Det här har ni hört förr; partitionen som försvann

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stjärnsund
Registrerad
Feb 2004

Det här har ni hört förr; partitionen som försvann

Hej!

Nu har det uppstått ett relativt stort problem; min lagringspartition har försvunnit. Jag tar det från början....

Jag ska skicka mitt moderkort på rma och har då tänkt köra med mitt gamla crosshair och amdprolle så länge. Detta fodrar då en ominstallation av OS så jag tänkte testa dual boot med XP/Ubuntu. Jag installerar XP först och kollar så det funkar. Därefter installerar jag Ubuntu och startar om för att bli bemött av GRUB så jag kan välja vilket av dem jag vill starta. Problem; Ubuntu laddas per automatik. Jag söker lite för att se om det är något jag behöver tänka på innan jag avinstallerar Ubuntu och inser att jag måste först köra fixmbr i windows installationskonsoll. Jag gör detta och besvaras med "Master boot records was successfully repaired" - eller något liknande.

I godan ro formaterar jag då de partitioner med Ubuntu respektive dess swappartition. Startar om datorn för att inse att ingen partition hittas - VAFAN?!?½! så jag kör Ubuntu live-skivan och kommer då in i Ubuntu och ser då att min lagringspartition saknas. Shit. Kör igång Windows installation och ser då att min partition står som opartitionerat utrymme, panik.

Jag väljer att installera windows på min första partition på 20gb och får då¨ett meddelande om att *samma mängd som den opartitionerade delen* är formaterad med en filtyp som windows inte känner igen och måste formateras för att windows ska känna igen den. Min partition tycks alltså finnas kvar men varken Ubuntu eller Xp vill kännas vid den.

Frågan lyder; Vad kan jag göra? Finns det något sätt att återskapa min partition så jag inte blir av med allt jag lagrat. Självklart var jag dum nog att inte säkerhetskopiera dokument, bilder med mera.

Detta har väl diskuterats förr men det enda jag hittar med mina begränsade google-skills är förmaningar om att göra backups. Btw skulle en RAID1 eller RAID5 konfiguration ha räddat mina filer?

Tackar så mycket redan nu för den hjälp jag kan få.

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Re: Det här har ni hört förr; partitionen som försvann

Jag kan tyvärr inte ge några tips med partitioneringen, men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_europen
Btw skulle en RAID1 eller RAID5 konfiguration ha räddat mina filer?

Nej.
Du skulle, istället för att ha en korrupt partition på en disk, ha en korrupt partition på två diskar. RAID är inte backup, se t ex: detta inlägg.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stjärnsund
Registrerad
Feb 2004

Okej, tack. Jag tänkte att man kanske gjorde som windows systemåterställning med återställningspunkter :/.

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001

testdisk har räddat mig i liknande situationer.

es en zp rz lw ho wc az em sc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

Sök program för att återställa partitionstabellen med: restore partitiontable.
Om det inte lyckas kan du kopiera datat till en fil med dd och återskapa datat med foremost.
http://foremost.sourceforge.net

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Fel forum eftersom windows dödade partitionen.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stjärnsund
Registrerad
Feb 2004

Jag uppfattade det som att det var GRUB som pajjade partitionen och hela situationen uppstod pga Ubuntu, så nja helt fel är det väl inte. Nåja, tack för alla svar! Jag håller på att köra ett program som jag blev tipsad om som heter PC inspector eller något sådant.

Den har hållit på ett bra tag nu men är klar om en 40 min. Den har upptäckt 36 drives och drygt 17000 mappar. Programmet körs från en gammal IDE-disk som jag hittade i en skrubb här hemma :).

DD är alltså ett program som ska köras i Linuxmiljö... det får bli mitt nästa alternativ om inte det här fungerar. Tack så mycket återigen, jag får återkomma med resultat senare, ska iväg och jobba vid 21.00.

Edit: Scirocco jag gillar ditt skrivbord, snyggt!