljs ingår i märkesdatorer vars köpare inte har en aning om hur det ligger till. 8800GTX var sämre än 7950X2 i början och betydligt dyrare men det hindrade inte 8800GTX från att sälja bra.

Enligt testet ligger det lika på 50% och 10% snabbare på 50%. Då kortet ifråga är ett budgetkort till lägre pris så anser jag att det krossar. Många av 10% tester är viktiga där fps verkligen behövs. Totalt ca 5% snabbare. Det ska även kunna överklocka brutalt. Detta gäller betadrivrutiener vs slipade nvidiadrivrutiner.

Men kan man lita på fransmän...?

4850 199$
9800GTX 299$ = krossa

Edit: he he Nvidia sänkte visst 9800GTX till 199$. War! Grymt fina tider att vara konsument.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

9800gx2 is the shit... haha tur man köpte sej ett sånt.

Permalänk

8800GTX is the shit

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem

8800GT is the shit! Om man kollar på pris/prestanda

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Avstängd

5100kr för ett gtx 280 är på tok för högt för den prestandan!

runt 3k visst men över det nej tack.

Permalänk
Medlem

1920x1200 very high Crysis och 30fps ? det där är ju bedrövligt.. men såklart som alltid me dyra grafikkort för 5000kr så ska man köra trippel sli för att komma över 30fps.. helt löjligt.

Permalänk

men är det många som lirar i 1920x1200? eller är det en minoritet?

för mig duger 1680x1050 inte för att jag kan få högre men det räcker.

så frågan är hur 260´n presterar i 1680x1050? eller ska man försöka sig på 9800GX2 om man ska behålla Nvidia

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

gtx280 är faktiskt bra men inte prisvärt och inte i min smak (gillar inte stora varma saker).
Känns skönt att det är så låga priser nu, tack vare konkurrensen

Blir väl ett 4870 senare ngn gång.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Nästan alla nya kort har barnsjukdomar och en del problem med kombabilitet samt drivrutins strul. Eftre någon månad eller så brukar dock förbättrade drivar dyka upp som rättar till diverse stökigheter.

Jag tyckte prestandan vart precis som man brukar se från NVIDIA när dom släpper en ny generation. De vart bara GeForce 8800 serien som hade sitt enorma lyft i prestanda jämfört med tidigare generations skiften. De tror jag kommer ta lång tid att göra om.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thelvin0
Det som är bäst för oss konsumenter är ju att ati nu lyckas med sina kort när de har chansen.

Har förövrigt svårt att kalla GTX280 för en flopp, kolla på company of heroes 1680x1050.

GTX280 - 106
3870 - 47

Visst vet vi inte vad 4870 går för men det är en stor skillnad på "singelkorten".

Du läste också att 3870 korten som var inkluderade i testet är resultaten från gamla tester?
Korten hade ju redan skickats tillbaks och gick ej att testa med senaste catalyst.
Visst, kanske inte kommer upp till samma fps som nVidias kort men kanske skulle fungera något bättre.

Skulle gärna vilja se några tester med hl2 eller så, bara för att se hur ATis kort skulle prestera där.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd

Håller ni på sweclockers inte reda på datumet. man får bara skämta den 1 april.

Nvidia har verkligen misslyckats denna gången.

Visst, man kanske får 15-20% bättre prestanda med bättre drivrutiner(inte troligt, men möjligt) men i mina ögon skulle kortet ändå kunna vara ett praktikal joke från Nvidia.

Tycker synd om dom som redan köpt detta kort, hoppas ni har öppet köp och att ni öppnat lådan försiktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
men är det många som lirar i 1920x1200? eller är det en minoritet?

för mig duger 1680x1050 inte för att jag kan få högre men det räcker.

så frågan är hur 260´n presterar i 1680x1050? eller ska man försöka sig på 9800GX2 om man ska behålla Nvidia

Tja jag har lust att köpa en 24" skärm och gärna 1 kort som kan prestera bra i spel men säg mig köper man ett dyrt grafikkort för att spela i 1280x1024 ? dom är ju gjorde för uber upplösningar..

Permalänk
Avstängd

Snacka om skit,det blir helt klart ett ATI 4850 nu och ett 4870 senare så kan man ju köra crossfire också:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

ett av skälen att gtx280 är sämre än gx2 är pga en sak som ni inte nämner i testet, ett gx2 kort får mer shaders än gtx 280 totallt vilket gör att det får svårt att få samma prestanda. Om man dock tar hänsyn till detta är gtx280 ett jädrigt bra kort.

Permalänk
Medlem

kan nvidia investerat i elbolag?

Permalänk
Medlem

Nvidia har totalt misslyckats. Inte bara är GTX280 dålig på egentligen allting i förhållande mot tidigare modeller utan Nvidia stannar inte där utan gör produkten HELT onödig genom att sänka priserna på 9800GTX. Det är starka tag...

Förvirrar Nvidia inte kunderna genom namnet så är det väl över produkten i sig självt istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundberg_90
8800GTX is the shit

Tycker iofs 8800GT is the shit men smaken är som baken

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

visst gtx 280 var inget prestanda monster...eller?
för ett singel kort så sopar det mattan ur allt vi sett tidigare... och om nu ATI's 4xxxX2 presterar bättre så tvingar dom ju Nvidia att göra en dubbel macka av detta monster...om inte ATI har någon "magiskt" i bakfickan så kommer Nvidia att leka med ATI ...iaf i prestanda segmentet

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
visst gtx 280 var inget prestanda monster...eller?
för ett singel kort så sopar det mattan ur allt vi sett tidigare... och om nu ATI's 4xxxX2 presterar bättre så tvingar dom ju Nvidia att göra en dubbel macka av detta monster...om inte ATI har någon "magiskt" i bakfickan så kommer Nvidia att leka med ATI ...iaf i prestanda segmentet

Single-Kort eller inte, den presterar sämre än billigare produkter, som även drar mindre ström. Alltså en mycket icke-slagkraftig produkt. Börja inte ge den massa credit för den bara kör på en krets, det gör ju inte produkten bättre för det.

8800GT i SLI presterar trots allt bättre än en GTX280.
2400kr mot 5500-6400kr.

En totalt misslyckad produkt, ändå in i ryggraden.

Permalänk
Medlem

för den som har pengar har iget emot detta kort (pengar = Extreme graphics)

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

Epic Fail!

Permalänk
Medlem

ett 4850 e bättre än 9800GTX www.guru3d.com kolla in testet i dem flesta spelen så vinner 4850 typ Grid , Crysis

Visa signatur

5820k 4.6ghz (1.26v) // 980TI // 16GB DDR4 // 500 SSD SAMSUNG // CHASSI FD R5 // 850 W CORSAIR RMX

Permalänk
Medlem

Legendary : [Geforce GTX 280]

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

något som definitivt talar för detta kort är att det är relativt strömsnålt när det idlar det motiverar dock inte mördarpriset

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

GTX 280 hade varit bra om den tillverkats med 55nm teknik. Då skulle den vara både billigare och sluka mindre ström.

I dagsläget är den dock för dyr som många har sagt och vad är poängen att köpa GTX 280 som presterar sämre än billigare produkter?

Däremot är det lite orättvisst när man jämför med kort med 2st GPU:s om man nu bortser från priset.

Drivrutinerna lär säkert också mogna lite mer och ge bättre prestanda men det gäller så klart också AMD:s kort.

Jag tror faktiskt att GTX260 och GTX 280 kan bli rätt bra produkter när de släpps med 55nm samt får sig lägre prislapp. Är också övertygat om att GTX 280 X2 lär släppas senare för att konkurrera med 4870 X2.

Så det är bara ta AMD:s kort när de släpps eller vänta på 55nm versioner av Nvidias kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
något som definitivt talar för detta kort är att det är relativt strömsnålt när det idlar det motiverar dock inte mördarpriset

något som starkt talar emot detta kort är att det är extremt strömslukande och sjukt varmt, men det är ju också något som kännetecknar nVidia numera

dessutom kan man nästan få två hd3870x2 för priset av ett 280GTX, och hd3870x2 i CF klår ju ett 280GTX med god marginal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Jag tror faktiskt att GTX260 och GTX 280 kan bli rätt bra produkter när de släpps med 55nm samt får sig lägre prislapp. Är också övertygat om att GTX 280 X2 lär släppas senare för att konkurrera med 4870 X2.

nVidia har ju gått ut och sagt att de inte tror på multiple cores för grafikkort utan anser att en snabbare core är bättre framför flera som går mer långsamt.
Enda anledningen till att de skulle göra något sådant vore om det visar sig att AMD har rätt och nVidia fel.
Det återstår att se - men att döma av deras senaste utlåtanden pekar det inte mot ett GTX 280x2

Ser ingen anledning för någon att köpa detta kort, oavsett vad man tänker ta sig för så finns det ett bättre alternativ, och snackar man pris per prestanda är GTX280 den största förloraren på länge

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Första testet av 4850 jag hittat, vet inget om hur pålitligt det är. Men stämmer det så krossar 4850 9800GTX... Nvidia dräparkorten. Det skulle innebära att 4870 går upp mot GTX280 moahahahaa.

Ati har verkligen fixat Antialisingen, det är här kortet dominerar. (och vem fan spelar utan AA i fethög fps?)

http://www.hardware.fr/articles/724-1/preview-ati-radeon-hd-4...

Man blir varm i hela magen, hoppas det stämmer. Go Ati!

Så, försökte skriva detta innan men något blev väl fel.
AA har aldrig varit något problem, titta på de äldre korten i det testet, bättre på AA än nVidia även de. Att AA-prestandan skulle varit dålig på ATi är en myt, det är AF som presterat dåligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Däremot är det lite orättvisst när man jämför med kort med 2st GPU:s om man nu bortser från priset.

Nej, inte alls orättvist. AMD har valt att fördela sina beräkningsenheter på 2 chip eftersom det har så många fördelar. nVidia har valt att ha alla sin på ett chip. Då kan du ju lika gärna säga att det är orättvist att nVidia har fler Texturprocessorer.

Det är två olika filosofier att nå prestandan. Du kan inte jämföra 2 top of the line bilar, en från USA och en från Japan, och sedan säga att det är orättvist för att amerikanaren har större motor eller att japanaren har fler Turboaggregat. Företagen har gjort val själva.

Permalänk

Nej, nu ser det allvarligt ut som om det blir Ati i min uppgradering!! Saknar Ati´s drivrutiner något vansinnigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
8800GT is the shit! Om man kollar på pris/prestanda

Stämde för några dagar sedan innan HD4850 fanns tillgängligt

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.