Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad alla grinar om, tror ni inte att organisationer utanför sverige har scannat er trafik sen den dagen ni fick ert första modem?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Motarbeta FRA

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Får jag installera en kamera i din bostad? Den syns inte och kommer inte påverka dig på något sätt. Det är lugnt, jag sätter ett filter så att det endast spelas in om något som man kan referera till Astrid Lindgrens sagovärld händer.

Menar du att FRA kommer installera en kamera i allas hem? Eller är din liknelse inte relevant?

Jag förstår inte alls vad din liknelse har något att göra med den nya lagen. Det är ingen som intresserar sig över om du petar dig i näsan i smyg. Det finns miljarder och åter miljarder mer intressanta saker att övervaka än medelsvenssons vardagsbestyr.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Olegh, de flesta på detta forum kan nog "kringgå" lagen med kryptering, dock är det nog inte det som "alla" har hakat upp sig på, utan att lagen överhuvud taget finns.
Nu är jag kanske lite oslug men för min del så tycker jag i alla fall att det är någonting att hetsa upp sig över.

Är det någon som vet vem som röstade hur?
Har kollat lite på
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=7175&nr=15&uts...
dock utan framgång. Någon okorkad individ som vet vart man ska titta?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricke90
Piratpartiet till Riksdagen 2010, vilka är med?

Jag är på. Inte så förtjust i PP över lag, men då resterande partier i mina ögon gått från dåliga till direkt fientliga så är ju PP herre på täppan för mig, även om inte de heller lever upp till de krav jag har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Gissa vem det var som kom upp med förslaget från början

Ni alla verkar vara lite smått paranoida. Fram med foliehattarna och blyplattorna.

Att någon läser min mail, mina chattar m.m. struntar jag fullständigt i. Det farliga i detta är principen. Att det helt plöstsligt skulle vara ok att övervaka medborgarna i ett land som kallar sig fritt. Det har tidigare vart möjligt, men med tighta spärrar och straff om man bröt mot reglerna. Nu är det lagligt att göra det bara för att någon vill göra det. Och det är så fel det bara kan bli. Och utsikterna för framtiden är ju i sanning skräckinjagande. Kan du själv tänka dig den dagen någon säger att "de här åsikterna är farliga, de måste vi stoppa" när de har FRA-lagen som verktyg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dave R
FRA har sparat mail och telefonsamtal i 10 år redan, både inom Sverige och från utlandet. Nyhetstorka i kombination med den vanliga okunskapen och medias krigsrubriker skulle jag säga är anledningen till att det blivit sådant ståhej kring det nu.

Nej, ståhejet är för att det numera är lagligt för dem att göra det. Tidigare har det inte vart det, det har vart fel. Nu är det lagligt, och folket kan inte längre förvänta sig någon form av skydd från lagens sida mot det här.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag är på. Inte så förtjust i PP över lag, men då resterande partier i mina ögon gått från dåliga till direkt fientliga så är ju PP herre på täppan för mig, även om inte de heller lever upp till de krav jag har.
Att någon läser min mail, mina chattar m.m. struntar jag fullständigt i. Det farliga i detta är principen. Att det helt plöstsligt skulle vara ok att övervaka medborgarna i ett land som kallar sig fritt. Det har tidigare vart möjligt, men med tighta spärrar och straff om man bröt mot reglerna. Nu är det lagligt att göra det bara för att någon vill göra det. Och det är så fel det bara kan bli. Och utsikterna för framtiden är ju i sanning skräckinjagande. Kan du själv tänka dig den dagen någon säger att "de här åsikterna är farliga, de måste vi stoppa" när de har FRA-lagen som verktyg?
Nej, ståhejet är för att det numera är lagligt för dem att göra det. Tidigare har det inte vart det, det har vart fel. Nu är det lagligt, och folket kan inte längre förvänta sig någon form av skydd från lagens sida mot det här.

Folket hade ju inget skydd förrut heller de sket ju om det var lagligt eller inte. Folket har inte ens behövt skydd från lagens sida mot det då inget har hänt. Trots att FRA kunnat läsa alla dina mail osv. Varför har inte FRA gjort nåt med detta?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Folket hade ju inget skydd förrut heller de sket ju om det var lagligt eller inte. Folket har inte ens behövt skydd från lagens sida mot det då inget har hänt. Trots att FRA kunnat läsa alla dina mail osv. Varför har inte FRA gjort nåt med detta?

Det är därför jag säger att det viktigaste här är principen. Att det i praktiken inte fanns något skydd då knappt någon visste om det förändrar inte att skyddet fanns där om det skulle kommit ut.

Förr så gjorde de samma sak, men då var det olagligt och alltså kunde man med rätten på sin sida bestrida det, nu är det det inte och nu har man ingenting att säga till om, oavsett om det kommer ut att man är övervakad eller inte. Och varför har man inte gjort något med det tidigare? Antagligen för att det tidigare var olagligt. De kanske har suttit och gått igenom mail även förr, men de kan itne använda detta öppet eftersom de då också skulle behöva ta itu med konsekvensrna av att olagligt övervaka folk. Nu får det helt plötsligt göra det.

Man måste göra skillnad på hur det faktiskt fungerar, och hur det är tänkt att fungera. Gör man fel redan i hur det är tänkt att fungera så är det mycket värre än om man bara gör fel i praktiken, eftersom hela mallen för funktion då är defekt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är därför jag säger att det viktigaste här är principen. Att det i praktiken inte fanns något skydd då knappt någon visste om det förändrar inte att skyddet fanns där om det skulle kommit ut.

Förr så gjorde de samma sak, men då var det olagligt och alltså kunde man med rätten på sin sida bestrida det, nu är det det inte och nu har man ingenting att säga till om, oavsett om det kommer ut att man är övervakad eller inte. Och varför har man inte gjort något med det tidigare? Antagligen för att det tidigare var olagligt. De kanske har suttit och gått igenom mail även förr, men de kan itne använda detta öppet eftersom de då också skulle behöva ta itu med konsekvensrna av att olagligt övervaka folk. Nu får det helt plötsligt göra det.

Man måste göra skillnad på hur det faktiskt fungerar, och hur det är tänkt att fungera. Gör man fel redan i hur det är tänkt att fungera så är det mycket värre än om man bara gör fel i praktiken, eftersom hela mallen för funktion då är defekt.

Så du tror att i framtiden kommer vi få se fall som "Pelle mailade lisa att han stal Annas penna igår, FRA snappade upp detta och har nu anmält Pelle för stöld"?

Vårat rättsväsende kommer formligen att svämma över av fall som FRA luskat fram nu och antagligen kan jag förvänta mig fängelse i ett antal år för alla slags brott jag dagligen mailar eller telefonerar om?

Eller tror du de skiter i alla medelsvenssons och alla skitbrott och är ute efter större brott och brottslingar som med andra medel har varit svåra att kunna gripa och åtala?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så du tror att i framtiden kommer vi få se fall som "Pelle mailade lisa att han stal Annas penna igår, FRA snappade upp detta och har nu anmält Pelle för stöld"?

Vårat rättsväsende kommer formligen att svämma över av fall som FRA luskat fram nu och antagligen kan jag förvänta mig fängelse i ett antal år för alla slags brott jag dagligen mailar eller telefonerar om?

Nej det tror jag inte. Men jag reagerar mot att det inte finns någonting som stoppar det. Det finns ingenting som hindrar att det i framtiden går igenom att vissa åsikter eller annat behöver bekämpas, och då är FRA-lagen exakt det verktyg de behöver för att verkställa en sådan sak i praktiken.

Som jag sa i en annan tråd, FRA-lagen behöver inte fruktas idag, den skall fruktas om 10, 20 eller 30 år, vilket i sig gör att det är nu den behöver stoppas.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej det tror jag inte. Men jag reagerar mot att det inte finns någonting som stoppar det. Det finns ingenting som hindrar att det i framtiden går igenom att vissa åsikter eller annat behöver bekämpas, och då är FRA-lagen exakt det verktyg de behöver för att verkställa en sådan sak i praktiken.

Som jag sa i en annan tråd, FRA-lagen behöver inte fruktas idag, den skall fruktas om 10, 20 eller 30 år, vilket i sig gör att det är nu den behöver stoppas.

Om vi om 20 eller 30 år har utvecklats till en diktatur så tror du verkligen de skulle bry sig om FRA-lagarna skulle vara lagliga eller inte?

Eller menar du att FRA-lagarna på nåt sätt trollar fram en diktatur?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om vi om 20 eller 30 år har utvecklats till en diktatur så tror du verkligen de skulle bry sig om FRA-lagarna skulle vara lagliga eller inte?

Eller menar du att FRA-lagarna på nåt sätt trollar fram en diktatur?

När diktaturen smyger fram under många år så har staten mycket tid på sig att åsiktsregistrera, skrämma och tysta befolkningen succesivt. Du anser väl inte på allvar att befolkningen i östtyskland hade kunnat forma ett uppror mot Staten?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
När diktaturen smyger fram under många år så har staten mycket tid på sig att åsiktsregistrera, skrämma och tysta befolkningen succesivt. Du anser väl inte på allvar att befolkningen i östtyskland hade kunnat forma ett uppror mot Staten?

Du menar att diktaturen smög sig på östtyskland? Stalltipset måste väl varit när det blev kontrollerat av en kommunistisk diktatur och inte så värst många skulle nog känna att det kom som en chock precis.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om vi om 20 eller 30 år har utvecklats till en diktatur så tror du verkligen de skulle bry sig om FRA-lagarna skulle vara lagliga eller inte?

Eller menar du att FRA-lagarna på nåt sätt trollar fram en diktatur?

Nej, det är precis det dem inte skulle göra. Läste du vad jag skrev? Jag sa att det är just i framtiden som FRa-lagen kan bli farlig på riktigt för folket, inte just nu för stunden. Men det är nu, i början, som vi måste stoppa det, för i framtiden så kommer ju ingen vilja göra det när de upptäckt precis hur väl till pass den lär komma om man är ute efter att kontrollera folk.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Är det någon som har några bra tips på guider/likn. som visar hur man krypterar sina data/likn.?

Jag hittade några på http://skyddadig.wordpress.com, men det måste väl finnas fler sidor som visar hur man skyddar sig?

Man kan bara inte stå still när alla Sveriges medborgare hotas. Glöm inte detta! Glöm inte att alla partier (alla allianspartier röstade för, S var de som tog fram lagen, V och MP har knappast några problem att följa S) stödjer det här förslaget (om än indirekt). Det är två år kvar till nästa val. GLÖM INTE!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag förstår inte vad alla grinar om, tror ni inte att organisationer utanför sverige har scannat er trafik sen den dagen ni fick ert första modem?

Om någon slår dig på käften och tar dina pengar så blir du nog både ledsen och arg. Du lär knappast tröstas av att man gör det lagligt att slå dig på käften och ta dina pengar, snarare tvärtom.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Om någon slår dig på käften och tar dina pengar så blir du nog både ledsen och arg. Du lär knappast tröstas av att man gör det lagligt att slå dig på käften och ta dina pengar, snarare tvärtom.

De har inte lidit av det innan så varför skulle de börja lida av det nu? Din liknelse med att slå nån på käften är fruktansvärt dålig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
De har inte lidit av det innan så varför skulle de börja lida av det nu? Din liknelse med att slå nån på käften är fruktansvärt dålig.

Det man inte vet om lider man inte av. Eller hur?
Du fokuserar på fel del av analogin. Poängen är att två fel blir inte ett rätt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det man inte vet om lider man inte av. Eller hur?
Du fokuserar på fel del av analogin. Poängen är att två fel blir inte ett rätt.

Och du fokuserar på en liten skitsak jämfört med alla problem som finns här i världen. Varför inte lägga din energi på något vettigare?
Uppenbarligen behöver man inte lida av det man vet för den delen heller. Inte bryr du dig om att tusentals människor dör dagligen i svält?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Och du fokuserar på en liten skitsak jämfört med alla problem som finns här i världen. Varför inte lägga din energi på något vettigare?
Uppenbarligen behöver man inte lida av det man vet för den delen heller. Inte bryr du dig om att tusentals människor dör dagligen i svält?

Nu avviker du helt från sakfrågan. Fast du får förstås tänka på barnen i Afrika nästa gång du råkar ut för nåt tråkigt. Det kanske hjälper dig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Knappast nyhetstorka, snarare det massiva arbete som utförts av människor som är kunniga på området. Det är okunskapen som drivit igenom Stasilagen.

Det är ungefär som att du står och skriker "nej till ölandsbron". Du har "övervakats" på internet sedan första gången du kopplade upp dig och alla telefonsamtal du någonsin haft har också övervakats, både de via fast och de via mobil telefoni, liksom alla sms och nu som först vaknar du. Jag säger inte att det inte är ett integritetsintrång, visst är det så, men vi lever i en ny värld. Förr var det främst stater som stod för hoten, symmetriska hot, och man använde sig av kommunikation via radiolänk. Idag går all kommunikation via fiberoptisk kabel istället. Signalspaning är och har alltid varit en mycket viktig del av vårt försvar och den behöver anpassas till dagens situation, förr var det radiovågor och dessa har man aldrig upplevt att man behöver tillstånd för att lyssna av, nu är det fiberoptik och där behöver man koppla in sig. Det är alltså ingenting annat än en anpassning till dagens situation, man har alltid gjort det här, alltid. Det måste man vara medveten om och inse innan man börjar gapa om "stasilag". Sverige är ett känt tillhåll för allsköns terrorister och det är vår skyldighet att spana på dem. Inte för att terrorhotet mot Sverige skulle vara så stort, utan mot andra länder.

Visa signatur

“All that talk about ‘liberation’ twenty, thirty years ago, all the plotting, all the bodies, produced this, this impoverished broken-down country led by a gang of cruel and paternalistic half-educated theorists.” - Pham Xuan An, former vietcong general, 1999.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nu avviker du helt från sakfrågan. Fast du får förstås tänka på barnen i Afrika nästa gång du råkar ut för nåt tråkigt. Det kanske hjälper dig.

Visst gör jag det. Jag är för övrigt inte heller för det genomröstade förslaget för fem öre, men hur vissa av er försöker blåsa upp det hela till oanade proportioner är så oerhört löjeväckande att jag inte kan hålla mig. Jag ska lämna tråden nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Motarbeta FRA

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Menar du att FRA kommer installera en kamera i allas hem? Eller är din liknelse inte relevant?

Jag förstår inte alls vad din liknelse har något att göra med den nya lagen. Det är ingen som intresserar sig över om du petar dig i näsan i smyg. Det finns miljarder och åter miljarder mer intressanta saker att övervaka än medelsvenssons vardagsbestyr.

Ja, men det argumentet går ju isf att använda på signalspaning... Med alla argument som lagts fram här finns det ingenting som hindrar dem från att installera kameror i allas hem. De ska ju ändå bara signalspana på brottslingar, de kommer ju ändå bara använda kameror i brottslingarnas hem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llywellyne
Hur tänker alliansen? Det är väl uppenbart att en majoritet av väljarna varit emot lagen, och visat det också, men våra så kallade förtroendevalda politiker väljer trots detta att gå emot väljarnas åsikter. Låt oss innerligt hoppas på maktskifte efter nästa val - att makten går tillbaka till folket.

Demokrati, för sjutton gubbar!

Det är också uppenbart att, bortsett från en liten men högljudd skara på Internet, så bryr sig inte folket i någon större utsträckning. Folket är emot mycket, men de bryr sig inte i närheten av så mycket att det finns någon anledning för politiker att lyssna på dem.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

Jag skrev ihop ett litet program som kanske kan vara av intresse.
http://forum.piratpartiet.se/Topic108952-16-1.aspx

Angående all diskution om kryptering så känns det som det enda alternativet som kan fungera är att VPN:a ut sin trafik ur sverige. Att kryptera sina mail räcker inte långt med tanke på att det bara är en mycket liten del av trafiken man genererar och att det inte skyddar mot trafikdatalagring.

Problemet med VPN är att om man sedan skall kontakta en address i sverige så går ju trafiken tillbaka in i Sveriga och passerar då landets gränser igen. För att motverka detta så hade man ju kunnat göra en lösning som bara skickar utländsk trafik genom VPN tunneln och skickar inhemsk trafik direkt (och hoppas att den inte passerar utlandet).

Men detta är tyvärr inte heller en fullgott skydd med tanke på att det finns känslig trafik som vi inte kan kontrollera till ex teletrafik, banktransaktioner osv. Den enda lösningen jag ser där är att kabelägarna tar sitt ansvar och krypterar allt som går i deras kablar, något som egentligen är ganska rimligt eftersom nu kablarna uppenbarligen är likställda med etern.

Men allt detta är narturligtvis skit, vi ska inte behöva oroa oss för att statens ögon och öron spionerar på oss. FRA måste läggas ner ASAP!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Hejsan, är inte speciellt insatt i politik eller liknande så detta kanske låter dumt, men värt ett försök

Själv tror jag ju knappas att lagen kommer försvinna så som folk agerar nu, kryptera, namninsamlingar, demonstrera och blogga.

Efter som jag inte är speciellt insatt i politik så vet ja inte om detta existerar, men finns de inget råd eller vad man ska säga som endast lyssnar på folket. Som sedan lägger fram våra synpunkter till regeringen och om den större delen av oss är emot ett av regeringens val så kan dom trycka på och kräva en omröstning av oss.

Efter som detta är ett demokratiskt samhälle så måste de väl finnas något vi kan göra om regeringen skulle gå bärsärkagång.

Detta låter ju rimligt att något sånt här skulle existera

Sen varför reagerar EU eller FN (eller vilka de är som hanterar det) mot att de inte blev någon folkomröstning över en sådan stor sak?

Visa signatur

pff

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

vi kan lämna sverige eller bli isolerade i våra hem eller helt enkelt prata med alla vi mejlar och chattar med.. får en jävla massa luft om vi e ute

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurKAz
Hejsan, är inte speciellt insatt i politik eller liknande så detta kanske låter dumt, men värt ett försök

Själv tror jag ju knappas att lagen kommer försvinna så som folk agerar nu, kryptera, namninsamlingar, demonstrera och blogga.

Efter som jag inte är speciellt insatt i politik så vet ja inte om detta existerar, men finns de inget råd eller vad man ska säga som endast lyssnar på folket. Som sedan lägger fram våra synpunkter till regeringen och om den större delen av oss är emot ett av regeringens val så kan dom trycka på och kräva en omröstning av oss.

Efter som detta är ett demokratiskt samhälle så måste de väl finnas något vi kan göra om regeringen skulle gå bärsärkagång.

Detta låter ju rimligt att något sånt här skulle existera

Sen varför reagerar EU eller FN (eller vilka de är som hanterar det) mot att de inte blev någon folkomröstning över en sådan stor sak?

Jo, demonstrera, blogga, kryptera och fixa namninsamlingar är vad vi kan göra. Det är våra folkvalda som skall föra fram våra åsikter. Problemet är bara att när våra folkvalda helt och hållet struntar i sitt egentliga jobb (alltså att representera sitt folk) och istället kommer fram till att det är mer lönsamt att representera sig själv så händer sånt här.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Detta ärinte över ännu!! Lagen ska tas upp i UU-domstilen då den strider mot konstitutionen och den svenska grundlagen angående personlig integritet. Kommer inte ihåg namnen på dom som skulle driva det men läste det på någon tidnings ledarsida idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Detta ärinte över ännu!! Lagen ska tas upp i UU-domstilen då den strider mot konstitutionen och den svenska grundlagen angående personlig integritet. Kommer inte ihåg namnen på dom som skulle driva det men läste det på någon tidnings ledarsida idag.

gärna källa på det, försök att leta upp det

Visa signatur

pff