Radeon HD 4870 försenad – igen

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt med förseningar, men de tar iallafall några intressanta iniativ med sina nya produkter.

Jag tror ändå inte AMD sitter i en obekväm sits gällandes konkurrens mot Nvidias nya kort, då GTX260/280 knappast lär sälja mer en ett dussin eller två om det finns något hopp för människan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Skit också , nu blir det ett 280 eller 9800GX2 istället.

Stackars dig som inte kan vänta 2veckor till utan måste ha det värsta.. jag lider verkligen med dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CGI
Jag är rädd att det bara blir de tre sista grejerna där och inte någon markant skillnad... Nvidia undvek ju GDDR5 av just dessa anledningar. GDDR5 är fortfarande för dyra och för svåra att få tag på. Det ska bli intressant att se vad dessa kort kan göra, men det känns som ATI ännu en gång skjutit sig själva i foten...

Hehe du har nog missat en del... Det var inte nvidia som undvek GDDR5, de kämpade friskt för att få tillgång till dem precis som med GDDR4 men fick det inte...
Visst det är tråkigt att kortet försenas men jag ser hellre en lansering där korten finns (i större kvantiteter) i butikerna.
Större kvantiteter -> flera som säljer -> mera konkurrens -> bättre för oss konsumenter.

Med tanke på RV770 och R700 prestanda så känns det absolut lönt att vänta. 4850 i CF ska ju vara ett riktigt bra val i förhållande till G200 serien enligt de som känt på korten, även om det inte talas om några exakta siffror, just pga att korten inte är lanserade än.

Permalänk
Medlem

Från den positiva sidan;
Mer tid att utveckla drivrutinerna nu. Kommer bli bättre resultat på fler recensioner

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Skit också , nu blir det ett 280 eller 9800GX2 istället.

Kan du inte vänta 2 veckor? Köp 2 st 4850 så får du mer än om du slänger pengarna på något så onödigt som ett 280

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag gillar att vissa väljer att skylla på ATI för förseningen när det sägs vara problem med leverans av GDDR5-minnen. Min gissning är att ATI sätter ett release-datum med viss information på hand åtminstone, alltså har de fått uppgifter att de ska kunna producera GPU:er i tillräcklig mängd samtidigt som de givetvis fått uppgifter från underleverantörer såsom minnestillverkare att de ska kunna leverera till utsatt datum. När en underleverantör sviker så att ATI tvingas skjuta på lanseringsdatumet så tycker jag bara det är löjligt att klandra ATI. Visst är det tråkigt att man får vänta på 4870, jag hade nog till och med gärna sett en pappers-release tillsammans med 4850 med reserverat datum för leveranstider, så att hårdvarusidor åtminstone får chansen att jämföra dem.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv och hoppas på en fet test där man verkligen jämför ex.
GTX280
GTX260
Samt dessa i 2 mode SLI

Vs.

HD4870
HD4850
Samt dessa i Crossfire..

längtar...

Någon som har tips på bra system byggar trådar i detta forum..?
Inte bara grafikkort tweaks, utan bästa matchningar mobos och minnen mm. kom gärna med tips.

Permalänk
Medlem

Aj, det här bådar inte gott. Det låter som samma visa som inför HD2900XT, som också blev försenad. När den väl släpptes så insåg man, kanske inte direkt, men efter ett tag varför den blev försenad.

Jag tror de har liknande problem nu. Tyvärr.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

De borde väll kunna lansera även om det är en bristvara, först till kvarn så att säga. Undrar varför de väljer att skjuta upp det

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
De borde väll kunna lansera även om det är en bristvara, först till kvarn så att säga. Undrar varför de väljer att skjuta upp det

För att alla återförsäljare vill ha sina kort samtidigt. Hur glad tror du att datorbutiken skulle bli om komplett fick 500 kort nu medan de får vänta till Juli? Skulle de skicka ordrar som inte är kompletta (dvs 250 kort till en åf som vill ha 500) blir frakten dyrare och allt pappersarbete ska göras 2 ggr.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Jag gillar att vissa väljer att skylla på ATI för förseningen när det sägs vara problem med leverans av GDDR5-minnen. Min gissning är att ATI sätter ett release-datum med viss information på hand åtminstone, alltså har de fått uppgifter att de ska kunna producera GPU:er i tillräcklig mängd samtidigt som de givetvis fått uppgifter från underleverantörer såsom minnestillverkare att de ska kunna leverera till utsatt datum. När en underleverantör sviker så att ATI tvingas skjuta på lanseringsdatumet så tycker jag bara det är löjligt att klandra ATI. Visst är det tråkigt att man får vänta på 4870, jag hade nog till och med gärna sett en pappers-release tillsammans med 4850 med reserverat datum för leveranstider, så att hårdvarusidor åtminstone får chansen att jämföra dem.

Det är såklart att det är ATIs fel, de visste redan från börjar att det var brist på GDDR5, de har vetat i flera veckor att de inte skulle kunna leverera grafikkorten 17 juni.

Permalänk
Medlem

Så går det om man inte har planerat sina produkter typ.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Djävla gnällande på en del, ut i naturen i stället

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Så går det om man inte har planerat sina produkter typ.

joelh har talat

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

Fan vad tråkigt, hade hoppats att det skulle lanseras nu så man kunde köpa det lite senare när det sjunkit lite i pris Blir till att köpa på release då ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
GTX280 har väl inga värmeproblem?

HD4850 däremot, där snackar vi varma kort.

uhm, varför tror du 4850 kommer bli väldigt varmt? och det låter som om du säger att det är varmare än GTX280 också. Motivera please.

Lite synd att 4870 blir försenat, eller dem kanske vill tweaka det lite till i hemlighet ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
joelh har talat

Hahah:)

Mmm tråkigt med förseningar.. Men för er som missat så har en medlem här på sweclockers faktiskt fått ett radeon 4850 redan!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Den som väntar på ngt gott....

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=290626

4850 i CF, ser ut att funka rätt bra.

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

4850 i CF Funkar mer än rätt bra, sj e jag så sugen på dem... men jag har redan bestämt mig för 4870 + x2 i cfx. hoppas på extrem prestandar.

Permalänk
Medlem

!!!

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Aj, det här bådar inte gott. Det låter som samma visa som inför HD2900XT, som också blev försenad. När den väl släpptes så insåg man, kanske inte direkt, men efter ett tag varför den blev försenad.

Jag tror de har liknande problem nu. Tyvärr.

Hur kan du komma till den slutsatsen? Kärnan är den samma i 4870 som i 4850 och med tanke på att 4850 redan börjat säljas kan vi ju slå fast att det inte handlar om kretsen i sig (vilket var fallet med R600/HD2900XT) utan just som det sägs i artikeln bristen på GDDR5 minne.

Permalänk
Medlem

hmm, jag trodde att HD4870 redan förut var planerat till slutet av Juli ?
Eller var det x2 kortet som skulle komma då ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

den som väntar på nåt gott väntar alltid på ati?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

ahh blir väl och köra mit nuvarande 3870 med ett 4870 x2 när det kommer så man iaf får sig en 3 GPU:s Längtar

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Om du köper ett gtx280 så kan du grilla och sitta vid datorn samtidigt.

Hahaha den var bra

Permalänk

ATI måste ju ha NÅGRA klara kort...?

Kan dom inte vara så snälla att skicka ut dessa till seriösa testsidor så min fruktansvärda nyfikenhet kan stillas!?

Permalänk
Medlem

Jo, de borde ju leverera lite testkort iallfall. Det torde ju sabba lite för Nvidias lansering av sina nya kort och gynna AMD själva.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Förmodligen (förhoppningsvis) så lanseras 4870 samtidigt som 4850 men kommer att vara tillgänglig först ~8juli...så man kan ju hoppas att alla tillverkare skickar ut sina 4870 såfort de kan

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Hur kan du komma till den slutsatsen? Kärnan är den samma i 4870 som i 4850 och med tanke på att 4850 redan börjat säljas kan vi ju slå fast att det inte handlar om kretsen i sig (vilket var fallet med R600/HD2900XT) utan just som det sägs i artikeln bristen på GDDR5 minne.

Njae, allmän skepsis mot ATI på sistone...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|