Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Eftersom jag, återigen, kommer göra bankärenden mm så vill jag vara på den säkra sidan. Behöver jag förtydliga mig ännu mer?

Använder du anti-virus på mac?

Permalänk
Medlem

Ok, då avslutar vi denna tråd med att säga,
Nej du behöver inget antivirus och behöver inte oroa dig för 5 öre

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Men om man kör en del windowsprogram via wine då?
Då skulle man väl kunna drabbas av "windows-virus"?
Ska man då även installera antivirus via wine?

Att köra wine på linux, är det som att vara bisexuell tjej utan kondomer?

Permalänk
Medlem

Man måste försöka prioritera lite vad man ska oroa sig för här i världen utifrån riskfaktorn. Om man skulle oroa sig för allt med lika liten risk som att bli infekterad av skadlig kod på linux plus att någon hijackar ens VISA-kort (bankkontot behöver du inte oroa dig över om du har en vettig bank), ja då skulle man nog inte få mycket gjort alls. Jag är tveksam till att det ens finns några dokumenterade fall.

Du är nog t.ex. betydligt säkrare om du regelbundet kollar loggar osv för att hitta spår efter folk som har använt sig av någon bugg i nåt program för att få tillgång till din dator (då är det iofs förmodligen redan för sent när du upptäcker det)...

Och jag tror att risken är betydligt större än mitt föregående exempel att någon lyckas få in ett program i ditt operativsystems main repository som öppnar vägen för folk att få tillgång till din dator så du borde inspektera all kod du installerar innan du ens börjar fundera på att kolla loggar...

Och risken blir mångfald större om du börjar använda tredjepartsrepositoryn...

Have I made myself clear enough?

Permalänk
Medlem

Sälj datorn och köp en skrivmaskin, problem solved.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Men om man kör en del windowsprogram via wine då?
Då skulle man väl kunna drabbas av "windows-virus"?
Ska man då även installera antivirus via wine?

Att köra wine på linux, är det som att vara bisexuell tjej utan kondomer?

Allt beror på vad man klickar ner sig i för junk....

Wine mappen blir totalt nedsmittad nuförtiden.

Med minimal kunskap om crack, p-rullstrick, sunkiga p2p nätverk så minimerar man risken.

Ubuntu har en utmärkt säkerhetstråd som rekommenderas: (lika för alla distar)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=765696

Jag ser ingen anledning att ha skydd mot skadlig kod i Linux men
man ska ju inte ta med sig Windowsbeteenden som att köra som root, klicka
på vad som helst...etc mm

"okända" repon är ett ny fara där det bla sprids rootkits nuförtiden.

Det största hotet mot Linux är säkerhetshål i mjukvara men sköter man sina uppdateringar
så är det också ett minimalt problem.

Om det går åt pipsvängern så har bla AVG en Linuxversion eller om man kör ClamAV som finns i alla repon. Kör man en mailserver kan det vara en välgärning för att skydda Windowsanvändare mot för mycket "junk". (se länken för fler alternativ)

"Nema problema"...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Sluta bråka!

Lånar lite: Behöver man bra brandvägg i linux om man sitter bakom en hårdvarubrandvägg via router då?
Isåfall vilket?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Annars finns avg till linux.

Permalänk
Medlem

jag kör en virus skann lite då och då[ClamAV], men det är bara för syns skull, så att jag inte infekterar andra dvs...
annars är det onödigt...

kör man en smb server kan det ara en annan femma, då kan man göra så att alla filer som skickas till servern kontrolleras a clamav.. så att inte alla windows användare får virus..

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
antivirus-mjukvara till GNU/Linux är som kondomer för lesbiska tjejer.

Permalänk
Avstängd

Frågan var om det finns virus till Linux och om så var fallet, finns det antivirusprogram. Svaren på frågan var ju ja så tråden har nu gjort sitt. Att ni tycker att det är onödigt med antivirusprogram får stå för er, åsikter om det är nödvändigt eller inte efterfrågades inte.

Permalänk
Medlem

Virus i samma betydelse som virus i windows/mac behöver du inte oroa dig för om du har lite vett, det är snarare säkerhetsluckor och buggar du behöver oroa dig för, kör de senaste och mest tillförlitliga programmen så klarar du dig utan något extra. Det är nästintill omöjligt att du infekteras om du inte själv väljer att installera viruset eller att det finns någon stor säkerhetslucka i något program du använder.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
...om du inte själv väljer att installera viruset...

Det är det väl ganska många som gör i windows också?

Fast man får väl räkna in en medel-linuxanvändare har lite högre kunskap än en medel-windowsanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Är det Captain Obvious som är i farten? Jag vet att PC står för Personal Computer. Dock brukar man säga PC- respektive Mac-användare.
*sigh*

Vilket inte säger något om vad det är för dator eller vilken mjukvara du har på den.
Bara löjligt o hålla på sådär...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
En PC är en hemdator. En PC kan vara en Mac med Mac OS X eller Windows, likväl som att det kan vara en dator från Dell med Linux.

Nooooooooooooooooooooooo........

PC betydde från början vad du menar med hemdator (Personal Computer).

MEN:
Sedan IBM lanserade sin IBM-PC 1981,
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Personal_Computer

så har PC varit ett Trademark till IBM. Och vad man idag menar med PC är IBM-PC-Compatible.
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PC_compatible

Alltså en dator som är kompatibel med en IBM PC. I den kategorin faller inte en Mac, då det inte finns något BIOS. Dit hör inte heller en Sparc maskin från Sun Microsystems.

För att förtydliga:

PC = En x86-kompatibel (x86, x86_64) dator med BIOS.

Mac = En Apple-tillverkad hemdator.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Nooooooooooooooooooooooo........

PC betydde från början vad du menar med hemdator (Personal Computer).

MEN:
Sedan IBM lanserade sin IBM-PC 1981,
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Personal_Computer

så har PC varit ett Trademark till IBM. Och vad man idag menar med PC är IBM-PC-Compatible.
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PC_compatible

Alltså en dator som är kompatibel med en IBM PC. I den kategorin faller inte en Mac, då det inte finns något BIOS. Dit hör inte heller en Sparc maskin från Sun Microsystems.

För att förtydliga:

PC = En x86-kompatibel (x86, x86_64) dator med BIOS.

Mac = En Apple-tillverkad hemdator.

Så det kommer inte heta PC när man frångår BIOS vilket man diskuterat ett bra tag?

Permalänk
Medlem

Om du skickar mycket mail eller byter mycket filer med vänner så kan det vara ganska vettigt att ha ett anti-virus program även för Linux. Du blir visserligen inte drabbad själv men du riskerar att skicka virus vidare till andra.

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Så det kommer inte heta PC när man frångår BIOS vilket man diskuterat ett bra tag?

Bra fråga. Vad det än kommer heta, så kommer det säkert kallas PC. Precis som Mac kallas PC.

Men vad vet jag.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Bra fråga. Vad det än kommer heta, så kommer det säkert kallas PC. Precis som Mac kallas PC.

Men vad vet jag.

Mac kallas (oftast) inte PC.

Man säger PC eller Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin

PC = En x86-kompatibel (x86, x86_64) dator med BIOS.

Mac = En Apple-tillverkad hemdator.

Vad blir det om jag har en x86 burk med EFI? eller med bios emulation (som macarna har?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Man säger PC eller Mac.

Talar du för dig själv?

Jag säger PC om både IBM-kompatibla maskiner och Applemaskiner.

Permalänk
Medlem

ok, börjar vi inte gå lite of topic här?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Vad blir det om jag har en x86 burk med EFI? eller med bios emulation (som macarna har?)

Hehe, ja då börjar det bli krångligt det hela

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Sen så finns det kondomer för lesbisk/oralsex.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Talar du för dig själv?

Jag säger PC om både IBM-kompatibla maskiner och Applemaskiner.

Mig och majoriteten av alla andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Mig och majoriteten av alla andra.

Källa?

Permalänk
Medlem

Oavsett vad som är en PC eller inte så bör man undvika begreppet.
på server sidan säger man ju nu mera X86-serverar vilket är en mycket bättre beteckning

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Källa?

Tönta dig inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Oavsett vad som är en PC eller inte så bör man undvika begreppet.
på server sidan säger man ju nu mera X86-serverar vilket är en mycket bättre beteckning

Vad ska man säga åt vanliga datorer då? X86:or kanske bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Tönta dig inte.

När du blir äldre kanske du kommer förstå att allt inte bara kretsar runt dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Att kalla "vanliga PCs" för x86:or kanske inte heller är nån bra idé eftersom alla Macar sen 2006 har precis lika mycket x86 som vilken hemdator som helst.

Tråden har spårat ur totalt, så: *låst* (inte en dag för tidigt heller)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200