Billiga Radeon HD 4850 snabbare än Geforce 9800 GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
Blegh, jag köpte 3870 och ett MSI K9A2 Platinum, AMD 790FX moderkort för 4 månader sen ihopp om att få använda 3870 med ett ur 4800 serien i CF och få bra prestanda men det sket ju sig nu. Blir och skippa den strategin i framtida köp verkar det som

Men nej,klart du kan använda ett 3870 och ett valfritt kort ur 4800 serien!

Tex. ett 4850 kort blir inte ett 3850 kort bara för att dom körs i CF, utan 4850 kortet klockar BARA nere sig om det är högre klockat på något viss gentemot 3850 kortet.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcedEarth
4870 allt närmare nu.

http://img116.imageshack.us/img116/5123/asusradeoanhd4870fx57...

//rillo

Nice men när kommer kort med 1GB minne? Känns inte rätt att köpa 4870 med "bara" 512MB ram när redan nuvarande spel som Age of Conan begränsas av 512MB minne och man vill ju behålla kortet minst 1 år...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Jag är inte speciellt intresserad av överklockning. Jag är inte heller extremt kunnig på vad alla kretsar på ett moderkort gör, vad "stepping" är för något på en processor, eller vad som gör DDR3 mycket snabbare än DDR2. Skulle jag då bli en sann entusiast, med de kunskaper jag har, eller avsaknad av dem, bara för att jag plockar upp plånboken och köper det dyraste som går att få inom alla katergorier när det gäller PC hårdvara? Jag tycker inte det. Jag skulle nog egentligen bara se mig som dum. Det är samma sak som att gå och köpa en lite ovanligare jänkare t.ex en Charger från slutet av 60-talet utan att veta något om hur man skruvar. Det är en riktigt dyr bil, men behöver underhåll och vetskap om hur den funkar, mer än att man ska gasa och styra. Visst, riktiga entusiaster kanske unnar sig lite mera än vad vanliga datorintresserade jag gör, men man blir då automagiskt inte någon entusiast bara för att man slantar upp mest pengar.

Det samma gäller ju här. Man ska ju vara väldigt duktig på att höra skilander för att man ska tänka sig att köpa något åt det extremare hållet. Många tycker det är galet att köpa högtalare och stärkare för 60000:-, vilket jag tycker kan vara ok att lägga när pengar finns. Gör det mig till en sann audio-fil eller entusiast för att jag kan tänka mig att köpa för bra mycket mer än de alra flesta. Jag tycker inte det. Jag tycker bara att det låter riktigt riktigt bra. Därimot är jag inte speciellt påläst om vilken transformator eller ljudprocessor som sitter i vilken förstärkare. Inte heller har jag koll på vilket material som har använts, eller hur högtalaren jag är intresserad av är uppbyggd.

Personligen anser jag att en Entusuast i grund och botten är väldigt intresserad av vad han/hon gör. Detta gör att han/hon super in information om ämnet, och blir väldigt kunnig inom det. Han/hon kanske unnar sig lite mer än vad en valig dödlig gör, men det å andra sidan innebär högst troligt inte att man springer och köper det dyraste man kan. Jag tror snarare att man köper billigare saker oftare istället.

Du har helt rätt, håller med dig fullständigt!

Och vad det gäller dig POMAH så är du helt ute och cyklar, och du borde enligt mig gå om skolan för där verkar det ju inte gå så bra...?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Så du måste ha det bästa av det bästa för att vara entusiast

I mina ögon är en entusiast en person som har ett brinnande intresse för datorer. Det har ingenting att göra med vilken hårdvara man sitter på, även om entusiaster ofta har bra grejer

Tänk dig själv att en bilentusiast som älskar att skruva med bilar och trimma osv. Är han inte någon sann entusiast bara för att han inte har råd med en koenigsegg för typ 10 miljoner

Min far är moped entusiast och leker med gamla skönheter från 60 - 80-tal och äger just nu en 5-6 st, men inte köper han det dyraste

Själv är jag en datorentusiast med mitt system i sign och inte var det dyrt heller

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Men sluta tjöta om entusiasm!!!
Använd PM småbarn

Permalänk
Medlem

Kan det var så att dom skickar ut 512mb kort i stället för 1 giggare och på så sätt får dom fram fler kort?

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Men nej,klart du kan använda ett 3870 och ett valfritt kort ur 4800 serien!

Tex. ett 4850 kort blir inte ett 3850 kort bara för att dom körs i CF, utan 4850 kortet klockar BARA nere sig om det är högre klockat på något viss gentemot 3850 kortet.

gäller väl bara om mobot stödjer cf-x annars blir det problem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Nice men när kommer kort med 1GB minne? Känns inte rätt att köpa 4870 med "bara" 512MB ram när redan nuvarande spel som Age of Conan begränsas av 512MB minne och man vill ju behålla kortet minst 1 år...

undrar samma sak själv, är de nån som har nån aning om hur mycke prestandan ökar me 1gbminne?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
undrar samma sak själv, är de nån som har nån aning om hur mycke prestandan ökar me 1gbminne?

Beror ju på. I hög upplösningar typ 1650 x 1080(?) och uppåt kommer det nog göra en markant skillnad

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hmm så folk som jag som kör 1920x1200 ska då appselut ha 1GB minne på graffakortet för att få maximal prestanda? Beror la på spel åsså iofs.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
går 4850 för varm med original kylning? samt ska Accelero S1 passa den med 100% säkerhet? sedan går det att fästa fläkt på den, om så vilekn storlek?

ska nämligen få ett ex ASUS4850 vill inte denska grillas så fort man kör crysis?

Nej HD4850 går inte för varm med orginalkylning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
undrar samma sak själv, är de nån som har nån aning om hur mycke prestandan ökar me 1gbminne?

Ingenting så länge grafiken inte kräver mer minne i just det spelet som du spelar. Mer minne ger ingen generell prestandaökning. Dvs, om du spelar spel i låga upplösningar så kommer du förmodligen aldrig ha användning av mer än 512Mb minne och så klart det omvända om du spelar spel med hög upplösning och hög grafikkvalitet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Hmm så folk som jag som kör 1920x1200 ska då appselut ha 1GB minne på graffakortet för att få maximal prestanda? Beror la på spel åsså iofs.

ja.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Men nej,klart du kan använda ett 3870 och ett valfritt kort ur 4800 serien!

Tex. ett 4850 kort blir inte ett 3850 kort bara för att dom körs i CF, utan 4850 kortet klockar BARA nere sig om det är högre klockat på något viss gentemot 3850 kortet.

Fast oftast vill man ju ha högre klockade kort, hur gör man om man överklockar? Klockar man båda samtidigt till en ny mhz då eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcedEarth
4870 allt närmare nu.

http://img116.imageshack.us/img116/5123/asusradeoanhd4870fx57...

//rillo

Intressant

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du läser inte vad jag säger? Entusiaster bryr sig enbart om prestanda, det spelar ingen roll vad den kostar, dem vill ha dem där sista procenten. Jag sa inget om att dyrast vinner, jag sa att den som presterar bäst vinner. Extrema överklockare tillhör bland annat detta segment. Pris spelar oftast ingen roll då prestanda får avgöra. Alltså så skulle dessa människor inte köpa ett 4850 eller 8800gts/9800gtx, dem går direkt på 9800gx2 eller GTX 280.

Sicket skitsnack. Entusiaster är precis som alla andra. Dom vill ha så mycket som möjlig för sina pengar. Vi tar den obligatoriska biljämförelsen. Skulle entusiaster bara köpa det bästa så skulle det inte finnas nått i prestandaväg mellan en SAAB och en Ferrari. Nu visar det sig att det finns massor av bilmodeller därimellan mao så bryr sig folk om priset oxå, det stora flertalet tycker faktiskt att 90% för ½ priset är en bra deal.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ingenting så länge grafiken inte kräver mer minne i just det spelet som du spelar. Mer minne ger ingen generell prestandaökning. Dvs, om du spelar spel i låga upplösningar så kommer du förmodligen aldrig ha användning av mer än 512Mb minne och så klart det omvända om du spelar spel med hög upplösning och hög grafikkvalitet.

jag kör på 1680*1050 i upplösning så då kanske de får bli 1gb varianten då, har funderingar på å köra cf så då kanske de passar änubättre me 1gb.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
jag kör på 1680*1050 i upplösning så då kanske de får bli 1gb varianten då, har funderingar på å köra cf så då kanske de passar änubättre me 1gb.

Ja det tycker jag vore ide att sikta på då. Det är lite gränsfall med den upplösningen men jag skulle själv sikta på 1GB då faktiskt. 512Mb är i alla fall i minsta laget speciellt om man skall köra CF då det inte spelar någon roll om man har kraften om man inte har minnet att backa upp den med.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Sötast

Känner mig lite dum nu.....

Men det är alltså minnet på mitt 8800GTS (320MB) som begränsar min framerate i mina spel då jag gärna har AA/AF i 1680*1050?

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapzidi
Hm, vilken tillverkare ska man ha då. Sapphire, Powercolor eller Hightech?
Alla kostar ju exakt samma på komplett.
Verkar ju vara väldigt marginella skillnader men tänkte ifall någon visste om nåt hade haft mer problem än ett annat och vad man får med i paketet t ex.

Sapphire har haft mer problem med sina 3xxx serier än andra tillverkare vad jag har läst. Om det ordnat sig med 4xxx serien vet jag inte.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Känner mig lite dum nu.....

Men det är alltså minnet på mitt 8800GTS (320MB) som begränsar min framerate i mina spel då jag gärna har AA/AF i 1680*1050?

Det beror på vilka spel som du spelar. Tar det slut på minne lär du få ordentliga dropps i fps i spel som kräver mer. Andra spel säger till att nu har du för höga inställningar än vad kortet klarar av. Som CM Dirt tex. Men ja, det är lite på gränsen i lite nyare spel skulle jag tippa på.

Kollar man i tester där man jämför 8800GTS 320MB och 640MB där minnet tryter för 320MB-versionen ser man ordentliga prestandaskillnader, konstigt vore det ju annars då minnet tar slut. Spelar man däremot spel som inte tar mer än 320MB minne ser man inge skillnader alls mellan dessa kort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Satan va de kliar o fingrarna, kortet slår ju mitt 3870X2 i en del tester. Plus att det är litet som bara den också. Va kan man få för ett 3870X2 om man vill sälja de o köpa ett 4870 / 4870X2 ??

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Det är ju själva FAN att man endast äger en bärbar dator i dessa tider...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Satan va de kliar o fingrarna, kortet slår ju mitt 3870X2 i en del tester. Plus att det är litet som bara den också. Va kan man få för ett 3870X2 om man vill sälja de o köpa ett 4870 / 4870X2 ??

1200-1300kr som max med tanke på vad ett nytt 4850 kostar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Ett sånt blir det till att köpa. Men tror ni det kommer fungera med en
AMD Athlon x2 6000+ ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
1200-1300kr som max med tanke på vad ett nytt 4850 kostar.

Snarare 1700-1800:- om han sätter ut den på blocket. Han frågade vad han kan få, inte vad den är värd för någon som är insatt.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikposse
Ett sånt blir det till att köpa. Men tror ni det kommer fungera med en
AMD Athlon x2 6000+ ?

Varför skulle det inte funka med den cpun?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikposse
Ett sånt blir det till att köpa. Men tror ni det kommer fungera med en
AMD Athlon x2 6000+ ?

Kommer fungera ypperligt. Oroa dig inte,i 98% av fallen är grafikkortet den begränsande faktorn ändå.

Permalänk
Medlem

Verkligen starkt jobbat AMD!

Nice med lite ordentlig fight i grafikkortsringen.

Och det där entusiastsnacket, grabbar, det där har med inställning o mentalitet att göra.
Nån bortskämd, självgod fjårtis (i huvvet) som sitter på en dyr rigg är inte per automatik entusiast, den saken är säker.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
1200-1300kr som max med tanke på vad ett nytt 4850 kostar.

Nja, inte riktigt hela sanningen. Faktum är att HD3870x2 utpresterar ett HD4850 i de flesta fallen om än med minimal marginall.

Så ungefär samma pris tycker jag det är värt med tanke på att det är begagnat också. Så rent generellt tycker jag att det är en dålig idé att sälja ditt HD3870x2. Men det är klart HD4850 är mindre men desto varmare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag sitter i dagsläget med 8600GS, givetvis är 4850 bättre men hur mycket? Kan man köra high på Crysis?
Nu tycker jag iofs att Crysis suger men det kan ju bero på att jag spelat det på low settings...

Visa signatur

System: HP Pavillion