Permalänk

företag juridik

hade några frågor gällande foretags tvister.

om företaget:

två personer äger (50..50% aktier) och är ett aktiebolag.

personen1 tar ledarens roll och sköter allt med pengar och , utbetalning , you name it.

person2 ersätts av en ny person med all makt. person 2 kräver all information om företaget. person1 vägrar , kan då person 2 ta legal aktioner mot person1 för att?

kan man ta legala aktioner om person1 har öppnat flera bank konto utan att meddelat andra personen?

Permalänk
Medlem

Om det är ett aktiebolag så får du kolla upp vilka som är firmatecknare. Om en person som inte är firmatecknare har tecknat firman, torde det inte vara företagets problem, eftersom informationen om vilka som får teckna firman finns öppet tillgängligt för alla. Tvisten uppstår då mellan den person som försökt binda företaget och den andre parten.

Om person 1 har tillåtelse att teckna firman, får han även öppna bankkonton. Han får inte göra saker som är direkt skadliga för firman, olagliga eller liknande, men hur fanken kan öppnandet av bankkonton anses vara en stor grej?

Ägare behöver inte få tillgång till all information om företaget som finns tillgänglig. Det de måste lämna ut (tror jag) är endast det som ÅRL tvingar fram. Möjligen finns det några bestämmelser om det i ABL också. Jag minns faktiskt inte.

Hur som haver. Om du har problem med det här ska du fråga en jurist. Forum är oerhört dåliga källor för information. För bövelen, du får ta det jag skriver med en brasklapp också. Det var ett tag sedan jag läste aktiebolagsrätt, och det var ännu längre sedan jag läste skadestånds- och civilrätt.