Trådlöst nätverkskort till bärbar sökes!

Permalänk

Trådlöst nätverkskort till bärbar sökes!

Går i tanka på bärbar dator, tänkte skaffa en zepto. Deras eget kort betvivlar jag fungerar bra i linux och Intel 4965AGN ska tydligen inte fungera så bra heller, dessutom ska de ha mycket pengar för det.

Så jag undrar vad det finns för externa alternativ, helst Express Card, annars USB. Jag är inte så extremt haj på linux, så plug-and-play-alternativ uppskattas!

Permalänk
Medlem

Båda nätverkskorten ska funka i linux, det billigare tror jag kräver lite jobb.

Hur kul är det med ett externt nätverkskort i en laptop?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Vart har du hört att Intel 4965AGN inte skulle fungera bra? Det är ju ett av de bäst stödda korten till Linux, och Intel har ju t.om. släppt open source-drivrutiner till det. Mycket bättre än så blir det knappt. Det borde fungera automagiskt i Linux-distributioner som Ubuntu och liknande.

Däremot så lär det bli lite pill med Zeptos eget kort. Det gamla de hade var inte så svårt att få igång, men de har ju nu bytt till ett annat kort verkar det. Men jag tyckte jag läste någonstans att det skulle gå att gå igång på något sätt. Men Intels kort är i alla fall att föredra om man vill slippa strul.

Permalänk
Medlem

har intel 4965 och kan säga att det fungerar ganska bra prestanda mässigt. Men de har ett stort problem med värmeutvecklingen med linux drivarna.
Kortet fungerar direkt efter att ha installerat te,x ubuntu. men blir varmt som satan som sagt. Skulle försöka installare drivare via ndiswrapper ifall det gör så att man kommer undan värmeutvecklingen.

Annat kort kan vara att föredra tills värmeproblemet är fixat.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Varför inte byta det interna istället? Zepto har ingen blacklist för mini-card.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Varför inte byta det interna istället? Zepto har ingen blacklist för mini-card.

Är det alltså Mini-PCI(Express) vi talar om nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Är det alltså Mini-PCI(Express) vi talar om nu?

"PCI Express Mini Card" är den fullständiga benämningen om jag var otydlig.

Permalänk
Medlem

Men nu ska vi ha svar tycker jag! Atheros kort pratas det mycket gott om i linuxsamanhang.

Byter gjärna ut mitt 4965 om atheros är bättre. Stör mig rejält på värmeutvecklingen!

Verkade bli ganska mycket bättre med ndiswrapper.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Gigabytes olika Atheros baserade moduler fungerar bra, du kan hitta dom på Ebay.

Permalänk
Medlem

Blir 4965AGN varmt i linux? Det har jag inte märkt. Är du säker på att det inte är något annat som blir varmt? Du kanske har ett grafikkort i datorn som blir varmt?

Jag kan iaf rekommendera det kortet för användning i linux. I Ubuntu hittades det direkt och prestandan är utmärkt. Har iofs inte testat 802.11n än, men det ska nog inte vara några problem det heller.
Man kan även använda kortet med aircrack-ng efter man har patchat och kompilerat om drivrutinerna för kortet om man vill det.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Ända problemet jag har haft under ubuntu med kortet var skolans nätverk som jag inte kunde ansluta till innan de bytte någon standard.

Sitter vad jag vet bara wifikort under "handstödet" på laptoppen. Och det finns andra som påstås ha problem med värmen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Mitt sitter också under "handstödet". Nu vid närmare inspektion så känner jag faktiskt att det är lite varmt där, men det har aldrig blivit så varmt att det har blivit obehagligt iaf.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Kanske blir lite värre i min thighta 12"are. Men testa med ndiswrapper och du kommer märka att det blir svalare ska du se :). Blev riktigt obehagligt varmt förut.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT